AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
974

Var sätter jag CTEKladdaren bäst?

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Ska dra ström till garaget idag och sätta i var sin CTEKladdare men undrar nu var man kopplar den bäst?

750in har 2 batterier, ska man sätta klämmorna i batteriet bak, under stolen, i pluspolen fram och karossen eller i cigarettuttaget?

I E38an som endast har ett tänkte jag sätta klämmorna direkt i batteriet.

Funderar på att sätta laddaren till 750in i ciguttaget då kompisen gör så utan problem i sin Porsche -97.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det torde alltid vara vara bäst att ansluta direkt batteriet, därför att laddaren då har direktkontakt och slipper riskera några förluster i kablage och annat när den både ska ladda och analysera batteriets kondition.

Men gå gärna in på Ctek.se och kolla deras FAQ eller skriv till dem och fråga var dom är bäst, och vad som är acceptabelt med korrekt funktion.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Varför skulle man någonsin sätta en batteriladdare i ciggtändaren? Låter ju helt förryckt, om ni ursäktar. Någon får gärna förklara under vilka omständigheter detta är bättre än att ansluta direkt på batteri, eller på batteripolerna under motorhuven som t ex E38 har.

Wilhelm Svenselius
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
W2k.

Det är aldrig bättre! Det handlar bara om lathet och bekvämhet.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Nu blev jag precis klar. 2 uttag fram vid motorhuven och 2 uttag bak vid skuffen.
Tänkte koppla på motorvärme fram och batteriladdare bak, läste att motorvärmarna skulle dra 275W(nån som installerat i sin 750E38 i Boden) och batteriladdarna drar ju inte så fasligt mycket så det borde hålla på samma fas.

Jag vill ju helst slippa plocka ur sätena ur 750in för jag reder inte ut att sätta tillbaka dem själv. De gjorde det gratis på BMW åt mig för den var inne för en annan sak samtidigt, men lämnar helst inte in den för en sån bagatellsak.

Finns det beskrivning för hur man får tillbaka sätet nånstans?

Borde man skruva fast batteriladdaren eller kan det räcka med klämmorna i polerna?

Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
Har du inte pluspol under huven fram..? Är det inte enklare att koppla batteriladdaren så att den går så snart du kopplar på motorvärmaren?

//Jan-Egil
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Att sätta tillbaka sätet borde inte vara något problem. Jag har alla elfunktioner i baksätet, trots det har jag inga svårigheter att plocka i och ur dynan. Se bara till att få de två svarta "stängerna" bakom ryggstödet, pillra sedan dit den främre delen av den svängda metallhållare som sitter på sidan i utkanten av dynan. Sedan skruvar du fast bulten i andra änden av samma hållare. Därefter får du se till att "tungan" i framkant hamnar rätt i sitt hål, sedan återstår bara att trycka fast dynan.

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Jag har pluspol fram, är det helt vettigt att sätta i laddaren i den då och minus i karossen?

Just nu lutar det åt att sätta fast laddarna direkt i batteriet, men det kommer bli trist att ha höger baksäte avmonterat varje gång den ska ut och underhållsköras. Ja, beskrivningen är jättelätt men första BMWmeken fixade det inte och inte jag&polaren heller efter flertalet försök. Fast beskrivningen var riktigt riktigt luddig om du ursäktar =)
Jag hojtar till när det är dags att montera det igen.
Tack för svaren, laddaren hamnar direkt på batterierna nu.

Motorvärmarna har jag ännu inte i bilarna, men de kommer och nu är elen fördragen för det iaf.

Ang cigtändarladdarvarianten så har Porsche tydligen gjort så under många, många år med stor framgång - men det är ju ingen 7serie såklart, lite därför jag skrev denna tråden.
Varför inte dra längre kablar från batteriet så att du kan ha kontakten till laddaren utanför baksätet, den lilla skarvkontakten pillar man ju lätt in under dynan.
Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
maverick_750rr skrev: "Jag har pluspol fram, är det helt vettigt att sätta i laddaren i den då och minus i karossen?"

Hej..!

Ja, så skulle då jag ha gjort iallafall. Laddaren är ju inte stor så att du bör hitta någonstans att montera den. När du sedan monterar motorvärmaren så finns det t-koppling att sätta in så att du får strömuttag till laddaren. Alltså på samma sätt som när du monterar ett uttag till kupe-värmaren.

//Jan-Egil
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
POWERM: Den lilla skarvsladden som medföljer Länk (comfort connect) mäter endast 40cm. Jag kan testa om den når ut från baksätets springor nånstans men tvivlar då polerna sitter en bit från skarvarna om du förstår.

Jan: Blir pluspolen fram för 750in om inte comfortconnectsladden når utanför baksätet.

Jag har ett mindre batteri till i 750in i skuffen, kan man ansluta det till laddaren? Jag läste inatt att det endast var till telefonen, men den är urkopplad(D-Netz).
Byt kablaget till ett längre, nya kontakter finns att köpa på ELFA eller kjell.com
Eller förläng det befintliga, klipp av ringkabelskorna och löd/skarvhylsa på längre kabel, krympslang och sätt dit nya ringkabelskor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.