|
|
|
|---|---|
|
Hej, Bromsvätska skall bytas vartannat år står det enl. serviceschemat. Jag kontrollerade bromsvätskan med hjälp av ett elektroniskt instrument som mäter kvalitén på vätskan i vätskebehållaren (antar att det är om det finns vatten i vätskan). Den kontrollen visade att bromsvätskan var i bra skick och inte behövde bytas. Varför skall man då byta bromsvätskan? Är det inte bara ett enkelt sätt för BMW att få in bilarna till serviceverkstäderna? | |
|
Hej! Har du kontollerat vätskan ute vid bromsoken? Här blir det temperaturväxlingar när bromsat mkt. Med största sannolikhet så är vätskan inte lika bra ute i systemet. 2 år kanske är lite överdrivet. Detta beror givetvis på hur man kör. Men den skall bytas med jämna intervall. Kanske är det bättre för din del att byta vart 3e år istället. Mvh Håkan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kärvande ventiler i ABS hydraliken är ingen hit, vilket kondens i bromsvätskan kan orsaka, dessutom dyrt att byta. Det brukar vara rejäl färgskillnad på vätskan ut vid hjulen mot hur den ser ut i burken= dålig referens på hur det ser ut som Håkan ovan påpekar. Vartannat år nja är väl kanske både hängslen o livrem för normalbilisten. Det är ju inget större jobb att byta vätskan samtidigt som det är en säkerhetsdetalj. ///MVH Hasso Länk |
| Fick jag lära mig i skolan för länge länge sedan att vätskan ska bytas varannat år och dom var inte märkesinriktade...Precis som Håkan nämner så vore det intressant med din kontroll av lite vätska som du pumpar ut från nåt hjul..Med byte av vätskan så menas iaf inte enligt min mening att all vätska behövs bytas..Öppna upp en nippel å pumpa 2-3 vid varje hjul....Det räcker | |
|
Bromsvätska är hygroskopisk dvs tar upp vatten från luften. Kokpunkten på bromsvätskan sänks dramatiskt vid endast 1% vatten i vätskan. Lägg därtill att vatten är det som gör att bromskolvar och ledningar rostar. Att byta vartannat år tycker iaf inte jag är nån överdrift. Mvh Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.