AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.919

Bärga hem bilen efter en service hos Mercedes

ma
91
maobse
520dT -15
Hallå,

Jag lämnade in vår A-klass på service och bad dem även kolla på varför den var svårstartad och ryckig innan den bli varm.

Verkstaden återkom till mig efter någon dag och sa att luftmängdsmätaren (tror det hette så) var defekt och att den antingen behövdes bytas ut mot en ny (cirka 16 000) eller skickas på renovering (cirka 8 000). Jag bestämde mig då för att låta problemet bero en stund och köra med bilen ytterligare ett tag.
Dagen efter detta ringde verkstaden och sa att servicen nu var utförd men att bilen inte längre startar. Detta pga att de ställt in standardvärdena för luftmängdsmätaren. Detta går inte att ställa tillbaka då bilen måste vara igång minst fem minuter, enligt mekanikern.

Ska det vara så att när man lämnar in en bil på service och felsökning riskerar man att få bogsera bilen från verkstaden om man vill ha hem den igen?

Vad ska jag göra? Konsumentombudsmannen? Sverker?
Är så förbannad när jag tänker på detta att jag är orolig för vad jag kommer säga när jag ringer dem.

Matte
Konsumentverket/-onbudsmannen/ARN är inte så pigga på bilreparationsfrågor är min erfarenhet. Prova dock att ringa din konsumentombudsman, det kanske finns referensfall för bilar som rullat till men inte från verkstaden.

16'/8' för en LMM låter som rena rånet, jämfört med andra fabrikat. Det kanske är en speciell komponent på Mercedes/A-klasse. Kan du lista ut var du kan köpa en likvärdig LMM utanför Mercedes försorg? En skrot om inte annat?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det var en jäkligt dyr luftmassemätare. Ta bilen till en icke märkesbunden verkstad istället. Eller sök på artikelnumret efter en billigare återförsäljare. Troligen Bosch.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det var en dyr leksak.

Ta artikelnumret och slå det på e-bay.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
ma
91
maobse
520dT -15
Hej!

Tack för era svar och tips.

Har fått lite klarhet i detta efter att ha pratat med ett proffs.
Tydligen är det så att styrenhet och diverse krafs sitter som en enhet varför hela klabbet måste bytas. Därav priset.

Dock önskar jag ju köra min bil tillbaka i åtminstone det skick jag lämnat in den i.

Matte
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Prova och sök här: Länk

M3 E30Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Eller här: Länk
Jobbar på Mb verkstad vet att en del delar är dyra men DETTA ??
Nja bilen gick ju och köra dit så det minsta man kan begära är väl att den skall gå och köra därifrån ialla fall...
Annars blir det ju inte kul för den som "lagat sönder den", vem bad dom "nolla" mätaren?? du eller var det deras eget initiativ??
Har dom gjort det på egen hand är det ju knappast ditt problem utan deras, hade aldrig accepterat det om detvar på deras initativ

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Men man måste väl nolla minnet etc för att se vilka felkoder som är aktuella? Så det är väl den metod man använder sig at för att felsöka, så kan väl inte direkt säga dem har gjort fel? OM det är nollningen av felminnet som resulterade nollning av värderna till LMM.
Men förstår att det är rätt så surt att bärga bilen från verkstaden, när man körde dit den.
Jag misstänker att A-klassens LMM är konstruerad med ett inbyggt fel som tvingar folk att byta, vilket är sanslöst dyrt... har bekanta som fått byta flertalet gånger.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
ma
91
maobse
520dT -15
Jovisst, säkerligen är det så att man "nollar" inställningarna för att felsöka / eliminera fel, men jag som konsument ska inte behöva ta den risken att något efter det inte fungerar eller fungerar sämre än tidigare. Har kollat med konsumentombudsmannen och jag har fullt stöd från den fronten.

Har kollat runt med fler MB verkstäder och även icke märkesbundna, och priset ligger runt 16'/8' +- några hundralappar. Tydligen en säreget korkad konstruktion på denna bil där allt sitter i en klump, vilken man måste byta hela.

"Byta flertalet gånger", låter inget vidare. Kanske ska sälja eländet när den väl rullar för egen maskin igen.

/Matte
Har en arbetskamrat som oxå fick byta flera gånger. Köpte sin ny 00 eller 01 tror jag, så han fick dem på garanti och goodwill. Dock tröttnade han på det och sålde bilen......
ma
91
maobse
520dT -15
Hallosan!

Vi har kommit överrens om en bra deal med verkstaden. De insåg att de felat - skönt att få upprättelse!

Tyvärr blir bilen borta ett par veckor, men det får vi ta. Kanske ska vi ta och försöka sälja "Älgen" efter detta. Nyservad och fin!!!

/Matte
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag har en MB expert i familjen. Länk
MB har klanat sig och gjort fel var hans kommentar, man måste spara samtliga värden så man kan ladda tillbaka dom vid behov medans bilen går.
Likså om man ska skicka den på reperation.
Orsaken till att Lmm är så dyr är att den sitter ihop med motorstyrningen som är bränd till just den bilens chassienummer, för startspärr mm.
Men enligt honom så skickar dom den till Belgien på reperation kostar mellan typ 3500-4000 kr. Vart MB repar sina vet jag ej.
I Örebro går MB Philipssons bil under namnet "smedjan" sedan urminnes tider:)

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.