|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej, Försöker bestämma mig vad jag ska ha för vinter och sommarfälgar till min 335ix som ska levereras v7. Vad tror ni om dessa för vinterdäck: Länk 17x8" ET38 Om jag räknar rätt så kommer dom möjligvis sitta lite för långt in för att det ska vara snyggt, kanske med spacer? Tänkte annars att dom ser ut att vara lätta att göra rent och billiga :) Sen för sommardäck så funderar jag på E92 M3 replikor från Länk EXM4 E92 M3 Replica Wheels 19x8.5 5x120 ET35 25lbs each- Gun Metal/Diamond cut machine polished face. 19x9.5 5x120 ET35 26 lbs each- Gun Metal/Diamond cut machine polished face. Om jag jämför med tex originalfälg 179 (19x9 ET39 255/30 R19Y) så får jag: "2mm LESS clearance on the strut side, and the outside edge of the wheel will EXTEND an extra 10mm" Frågan är om det är acceptabelt? Någon som är sugen på en uppsättning 194M fälgar med runflat-däck? ( Länk ) | |
Buspelle |
Bra val bägge två även om passningen på M3-replicafälgen är lite tveksam. Du har inte funderat på BMW´s performancefälg nr 269?Länk |
| Det finns en risk att du inte får på dessa 17" fälgar på din 335. Det finns flera eftermarknads 17" fälgar vars innerdiameter inte är tillräckligt stor för att klara bromsarna på 330 och 335 lär väl inte ha mindre bromsar. Av bilden att döma har fälgarna mindre innerdiameter innanför ekrarna, vilket betyder att risken är stor att de tar i bromsoken. Räkna inte med att säljarna har full koll på detta. Du måste be att få veta innerdiametern i millimeter räknat och jämföra med vad som krävs för att klara bromsoken. | |
|
Buspelle: Dom där var riktigt fina, blir till att kolla upp pris på dom. Nockenwelle: Tack för varningen. Ska kontakta säljaren. Någon som vet vad minsta innerdiametern behöver vara för att klara 335'ans bromsar? |
|
| Mina BBS Challenge 17" är 406 mm i innerdiameter vid bromsoken och då är det bara några få millimeter luft mellan fälg och ok. | |
|
Nockenwelle: tack! Tyvärr verkar det vara som så att 269'an inte går till iX modeller Länk Front BMW Performance Wheel (Style 269) for E90/91/92/93 3 Series (not for xi models). Size: 8Jx19" IS37. *Sold individually. Rear BMW Performance Wheel (Style 269) for E90/91/92/93 3 Series (not for xi models). Size: 9Jx19" IS39. *Sold individually. For E90/91/92/93 from 08/2007 production (not for xi models) |
|
|
Hmmm i bmw's tillbehörslista så finns det inte en enda 19"'are som passar på X modellerna Tex Stjärneker-Split 179 8 x 19 225/35 R19Y fram, 9 x 19 255/30 R19Y bak; utom fyrhjulsdrift Vad är det jag köpt för något som inte ens kan ha 19" :) Nån här som kör 8.5 x 19" eller 9 x 19 på en E90 ix? |
|
Buspelle |
Frågan är vad det är som gör att 19" inte skulle passa. X-modellerna kan ha exakt samma 18-tummare som övriga modellprogrammet utan problem. Det låter lite konstigt att inte en 19" originalfälg typ 179 e d skulle passa på bilen om man håller sig till bredden 8" fram resp 9" bak. |
|
Hmm verkar ju inte omöjligt. Länk Killen kör en 335iCX M6 Spec: 235/35/19 ET 35 265(i)275(xi)/30/19 ET 33 (275 needs fender rolling if dropped) |
|
|
Hur fungerar dactryck-overvakningen pa 08 335? Genom ABS systemet eller genom matare (TPMS) i dackventilerna? Ska sjalv kopa vinterhjul och har funderat pa om TPMS matare behovs? Mvh /Tobias |
|
Buspelle |
Tobias1980: Däckstrycket övervakas via ABS-systemet. |
|
Säker på det Buspelle? Trodde dom ändrat till TPMS på 08:orna. |
|
Buspelle |
E90 har så vitt jag vet haft abs-övervakning sedan introduktionen, men har det ändrats till 08 så har jag fel. |
|
Vet att USA-modellerna har TPMS sedan sept 2007, borde ju även gälla europeiska modellerna men man vet ju aldrig. Enklast blir nog att höra efter med BMW, om det inte står något i manualen om TPMS. |
|
|
Nu har jag skickat PM till rldzhao på e90post och han kör följande och hävdar att det funkar fint. 335xi Coupé Front 235/35/19" x 8.5" ET 35 Rear 265(i)275(xi)/30/19 x 9.5" ET 33 (275 needs fender rolling if dropped) Länk Så jämför jag hans M6 replika med M3 replikan i min första post så får jag "2mm LESS clearance on the strut side, and the outside edge of the wheel will RETRACT 2mm" |
|
| Har fått en del bra svar här Länk | |
|
"Vet att USA-modellerna har TPMS sedan sept 2007, borde ju även gälla europeiska modellerna men man vet ju aldrig. Enklast blir nog att höra efter med BMW, om det inte står något i manualen om TPMS." Nagon med en ny 335 som vet mer om detta? Mvh /Tobias |
|
|
Tomas, varför kan du inte använda dina 17" orginal M-hjul till vinterdäck ? Då slipper du ju ett "problem".... På din fråga om han kör en 335ix coupe..det finns modeller som inte hittar hit, tex 335dx coupe manuell... |
|
| Därför att jag tycker att dom är fördj*kla fula ärligt talat, 18"'arna är snygga, men för 7500kr extra så köper jag hellre 19" replikor och har ändå pengar över. | |
|
Aha.. Men då kan du ju lägga till 7500:- extra istället för att köpa ytterligare fälgar till vinterhjulen och använda dem till Vintern ?! |
|
|
Du menar att köpa 18"'arna för 7500kr extra och ha dom till vinterdäck? Det är dumt pga att dom är olika stora fram och bak, då kan man inte skifta runt däcken. Får jag bara ett bra paketpris och fraktkostnad så blir det M3 replikor och M6 replikor från usa alldeles strax. Bara att ta och bestämma sig för vilka däck jag ska ha på dom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.