|
|
|
|---|---|
|
Hej har BMW Byggt någon V6 Motor i nån av sina modeller gammal eller nyare modell ?? Har sökt men inte hittat något sånt . bara en vän som säger att det finns BMW V6or och jag har inte en aning . Henke M som i Motor | |
| inte vad jag vet men därimot så tillverkade bmw en v-4a på 50talet M521V | |
| bmw har inte byggt några v6or på sina dagar... | |
|
OK tackar för svaren Henke M som i Motor |
|
|
en klassiker i annonssammanhang är ju att de skriver att det sitter en v6:a den bmw de säljer. det säger en hel del om hur mycket de kan om bilen, bmw och bilar i allmänhet. om de inte satt i en v6:a själva förstås. en annan klockren sak lästa jag i ett nummer av café de påstod att bilen de testade hade en rak v8. men biltesterna i café håller väl sådan nivå. |
|
|
Hej! Är väl en ganska vanlig missuppfattning att alla 6-cylindriga motorer är "V6:or" Då man inte har förstått att detta är en beskrivning av motorns uppbyggnad i tillägg till att den uppger antalet cylindrar...... V4??? har iaf inte suttit i ngn produktionsbil väl???? MVH Sakke |
|
| Rent tekniskt finns det ju raka V6:or, jag tänker på VW VR6:or där vinkeln mellan cylinderbankarna är kring 15 grader endast...Dessa motorer har alltså ett gemensamt topplock trots att cylinderbankarna är placerade i "V".... | |
|
Likaså finns det 180 graders V motorer som inte är Boxer motorer... M521V var liksom sitt syskon M521R test snurror för ett mellanklassprojekt 1955 1584cc och 62 vilda för M521R ( liknande för M521V kan man förmoda ) troligen tidens melodi för 1962 kom ju Fords V4 (som vi känner mest som SAAB V4a) Lancia anväde V4 från 1920-ca 1960 SABB trimmade friskt och fick ur ca 180 hk med "bonntrimmat" ( borrat kammar etc etc) samt 200 hk med "bara" turbo i SAAb 96 RC ( som test klämde man visstt 240 hk ur den lilla 1,7an....) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
ojojoj va me mos i en sånn maskin hehe Henke M som i Motor |
|
|
DrSakke: Va?! Har du aldrig hört talas om Saab v4? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
dr sakke kanske syftar på just bmw? Dawwe: cylindrarna sitter ju ändå inte i rad då eller? är verkligen inte jättegrym på motorer så rätta mig gärna så lär jag mig säkert något nytt. |
|
| Bag: Jo de sitter i rad...fast något v-ställda... | |
|
Bag: Länk Kolla bilderna iaf, kan inte tänka mig att du kan språket (vilket det nu e, men gissar på polska...) |
|
| okej. nej språket är det värre med. | |
|
Fördelen/skillnaden mellan V, W, Boxer osv jämfört med raka motorer är att två kolvar jobbar på samma vevsläng och att motor och därmed vevaxeln kan göras kortare = styvare. FP |
|
|
Folke : ställ dig i skamvrån!! Skillnaden mellan just 180 graders V motor och en Boxer är just det att på V motorn sitter dom på samma tapp medan på boxern sitter 180 grader förskjutna dvs motverkar vibrationer etc etc Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Mådä. Det var kanske en 180-gradare jag tänkte på...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.