AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.522

friskt kopplat hälften brunnet e61

Sida 2 av 2
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Jag är skapligt säker på att BMW hade kunnat säga åt lampan att funka som heljus via sitt diagnosprogram, har för mig att jag hört det.

Automatiskt halvljus på bilar från Tyskland är jag 100% säker på att man kan programmera bilen med eftersom jag själv gjoret det på min E39.

Vet inte hur noga LKM är på bilarna men du kan utan att oroa dig testa med ett vanligt 0,25W motstånd på minst 1000ohm. Ett sånt motstånd med 12V spänning över sig utvecklar 0,15W och blir inte särskilt varmt.

Dock är det troligt att det inte räcker för att lura LKM då kallmotståendet i en 55W lampa är väldigt nära noll ohm. När den blir var ökar moståndet till 2,5ohm.
Du kommer inte att få felvarning när ljuset är tänt, då drar du ju ut c:a 40-45W till xenonljusen osv. Med motstånd/relä fixar du felmeddelandet innan du tänder (cold check). Alternativet ovan att ha ett motånd som bara förbrukar 0,15W räcker inte till, då tror LKM att det är fel.

FP
ol
74
olv
535d -06
Bugar så mycket för mina svar..Men jag fler :-) 1:Är det ett så kallat effektmotstånd jag ska ha eller?(tjuvkollar på ELFA litegrann) 2:Watt och ohm på motståndet(det var ju delade meningar om det) 3: Varför har AutoPower blivit som en drog för mig...
Effektmotstånd är ett begrepp som används när det handlar just om lite effekt, kanske 2-3W och uppåt. Främst är det värmen som alstras vid lite högre effekter som måste hanteras rätt, medan man kan bortse från detta när det är nån enstaka W osv.
Ett motsånd på t.ex 10 Ohm kan byggas för att tåla 1W eller 300W osv, bara att välja, det är bara en fråga om storlek och pris..
Om du skall bygga enligt metoden relä/motstånd så räcker det med att motståndet tål runt 3W eller så, det är bara inkopplat en bråkdels sekund innan reläet slår till vid start av lampan.

FP
ol
74
olv
535d -06
Vill bara tala om att jag har nu kopplat in motståndena och det fungerar bara bra,kopplade även in 2 extra ljus innanför grillen som jag ska bygga om till xenon bara jag får hem grejorna. Då jäklar ska det väl LYSA:-) Tackar alla som har hjälp till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.