AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.745

Värde på 523iA -00?

Sida 1 av 2
Vart lite nyfiken och tänka höra vad ni anser att den här bilen är värd.
OBS. Inga stockholmspriser tack. Bilen finns långt uppe i norr :)

Bilen är i toppskick både in och utvändigt och den är alltid servad på bmw verkstad. Väl underhållen med nödvändiga delar också.
"alla" stag i framvagn är splitt nya. Kosta 6000:-
Ny besiktad, nyskattad
splitter nya dubb vinterdäck på plåt
Bra sommardäck på alu.
Går klockrent i motor och låda.

BMW 523 iA
Svensksåld med full servicebok
19000 mil
2 ägare sen ny.

Svart
Komfortpaket
klimataanl dubbel
Svart läder,komfortstolar
Xenonljus
Steptronic Automat
Asc+t,Dsc
Larm org BMW
Drag org BMW Löstagbart
BMW buisness cd
Fällbart och delbart baksäte
Regnsensor

Nu har du säkert redan tänkt ut vad du tycker den är värd så då kan jag säga att den annonseras för 89.

Bilpriser.se säger:

Köppris 92 900 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
Privatpris 75 000-83 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson

Vad säger du?
Jag skulle säga att 89 verkar vara ett hyffsat pris sen om du lägger in att du prutar bort några tusen plus att du gör M-test som han betalar så verkar det vara ett bra köp som det ser ut på PAPPRET!

When batman takes a vacation he does the Gumball
Jag har köpt bilen för 85 idag. Det vart inget M-test men bilen känns fan som ny. Inga vibrationer eller missljud eller nått. Får hoppas på att jag blir nöjd med bilen :)
Bra att du är nöjd! 85000 är dock inte ett bra pris för dig som köpare.

Nä jag hade inte räknat med att nån på forumet skulle säga nått annat heller... Många här är grymt kunniga men när det gäller bil priser lever dom flesta i en fantasi värld tyvärr.
Om du tycker att 85000 är ett bra pris, ja då är det du som lever i fantasivärlden. Själv höll jag på att köpa en 523iT(kombi) 99a för ett år sedan för 55000 med 21700 mil, den hade inte SCHiin, men i övrigt liknande utrustning som den bil du beskriver.

Sanningen är den att många duktiga värderare skrämts bort härifrån eftersom de som anser att bilar är värda mer än som är rimligt här högljudda och inte tvekar att gå till personangrepp. Klart trist i längden. Hursomhelst är det viktiga att du är nöjd! Säljaren har all anledning till att vara nöjd.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Priserna långt uppe i norr är generellt högre än både Stockholm och resten av Sverige tycker jag mig kunna se.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Blocket utannonseringspriser i snitt just nu på 523:or -99 oavsett touring el. sedan, bilhandlare el. privat, miltal, utr. o.s.v:
Stockholm: 85300:-
Västerbotten samt angränsande län: 87900:-
Skiljer inte så mycket ändå, men antalet bilar var lågt.
Tyvärr är det ju även så att dom som kommer med dom låga värderingarna på autopower i stort sett aldrig kan visa upp några annonser med bilar som är ens nära att vara utannonserade för dom låga priser som det värderas till här. & naturligtvis förstår jag att utannonserat pris inte är det samma som bilen säljs för.

Har du köpt en genuint fräsch bil som du ska ha några år tycker iallafall jag att du inte på nåt sätt behöver vara ledsen för vad du har gett för den.
Simon; Du fortsätter i samma hjulspår vore kul att träffas och kika på varandras bilar för att se hur vi värderar skickskillnader mellan bilar osv. Vore även kul om du kunde utveckla din svar och berätta vilka faktorer du ser.

Kan väl tycka att 85tkr låter mycket för denna 523i men det är svårt att säga om den är superfin och man tänker långsiktigt så är det helt okej, vissa äger sina bilar 10, 15, 20år eller längre då spelar inte 10-30tkr i inköpspris så stor roll som irritationen över fel, har precis sålt min Oxfordgröna E34 540i/6-96 för €6000 för export till Tyskland, utan 18" men med omfattande åtgärdsprogram så som lackering av front inklusive skärmar, trösklar, urskärning av tankpåfyllningsbalja/eller åtminstone bortskärning av rostskadad plåt + lack av bakskärm och upp över rutorna på den sidan, byte bussningar bakvagn, byte av rostfri mittdämpsersättning (den senare är absolut no no i Tyskland) gissar att allt kommer kosta ca 15tkr (eller åtminstone hoppas) men jag tycker det är värt det bilen bevaras till eftervärden (mycket viktigt för mig) han är galnare än mig, typ sätt inte knäet i baksätet, det blir missformat (jag gjorde det, gillade han inte) mailar efter han kommer hem, snälla var försiktig med #794 och låt den stå inne! Leverans sker i februari, han sålde precis en äldre systerbil som bara hade ett fåtal tillval, Ljust silvergrått läder, taklucka, Klimaautomatik med 17800mil för €5250, den var i bättre skick, min gröna kommer hamna efter ytterligare förbättringar på drygt €8000 och då har den rullat 24300mil vad gör man inte för att få den tredje mest utrustade överhuvudtaget?=) (det var från fabrik i dag är den mest utrustade av alla 797st=).

Det jag vill ha sagt är hur värderar man en krockreparerad bil? En dålig skött? Tysken klarade nästan inte dom repor som fanns i lädret på framstolarna, det finns människor som är extrem petiga, för dom spelar inte 25tkr mer för en på pappret exakt likadan bil någon roll om den billigare har märken/brister/säljs av fel person, det gör alltså att rätt pris varierar väldigt mycket, om man till exempel inte bryr sig om vilken färg bilen har, vilket märke den har ja då förefaller 65tkr för en MB 230E Aut-83 som ocker (man kan ju få en 99: as W210 E240 för dom pengarna), men vill man ha en fin MB W123 med 2äg 13800mil i makalöst skick ja då är det billigt, tid är pengar, annons på Mercan finns i senaste numret av Tyska AMS.

Mvh Stephan
Ja alltså det här med värdering över ett forum är egentligen omöjligt vill jag säga... Det jag har märkt är att svarta bilar med svart skinn nästan alltid är dyrare än andra kombinationer... Jag var ute efter svart bil med svart skinn... Inte så många att välja på då 95% är andra färger... Hur som helst... Om man tittar på olika annonser på 523iA -00 så finns det inte så jätte många som ligger under 80:- som man kan kalla bilar i toppskick, dvs 100% rostfri och så nära nyskick som man kan komma... Jag ville ha en bil i det skicket och helst hade jag velat ha en -01 men -99 kom ju dubbel vanosen och -00an hade ju vita blinkers runt om så det fick bli en -00a som jag ändå tycker var till vettigt pris med tanke på vars jag bor. Jag vet att jag hade kunnat få en likvärdig bil för 10:- mindre om jag orkat åka söderut men då hade jag säkert kunna vänta mig rost dom närmsta åren när saltet börjar göra sitt...
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Grattis till en bil som låter fin. Du har betalat ett marknadspris. Är alla slitdelar bra så kan du vara nöjd med ditt köp. Det är en utmaning att hitta en fin E39 med rätt utrustning idag.

Simons uttalande låter som trams.

Man kan inte styra markanden efter billigast på blocket. De bilarna är billigast av en anledning, folk försöker alltid få ut så högt pris som möjligt för sina bilar.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Herr Gaspedal,

tramset är det du som står för som värderar beskriven bil till ett värde som var aktuellt för 1-1,5år sedan. Trots att jag skriver:

"Sanningen är den att många duktiga värderare skrämts bort härifrån eftersom de som anser att bilar är värda mer än som är rimligt här högljudda och inte tvekar att gå till personangrepp" tvekar du inte att gå till personangrepp utan arugument. Något jag tycker är mycket tråkigt. Jag har en gång i tiden varit en av de allra pricksäkraste värderarna (fler år sedan). Nu är det nästan garanterat personangrepp så fort åsikten inte passar.

Jag kommer nu att dra ned antalet inlägg till ett minimum och istället studera vilken pricksäkerhet personer som uttalar sig i stil med dig har. Lycka till med värderingarna!

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Simon_en:
Du och jag har ju haft lite olika uppfattning om värderingar i olika trådar, no hard feelings i övrigt! Men ge gärna exempel på "många duktiga värderare som har har skrämts bort från Autopower pga personangrepp? Jag kan inte komma på några, men å andra sidan har jag besökt värderingsforumet mindre och mindre med tiden...

I övrigt tycker jag faktiskt värderingsforumet bara har blivit sämre och sämre, de många värderingar blir i nivå med bilhandlares inbytespris och liknande, då känns de bara oseriöst och meningslöst...

BMW CS #5139
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
"Jag kommer nu att dra ned antalet inlägg till ett minimum och istället studera vilken pricksäkerhet personer som uttalar sig i stil med dig har. Lycka till med värderingarna!"

BRA!

Nå inte ska ni väl bli griniga :) Man ser olika på saker och ting, så är det ju bara. Folk får väl tycka att en topp fin e39 från -00 ska ligga i samma prisklass som en skabbig hortaxi från -96. Folk har olika åsikter, så är det ju bara...
Simon; Snälla utveckla din infallsvinkel! Vad är problemet? Varför tar du så illa upp? Om du inte vill ta upp det här skriv till mig, jag är intresserad av vad du har för åsikt!

Mvh Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
JohanT:

Jag slog din bil för skoj skull hos bilpriser PRO d.v.s det verktyget handlarna använder vid inbyte.

Och jag fick fram:
Utpris: Inpris:
pris 100 300 kr 73 900 kr

BMW 523i Touring, E39 (170hk) -00 efter tillval 2008-01-07 96 / 19000
73 900 kr
Framtida värde (uppskattat) 2008-04-01 99 / 19600 70 700 kr

D.v.s du har köpt din bil till ett normalpris.

Hur kom du åt PRO? :)
Och varför diffar det så pass mycket mot standard tjänsten?

Köppris 92 900 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
Privatpris 75 000-83 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
JohanT: Mitt företag betalar för tjänsten eftersom jag behöver det i mitt yrke. =)

Priset diffar för att jag lade in småstad/landsort.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.