|
|
|
|---|---|
|
Hej! eftersom elhissen är ett stort problem på coupe modellen så tänkte jag dra igång en tråd som innehåller tipps för hur man kan fixa/byta elhissen. jag börjar att skriva ner de jag kan så får ni hjälpa till att fylla på så uppdaterar jag eftersom. problem: elhissen har stannat i ett läge eller går inte hela vägen upp/ner. det problemet kan man få om man har rutan halft nere och bryter strömmen bla. lösning: kör ner rutorna helt om möjligt, stäng båda dörrarna, sätt i nyckeln i låset på dörren och vrid till höger, först kommer bilen att låsas som vanligt men man ska fortsätta att hålla in nyckeln till höger, då kommer båda rutorna att åka enda upp och bilen kommer att lagra toppläget. ____________________________________________________ byta elhissmotorn (-94, vet inte om de ser lika ut på alla årsmodeller): börja med att plocka bort dörrsidan. koppla bort dom två kontakterna på motorn. sen sitter själva elhissanordningen nitad i dörren på fyra ställen, de man får göra är att slipa bort skallarna på nitana och sedan knacka ut dom, (sen när man sätter dit anordningen igen får man fästa den med 4 m6 skruvar och mutter). när man tagit bort nitarna sitter de en torx skruv i ett stag till vänster (förardörn) som är skrivad "inifrån" dörren. nu är anordningen lös förutom i glidskenorna, då får man lirka å dra anordningen först åt ena hållet för att få ut den ena och sedan dra den åt andra hållet så lossnar den också. nu när den är lös får man vända på hela grejen och då ser man att motorn är fäst med fyra torx på baksidan, då är de bara att lossa på dom och sen dit med nya motorn och göra lika som när man tog löst allt fast i omvänd ordning. ____________________________________________________ hoppas att det är många som fyller på med tipps och att dom kommer till nytta. mvh Andreas | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.