|
|
|
|---|---|
|
När jag växlar så rycker/klonkar det till. Man måste verkligen möta med gasen jättefint för att det ska bli en bra växling. Kan det vara hardyskivan då eller? Vilka bildelshandlare/bildelskedjor säljer Simons avgassystem? /Robban/ | |
|
såg ett tidigare inlägg om klonkljud och då var det nån som trodde att det var hardyskivan lycka till! |
|
| Med risk för att låta korkad, vad är hardyskivan? | |
|
det är en så kallad ryckutjämnare! ska fungera som så att det inte ska bli så ryckiga växlingar... har jag för mig?. rätta mig om jag har fel! Ska det vara på det viset?! |
|
|
Stensth är inne på rätt spår. Enkelt skulle man kunna säga: Det är en skiva av gummi i slutet av kardanaxeln som gör att förbindelsen mellan växellådans utgående axel och bakaxeldiferentialens ingående axel inte blir helt stum. Dvs det medges ett visst flex i de vridkrafter som överförs av kardanaxeln. Det gör att ryck jämnas ut (till en viss gräns). Mvh |
|
|
BMW bytte min hardyskiva för 2100 kronor... Jag hade dunkande ljud i min... och nu är det borta... Mvh Johan |
|
|
rättelse... den sitter i början av klardanen... alltså mellan växellåda och kardan.. men det menade du säkert.. den är inte bara för bättre växlingar, utan även för jämnare gång. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Ja det beror på i vilken ände man börjar ;) Det är riktigt att jag var lite tvetydig, men principen är densamma. Mvh |
|
| Är det svårt att byta hardy skiva själv för de är ju inte speciellt dyra att köpa? | |
| Inga problem att byta. Avgassystemat måste bort. Sedan någon täckplåt under och sedan kardan i framkant. Blir rejält mycket änklare om man får upp bilen ganska så mycket. Jag backar upp min på "pallar" från biltema och hissar sedan upp den fram. Då blir det mycket roligare att hålla på. Sedan så behöver man ju snurra på ett av bakhjulen för att komma åt alla skruvar, så då bör man ju ha en till domkraft för att få upp ett av bakhjulen. Alternativet är ju att köra upp fram och hissa bak (går ej på min pga för låg) | |
|
Vad menade Gunneriusson med att få upp ett av bakhjulen? Jag tänkte hissa upp bilen på okq8:s GDS i morgon och byta om jag har tid, samtidigt som jag byter avgassystem. Sitter hardyskivan direkt efter växellådan? /Robban/ |
|
|
Man måste vrida kardan för att lossa de tre bultar som fäster den till skivan. Sen tre som fäster den till växellådsflänsen. Det blir jobbigt att vrida med hjulen nere:) Lycka till. |
|
|
Ett litet tips Har iofs bara erfarenhet av 02-serien, men principen bör vara densamma När du får den nya skivan sitter det ett metallband runt den. Ta INTE bort detta innan alla bultarna är på plats. Jag föstod inte bättre och klippte av bandet innan jag kröp under bilen......hade ett h-e innan alla bultarna var på plats. /Anders |
|
|
Ok. då fårståt jag. ..::Robban::.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.