|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Visst, sämre sparbössa än en bil får man leta efter. Jag motiverar mitt kontantköp med att jag inte har någon som helst inkomst varför det är svårt (läs.omöjligt) att kunna leasa bilen... =) Beror naturligvis på vilken ekonomi och inställning man har... Ni såg väl gubben som medverkade i "lyxfällan"; Han lånade en knapp halvmiljon för att köpa en spygrön v70 -pengar som egentligen skulle gå till renovering av huset! =) |
|
|
Äger min helt själv utan lån, det ni grabbar jag känner mig lite finare än ni som har "lån" på era bilar. Jag sträcker alltid på mig när jag är ute och finåker min obelånade Mercedes 190E 2,0 -93 och 25000 mil Detta var lite ironi från min sida för att jag kom precis att tänka på tråden här på AP där folk berättade vad dom tjänade,, alla verkade ju ha mycket bra inkomst, känner likadant om denna tråd tror inte att så många har en massa dyra Bmw och hus som är betalda. Tror att dom flesta bilarna är belånade på ett eller annar sätt som inte näms, dom flesta är ju vanliga arbetar killar/tjejer som inte är födda med ett stort arv och kan casha en ny 335 eller likande. |
|
|
Mina BMW äger mig, eller åtmindstone äger en del av min tid:) Mvh Asken |
|
|
bewing77, jag resonerar och agerar ungefär som som beskriver om än med mindre bra löneinkomster. Försöker istället att optimera avkastningen på de pengar jag har och endast ha topplån. Har mina två bilar (v70 03 och 9-5 aero kombi 00) kontant betalda. Bra eller inte, det är nog bekvämlighet i mitt fall. Hursomhelst får jag se till att ha besparingar för att kunna byta såsmåningom. Tydligen är det ett udda, men för mig för vägvinnande inställning till hur man ska hantera sin ekonomi. |
|
|
Asken: Bästa inlägget i hela tråden, instämmer till 100% :D Mvh, /Wille |
|
|
WilleW: Man tackar:) MVh Asken Radikalkapitalist, javisst! Allt som är mitt är inte ditt, det inkluderar finansiell information. |
|
|
pimpen: du har helt rätt, som gammal bankgubbe så vet jag att de allra flesta människor har "normala" inkomster, och då kan du inte spara och casha en ny BMW. Alla bilar är finansierade på ett eller annat sätt. Och det är inget konstigt med det, så funkar vår ekonomi. Mats BMW CS #5847 |
|
|
t80196, rätta mig om jag har fel, men. Är inte en finansierat bil dyrare än en kontantköpt? Är det rätt väg att låna till konsumtionsprylar? Möjligen om man som gammal bankgubbe kan placera tillgångar med bättre avkastning än låneräntan då.. |
|
| Jag brukar inte skriva så långa inlägg men kände att jag ville skriva av igår ! | |
|
Jag äger min BMW. |
|
|
Ännu en "självägare". ---- BMW CS #6212 |
|
| Äger min bil | |
|
Anders-72: Det är klart att lånefinansierad bil blir dyrare, det är bara det att det stora flertalet av oss medborgare har inget alternativ, det finns inga tillgångar att alternativplacera..... Det finns väl ingen som tror att ett bilköp är en investering som skall ger avkastning. Det är därför som BMW Finans och diverse banker finns till, för att just finansiera bilarna, hur många bilar tror du skulle säljas om ingen finansierade dem? Mats BMW CS #5847 |
|
| Men om det inte finns några tillgångar att alternativplacera, vad skall man betala ränta och amortering med då? Jag har aldrig haft en bil dyrare än jag kunnat köpa och det har fungerat bra. Det finns klockrena "evighetsmaskiner" för under 30´om det bara gäller att ta sig från pkt. A till B och har jag bara dom pengarna så blir det en sån.. | |
|
Med risk för att bli tjatig och utanför tråden: det förutsätts att du har en regelbunden inkomst som du betalar ränta och amortering med. Med finansiering av bilköp syftar jag inte på fordon i den prisklassen du menar. Det kan absolut finnas som du säger "evighetsmaskiner" som funkar utmärkt som transport medel, jag åker själv i en till vardags (dock ej BMW). Jag syftar på att finansiera ett bilköp i ny eller nästan ny BMW prisklass, dvs ca 250 tkr och uppåt. Mats BMW CS #5847 |
|
|
simon_en: Endast ha topplån ?? DU det låter dyrt det ... på den tiden botten/topplån existerade så försökte åtminstone jag enbart ha bottenlån på min bostad... Existerat topplån hos någon bank alls längre ?? |
|
| Jag äger för övrigt min bil. Jag har en stark känsla av att nyare BMW är högt belånade på en avbetalningplan. Svenska ekonomin är inte direkt uppbyggd på så sätt att man ska kunna casha upp 300k för lyxkonsumtion utan vidare. | |
| Lasse Kong: Riksbanken flaggar inte als för räntehöjningar, snarare tvärtom. | |
|
Ja, jag har då handlat obelånat i prisklassen 150-200´ i alla fall. Anser inte att jag skulle ha råd med någon bil alls, ens i den prisklassen, om jag skulle ha en kreditkostnad därtill, men alla har vi väl olika filosofier. Angående topplån så betalade jag slut på ett sådant i slutet på förra året så då fanns dom i.a.f :) |
|
| Min! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.