|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
| öppna gärna en tråd som behandlar vem som har mest pengar på banken också... | |
|
Räntan kommer gå ner... // M.V.H. Daniel |
|
|
Det fina i kråksången är ju att oavsett om räntan går upp eller ner så blir det ett nollsummespel om man har balans i sina investeringar och lån. Jag menar, om räntan sjunker med 2% och jag har värdepapper för 500 tkr som jag därmed tjänar mindre på, men samtidigt har ett lån på 400 tkr så kostar det lånet mig mindre. Den farliga situationen, som man måste hålla kolla på, är om relationen mellan räntorna man betalar och den avkastning man får på sitt kapital förändras. Vet inte hur många som har sett "Lyxfällan", en av programledarna där, Charlie, jobbar ju på ett företag som heter "Balansekonomi". Han sa i någon intervju att skillnaden mellan rika och fattiga människor inte är vad de jobbar med, hur hårt de jobbar etc utan bara inställningen till sin ekonomi: Fattiga människor jobbar för att få ihop pengar till den månadens räkningar, räntekostnader och amorteringar och har ofta en ekonomi som är helt beroende av den månadslön man tjänar, oavsett hur stor den är, medan rika människor ser möjligheterna att låta pengarna jobba för dem, har flera inkomstkällor och ser pengar som något roligt och utmanande istället för något nödvändigt ont. |
|
|
Jo det är väl fel forum att diskutera detta i .. Men bewing det är väldigt få som har det upplägget som du har . Och räntan kanske går ner men den kommer att sjuta i höjden så småningom tro mig det är helt sjuk bostadsmarknad nu med så vänta bara jag var med på 80 talet också börjar se samma tendenser nu med folk lär sig aldrig tydligen . Men till saken så äger jag min bil den är ju till åren men endå =) . Kommer köpa en bil till ett projekt jag har (sök skåpbil ) kontant sen ska jag låna ca hälften till en nyare 3 serie senare . Henke M som i Motor |
|
|
Jag sålde en del aktier för att finansiera mitt bilköp. Jag ångrar en sak idag, att jag inte sålde resten av aktierna också, för de har sjunkit i värde sedan dess. De som kan hitta bra investeringar är bara att gratulera. Jag tvivlar på att jag hör till dem och föredrar därför att ha låga lån. |
|
|
Vi verkar ha lika många teorier som här är skribenter i tråden. Trevligt, det är då ett diskussionsforum blir som bäst. Inget är mer rätt eller fel (nåja) än något annat när det kommer till ämnet Vi avhandlar här (. BARA MAN VET VAD MAN GÖR! Att man har en balans mellan skulder och tillgångar (vilket kan vara svårt när man är i början av sin yrkeskarriär.) Vad som är rätt balans är upp till var och en att bedömma. Även om Jag nyttjar möjligheten att låna till bil och hus för att istället kunna avsätta kapital till investeringar så är Jag personligen av den uppfattningen att ett lån är ett lån, därför så ska det amorteras! Amorteringen är ju ingen kostnad i kalkylen kontra ett kontantköp, det är räntan som står för den delen. Om man väljer att inte amortera tex ett bottenlån så anser Jag att man bör avsätta motsvarande summa i ett sparande av valfri form. Marknaden växer kanske inte till himlen... Nu är Vi ganska långt från det ursprungliga ämnet...;) |
|
|
Själv investerar jag i livsglädje och detta är en ren tolkningsfråga. Men en ny bil kommer jag nog aldrig att köpa,sämre "investering"får man leta bra länge efter. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Lasse Kong, jo det är säkert inte den vanligaste strukturen för privatekonomi, men hittills har det fungerat väldigt bra. Nu är ju både jag och min fru intresserade och hon är också väldigt kunnig (hon är revisor, men har tidigare jobbat som placerare för en fondförvaltare). Vissa kanske tycker det skulle kännas otryggt, man tar ju ändå vissa risker, men de går att undvika. Personligen skulle jag tycka det kändes mer otryggt om man bara hade sina två förvärvslöner att leva på och att ekonomin var balanserad kring dem, jag menar, vad händer då om en blir tillfälligt arbetslös, eller arbetsoför etc? Om jag blir av med jobbet imorgon (eller om vi kursar då, jag är inte anställd) så är det bara en del av vår inkomst som försvinner, men det är inte en omedelbar katastrof. Det tycker jag personligen är mycket tryggare. Continental, självklart ska man ju avsätta de pengarna man inte amorterar i någon form av sparande/investering. Om man bara skiter i att amortera och konsumerar upp pengarna så skjuter man ju sig i foten. Men som läget är nu, och har varit ett bra tag, så är räntorna på bottenlånen så låga att det finns bättre saker att lägga sina pengar på än att sänka sin boränta. |
|
|
Jag säger så här... Jag är inte ett dugg avundsjuk på er som kan lägga upp >850.000 kontant på en fabriksny M5. Bara pengarna har tjänats in genom hårt arbete. Har ni gjort ett aktieklipp är det också bara att gratulera. Att ta lån för att köpa bil är inte heller fel. Vissa tycker ju bara att det är dumt att låsa upp ett kapital i garaget. "Kalla mig gärna kapitalist, men det är inte därför jag kör BMW" |
|
|
Man kan ju resonera så att man amorterar idag för att slippa höga räntekostnader med ett framtida ränteläge också :) Det var ju inte längre sedan än ca 15 år sedan som räntan var tre ggr högre.. För att återknyta till ämnet, jag äger mina bilar. |
|
|
När vi hade tre gånger så hög ränta som Anders säger så var situationen helt annorlunda i svensk ekonomi. Vi hade en fast växelkurs mot andra valutor vilket innebar att man höjde räntan så fort svenska kronan tappade mot andra valutor. Den situationen har vi inte idag så de räntorna (runt 15%) kommer vi med mycket stor sannolikhet inte att få igen. Att de skulle ligga lika lågt som för några år sedan (kring 1,5%) är nog inte heller sannolikt. Jag skulle tro att runt 5% är en vettig siffra med tanke på hur svensk ekonomi fungerar i nuläget. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
För att inflika mellan räntespekulationer och nationalekonomiska termer... Äger min 520:a, payade cash utan att ha lånat en spänn. Vill inte låna till en fin bil då detta inte är så optimalt för mig just nu. Studerar till maskiningenjör med en inkomst som är <7.5kkr/mån. Kanske blir till att låna om 1.5 år då jag är klar, isåfall till en 520dT e61 facelift verison med M-paket! (lite av en drömbil just nu för mig) Mvh Mange |
|
| Håller med dig Andreas om att troligen kommer räntorna inte skjuta i höjden på samma sätt som när det var en valutajusteringsfaktor. Kanske man kan säga att man väljer tryggheten lite mer i att betala av lån. Utan möjligheterna till "storvinster" då.. | |
|
Riksbanken flaggar redan för Räntehöjningar så jag vet att det kommer med tiden år nog så att dom inte går upp så mycke som till 15% men det behövs inte som det ser ut idag för massor av människor . Och går många människor i personlig konkurs så måste bankerna få in sina pengar på nått vis och då höjs räntorna mer ändå . Säger bara att jag tycker att man kan låna mycke pengar men måste kalkylera med vad som händer om det räntor går upp och man får sparken från jobbet eller så . Bewing ditt upplägg är kanon utan faror men som sagt det är inte så många som har det så .. Henke M som i Motor |
|
|
Hehe, kul debatt :) Eftersom jag själv tycker det är tråkigt med ekonomi, kul att tjäna pengar och viktigt att ha ett givande liv satsar jag energin på att ha ett så välbetalt och roligt jobb som möjligt. Hög inkomst ger möjligheter :) Lån kostar, men är en snabbare väg till hus och bil, så jag har lånat till bäggedera. Jag ser dock till att amortera i en takt som gör att jag aldrig skulle bli stående med en restskuld om jag skulle behöva sälja bilen. /ElakaKatten |
|
|
Jag antar att syftet med tråden från början var att få visa att man är lite finare när man köpt ny BMW själv för kontanta pengar. Detta till skillnad från oss andra klassens människor som fuskar och har tjänstebil eller ännu värre, kanske tom. lånar för att köpa en bil. Man är liksom lite mera värdig, lite fiinare som kontantköpare. Kanske det borde lagstiftas att bilar som är Tj bilar eller ej köpta kontant borde märkas på något sätt? Detta så man inte kan åka runt och sola sig i glansen hur som helst! Vänliga hälsningar från en fattig stackare |
|
|
Eller så var trådskaparen kanske intresserad av hur andra finansierar sin bil och ville veta lite hur andra tänker och ser på vad som är mest förmånligt av de olika sätt som finns. Jag har inte uppfattat det som att någon antyder de skulle vara sämre att äga sin bil genom företaget eller ha tjänstebil än att betala den helt själv. Själv tror jag att enda alternativet om jag ska ha en fabriksny bil skulle vara att ta den som tjänstebil eller dylikt. Mvh Johan |
|
|
Bilar är ju oftast en ren kapitalförstöring så personligen ser jag ingen som helst anledning att betala för det kalaset privat... Det finns så mycket andra spännande alternativ/investeringar att lägga dom slantarna på. Salesmans inlägg var annars rätt kul formulerat! :D |
|
|
Bilen köptes kontant för hopsparade pengar. Lite gammeldags, jag vet... :-) /Erik |
|
| Äger min! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.