|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
BjörnB. Jag har endast bolån. Lånet på min andra bil är nu färdigamorterat. Konsumtionsvaror lånar Jag aldrig till, de ska betalas kontant!!! Det är när det kommer till större inköp, så som bilköp, som det upplägg Jag lade fram, är intressant. Sen är det upp till var och en hur man vill göra. Kan Jag få en avkastning som är högre än låneräntan så anser jag att det är bättre att låna till bilköpet. Prcis som Bewing77 skriver, så kan man om förutsättningarna förändras, relativt snabbt realisera sina tillgångar och lösa lånet. Sen undviker Jag att ta lån på bilen, med bilen som säkerhet. Det lån Jag hade på Focusen var ett blancolån till förmånlig ränta. Då kan Jag om Jag vill, sälja bilen under låneperioden, utan att behöva be "ägaren" om lov. Hur många av er som inte har nåt lån på bilen, har finansierat den via lån på bostaden istället?;) |
|
|
Contnental, jag är med på ditt resonemang men jag förstår inte att du gärna lånar till hus och bil men absolut inte till en konsumtionsvaror som tex en TV. Om du lånar till Tv:n för 6-7% är inte även det pengar som bättre investeras i tex aktier? Bewing77 skriver också "om förutsättningarna förändras, relativt snabbt realisera sina tillgångar och lösa lånet" Vad är det som säger att aktiekursen är hög just vid detta tillfälle? Kan väl knappast vara fördelaktigt att ha pengar i aktier som man kan behöva realisera snabbt och oplanerat? Jag är nog lite extrem åt andra hållet. Lånar absolut inte till konsumtionsvaror, ej heller bilar och mc och försöker betala av kåken så fort som möjligt. |
|
| Sparat i 4 år. Köpte kontant. :) | |
| Ärvde pengar av en morbror och la upp 475.000 kontant :-) | |
|
Björn B: Nej, jag tar inte avbetalningar på konsumptionsartiklar, dvs möbler, hemelktronik, resor, kläder etc som är värdelösa, eller har tappat en avsevärd del av sitt värde omgående efter inköp. Normalt sett lånar jag inte till saker som jag inte har tillgångar för att köpa kontant om jag behöver, just för att inte hamna i situationen att bli sittandes med ett lån med stegrande ränta som jag inte kan bli av med. Undantaget jag skulle kunna tänka mig är boende, det är nog svårt för de flesta att samla ihop tillgångar motsvarande vad huset kostar. Med det sagt så är den ekonomiska situationen idag (och sedan några år tillbaka) sådan att det mycket väl kan löna sig att ta ett lån för att investera pengarna på börsen. Vi (jag och min fru) har exempelvis tagit ut kortsiktiga lån på en av våra ärvda lantbruksfastigheter för att kunna göra lukruativa börsaffärer. Man ska ju dock i de lägena vara ganska säker på sin sak, annars kan man ju skjuta sig i foten. Angående hus, så länge man inte har topplån på huset så är det ju idag bättre att investera pengarna än att amortera på bolånet. Så ja, vi har hög belåning (75%) på vårt hus. Däremot har vi tillgångar så att vi kan lösa lånet eller sänka det om situationen kan förändras och anledningen att vi har dessa tillgångar är naturligtvis genom förnuftiga investeringar och förvaltning av ärvda tillgångar: Även om både jag och min fru tjänar bra så är det omöjligt att få ihop ett kapital att tala om genom att månad efter månad lägga nästan alla pengar på räkningar och amorteringar och kanske stoppa undan en femhundring på ett sparkonto samt några hundra i pensionssparande. Man måste maximera det kapital man kan investera och sedan fundera ut hur man ska få de pengarna att växa maximalt. Det finns inget som är så tillfredställande (nåja, nästan) som att tjäna pengar utan att jobba 8 timmar om dagen för dem. Man ska väl också tillägga att investeringar inte alltid behöver vara på börsen. Ett intressant alternativ kan ju vara att istället för att lägga 10 tkr per månad i ränta på en villa köpa en mindre hyresfastighet istället, bo i en av lägenheterna, hyra ut resten och därmed få ett gratis (eller i vissa fall vinstgivande) boende. |
|
|
Jo, historiskt sett har det nog varit fördelaktigt i de flesta fall att investera på börsen jmfrt med att lösa tex huslånet. Men nu tittar vi frammåt. Kommer börsen stiga med minst 10% -08 och -09. Finns inga säkra investeringar som ger bra avkastning vad jag känner till. Har själv ägt en hyresfastighet och det är ganska säkra pengar men absolut inte problemfritt. Huset ska underhållas, lägenheter ska renoveras, du ska hitta bra hyresgäster. Det blir stopp i avlopp, inbrott i källarförråd, översvämning i källaren mm mm. När fastigheten såldes och pengarna investerades i fonder kan jag hålla med dig när du skriver "Det finns inget som är så tillfredställande (nåja, nästan) som att tjäna pengar utan att jobba 8 timmar om dagen för dem." Underbart när börsen går bra... |
|
|
Kan ju vara ganska risky att binda upp sitt kapital på en skakig börs och inkomsterna äts upp av fasta utgifter som billån, konsumtionslån osv. Börsen är en andrahandsmarknad och majoritetens förluster finansierar minoritetens vinster... så det gäller att man inte är en emotionell spelare :) Visst går det att göra pengar på börsen... men kan vara trevligt att vara likvid när det börjar gunga.. /Olof |
|
|
Det är väl alltid risker med aktier osv . Men satsar man inte allt så att man klarar ett börsras så är det en vinn vinn situation tycker jag iaf . Väntar bara på en räntehöjning så hela fastighetsmarknaden går åt helvete och då är det dags att slå till på fastigheter cash . Men det är väl inte det detta forum handlar om kanske eller ?? Henke M som i Motor |
|
|
Själv skulle jag aldrig välja att finansiera en bil genom lån, när jag köper ngt vill jag att objektet ska vara mitt till fullo... Vad som är mest fördelaktigt, rent ekonomiskt, kan givetvis skifta beroende på tid, omfattning och precision - dock är det känslan jag är ute efter; jag vill ÄGA bilen... Jag skulle aldrig välja att belåna soffor, resor, bilar etc... Har väldigt svårt att förstå investeringens innebörd då värdet efter investeringens start, enbart minskar... Men det är jag det - högst personligt, inget annat! /A... |
|
|
Det här med ekonomi och kanske särskilt hushållsekonomin är individuellt. Jag säger inte att ni som cashat en 550 gjort fel, bara att det finns alternativ;) Jag ser gärna till helheten. Jag ogillar att sänka min likviditet samtidigt som Jag gillar att konsumera bilar;) Då är alternativet att istället öka omfånget på balansomslutningen. Översatt från fikonspråk: Istället för att lägga alla kulor, ner till sista kronan, på ett bilköp, så lånar Jag och har en större del av det ursprungliga beloppet kvar OCH kan tjäna en liten slant på det. Sen ÄLSKAR även Jag känslan av att vara skuldfri, men möjligheten till en bra affär slår högre hos mig. Och till sist, men ABSOLUT inte minst: Borsett från huset, så tar Jag aldrig lån på mer än vad som finns i lättåtkomliga tillgångar. Då sitter man ganska säkert i båten. |
|
|
BMW och bostad är köpt kontant - hade tur när jag sålde några fastigheter i Danmark med bra vinst. Resten av pengarna investerades i aktier/fonder, pensioner etc. Älskar också att vara skuldfri =) //Anders |
|
|
Jag äger mina bilar: BMW:n, Jaggan och Mondeokombin. (Även huset, båten och fyra autopeder m.m.) Har alltid levt enligt min fars visdomsord: Spara alltid till det du vill ha. (Han sade också: Att köpa bil, det är början till dålig ekonomi.) När min far, som var en vanlig arbetare, dog för ett år sedan hade han aldrig ägt en bil och alltid sparat till det han ville ha innan han köpte det. Som ett exempel på att min fars liv inte endast gick ut på att spara pengar kan jag påpeka att han tillsammans med min mor alltid åkte utomlands två ggr/år. (Min blygsamhet förbjuder mig att omtala storleken på det arv som min far, tack vare ovanstående levnadsregel, efterlämnade.) För mig är det tydligt bevisat att man skall spara först och köpa sen. Bättre sent än aldrig!!!! |
|
|
Alla är Vi olika. Tack vare att Jag fick låna hälften till ett aktiekapital på 100Tkr av mina föräldrar för ett antal år sedan så har Jag kunnat driva en verksamhet som förräntar insatt kapital till hundratals procent varje år. Hade Jag inte lånat då så hade denna möjlighet gått mig förbi. På samma grunder så har mitt företag nu lånat för att utöka verksamheten. Jag övertog i förra veckan en verksamhet, samtidigt som Jag fortfarande driver min gamla till den siste Februari. Då Jag inte ville sälja av värdepapper för att delfinansiera nyförvävet så lånade Jag. Innan midsommar kommer den summan att vara intjänad igen och det lånet kan betalas. Alltså: inget lån-ingen ny verksamhet-ingen höjd lönsamhet-mindre pengar till mig... Ser man kapital enbart som ett medel för konsumtion så resonerar man nog som så att man ska spara till allt som går. Ser man det som en möjlighet att tjäna mer, så ser man det nog annorlunda. |
|
|
Håller helt och hållet med Continental och bewing77. Självklart upp till var och en att hitta en balans man trivs med bara man är medveten om att vara skuldfri mest är positivt ur ett psykologisk perspektiv än ur ett ekonomiskt. ___ //Ulf |
|
| Har faktiskt planerat att amortera bort hela lånet på bilen nu denna månaden, köpte den i maj förra året :) Men håller med andra att det inte är någon större skillnad om man har lån eller inte. Om man har en bil som knappt är värd mer än en uppsättning nya däck är det såklart lite konstigt om man avbetalar den, då är det snarare självklart att den är "helägd". | |
|
Det kan diskuteras vad jag äger. Jag disponerar ett hus, en bil och en båt som banken och jag äger ihop. ;-) Banken äger nog drygt hälften.... Som en parantes kan väl nämnas att båten har kostat mer än huset och bilen ihop, det gäller att prioritera efter sina intressen! *ler*. Mitt personliga mål är att innan jag byter bil ska jag ha amorterat minst så mycket som bilen kostade, då blir det bilen är värd då en bra grund när jag ska byta. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Det är skillnad på att "ha lån" och att "ha lån", enligt mig. Har man fullt belånat hus, bil med max finansiering, Onoffkort, Sibakort, Burger Kingkort Ge-moneybankkort, finax, lånat 200 spänn av mormor och "SMS´a låna", DÅ borde man ha tänkt efter lite tidigare ...;) Annars så är det väl ganska vettigt att låna, bara manser till att ha mer tillgångar än skulder. Det har man garanterat INTE om man har det som i exemplet här ovan;) |
|
|
BMW Financial Services äger min bil, men de är hyggliga nog att låta mig köra den då och då :) /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
För mig är kapital ett sätt att förvekliga drömmar - Sedan barnsben har jag drömt om att äga en Ferrari el. Lamborghini av nyaste årsmodell, en dröm jag, inom några år, hoppas att kunna förverkliga gennom mina (förhoppningsvis)förnuftiga investeringar. En sån bil köpar man väl enbart, när allt annat är betald och familjen säkrad ekonomisk. Man får väl lov att drömma iallafall he he.....:-) //Anders |
|
|
Det våras för dom med pengar snart går räntan upp och det innebär att massor av mäniskor får sälja sina bilar hus och annat till vrakpriser för att dom har lånat upp sig på lösa grunder och banker som har släppt pengar till lösa grunder . Jag kollade upp ett lån på ett hus för ett halvår sedan och det va på 1,7 miljoner inga problem enligt banken men när jag räknade på det så såg jag snart att det va helt kört skulle ha dryga 3000:- kvar efter amortering osv . Då är det lite drygt om räntan drar iväg en 100dels % . men nu sitter jag och väntar på raset och då kontant köper man allt man kan =)) Henke M som i Motor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.