|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| Samma här inga lån på bilarna o mina skor hehe... | |
| jepp, den är min | |
|
Precis som Continental så är min bil formellt sett en leasingbil på företaget jag är delägare i. Jag hade aldrig övervägt att casha för en bil för närmare en halv miljon när pengarna förräntar sig bättre som investerat kapital. Då återstod alternativen billån eller leasing och där visar kalkylen att leasing är mer effektivt. Inget bundet kapital, avdragsgill moms på alla omkostnader + halva leasingavgiften, inget krav på att binda 20% som kontantinsats. Räknar man på det, på en bil i denna prisklass där man får lyxbilstillägg på förmånsvärdet, så blir nettokostnaden per månad i min kalkyl ungefär samma som vid billån, dock med skillnaden att 1) 10% kontantinsats i mitt fall, 2) Nettokostnaden innefattar kostnader för däck, skatt, försäkring och övriga kostnader samt 3) ett restvärde på 40% istället för 50% gör att det är mindre risk att stå där med en bil man måste sälja med förlust efter tre år, alternativt tvingas teckna ett nytt lån för att köpa själv till överpris. |
|
| Min, bara min! :) | |
|
"Min" ägs av pappsen. /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
|
Mina bägge två Men nu ska Alpinan bli någon annans :) |
|
| Äger alla tre! :-)) | |
|
Jag äger min bil helt själv =) |
|
|
Nähä? är det säkert att inte era 80 och 90 talsbilar är tjänstebilar? Mats |
|
| Bmwn är tjänstebil i eget företag. Outlandern där hemma äger jag privat utan lån. | |
|
Jag äger min, utan lån. Wilhelm Svenselius |
|
|
Lån har jag på villan, inte på någon av bilarna. Dem äger jag själv till fullo. Men hade jag haft möjligheten så hade jag säkert plockat ut någon nyare bmw på företaget. |
|
|
En fråga till er som äger er bil "utan lån": Hur har Ni resonerat vid köpet? Eftersom räntorna är så pass låga nuförtiden (sett över 10-15år)så är det i slutändan oftast billigare att låna på 80% av bilen och investera resten i aktier/räntefonder. Med hyfsat låg risk så lär man hamna över 4-5% i avkastning, vilket är break even med räntan på ett bilån. Amorteringen gör ingen skillnad i kalkylen. 1) Det är alltså billigare i slutändan att låna till 80% av bilen, då resterande belopp kan förräntas genom klok investering. Låt kapitalet arbeta istället. Ovanstående förutsätter att man gör en klok investering;) är man riktigt duktig (och har lite tur) så kan räntan tom räcka till amorteringen...;) För mig är det inte självklart att köpa en bil kontant, även om möjlighet skulle finnas. Det kan som sagt finnas bättre sätt. Sen är det alltid skönt att vara skuldfri, men kan man tjäna pengar på nåt så bör man;) |
|
|
Vare sig lån på bilarna eller boende. Som det ser i i skrivande stund är det en förlust affär att ha lån/finnans på bil. Min sämsta fond har en total förräntning på 0,94%. tur man bara har 92k där;) |
|
|
"Det äger att äga, det suger att inte äga". Jag vet dålig ordvits, men kunde inte låta bli att nyttja dagens tonårsjargong... BMW:n har mig som ensam vårdnadshavare. "Kalla mig gärna kapitalist, men det är inte därför jag kör BMW" |
|
|
Det är väl lite speciellt det där med om man ska ha lån eller inte . Bra att skulder när man ska göra avdrag på deklaration eller bokslut . Men skulder är alltid skulder så det ska amorteras med ränta och har man inte som Som Continental skrev fonder som går med vinst så är det en backaffär sett till räntan alltså . Men sen kan man ju diskutera om man inte ska ha fonder och se till att tjäna in hela beloppet bilen kostar och Cascha den med en gång . Om man tjänar pengar på fonder som gör att man betalar av ett lån så har man dåligt med förlustavdrag sedan på bokslutet och det är sämre i företag alltså . Privatekonomiskt kan det vara värt . Henke M som i Motor |
|
|
Avdrag på ränta, 30%, kontra skatt på avkastningen, 30% kan ju kvitta varandra i beräkningen. Därför tar Jag inte med ränteavdraget på 30% i mitt resonemang. Har man för avsikt att inte sälja av sina fonder/aktier, alltså välja att inte realisera vinsten, så vinner man ännu mer på att ha ett lån. Det är då som ränteavdraget kommer in i bilden. Det man gör då är ju egentligen bara att skjuta vinstskatten framför sig, vilket kan vara både bra och dåligt. Hela mitt resonemang bygger ju på att man lyckas få en avkastning på det insatta kapitalet, annars så kan det bli en lika bra affär som vilken bilaffär som helst...;) Själv så kommer Jag att belåna den kommande bilen, kanske inte till 80% som i fallet Jag beskriver, men till nånstans mellan 50-75%. Mest för att kunna få avkastning på en del av det sparade kapitalet istället för att binda allt i 1.8 ton stål och plast med garanterad värdeminskning. |
|
|
Pelle Person: Varför har du kvar pengarna i en fond med en sådan förräntning? Med lite aktivitet i sina investeringar är det inga större problem att idag förränta pengarna med minst 10% och det är just därför det är bättre att låna. Lasse Kong: Jo det är ju lite det diskussionen handlar om. Jag hade ju mycket väl kunnat realisera en del aktie- eller fondkapital för att köpa min bil, men i det ögonblicket jag säljer de värdepapprena så går jag ju miste om 10% ränta på det kapitalet, mot att jag slipper en 5% ränta på ett motsvarande lån. Börjar man räkna lite på det så kan man göra en kalkyl där du har 500 tkr investerade med 10% förräntning och avbetalar din bil med 50% restvärde efter tre år. En bil för 500 tkr betalar du då, hos BMW finans, ca 6300 kr/månad för ränta och amortering. Dina 500 tkr i värdepapper förräntas med 4200 kr/månad. Det betyder att du endast behöver skjuta till 2100 per månad själv. Efter tre år kan du casha restskulden på bilen med hjälp av realiserade värdepapper. Summan av detta är att efter tre år så äger du bilen till fullo, samt har 250 tkr kvar i tillgångar. Om du från början hade cashat bilen istället så hade skillnaden efter tre år varit att du hade kunnat spara de 2100 kr/månad du har satt in, och därmed ha runt 100 tkr i tillgångar om man räknar in förräntningen. Således tjänar du en bra slant, 150 tkr i detta exempel (inte helt sant, då avkastningen i detta exempel har varit högre än räntekostnaderna, därav har man betalat mer i skatt än man har fått göra avdrag för), på att låna till bilen istället för att betala den kontant. Detta exempel gäller så klart bara med det räteläge vi har nu. Fördelen med upplägget är dock att du, om ränteläget börjar förändras så att du inser att det inte längre är bättre förräntning på kapitalet än vad du får betala på lånet, kan realisera värdepappren och köpa loss bilen i förtid. Precis så har vi gjort med vårt hus, vi har bara bottenlån på huset och räntorna på detta är så låga att det lönar sig att betala räntorna och ha pengarna i aktier. Om ränteläget förändras kan vi dock lösa valfritt stor del av lånet och därmed aldrig riskera att hamna i sjön. |
|
|
Jo man lär sig nått nytt varje dag här inne på forumet =)) Bra att man får lite olika vinklar på saker här . Henke M som i Motor |
|
|
Continental: En fråga till er som äger er bil "utan lån": "Hur har Ni resonerat vid köpet? ....Ovanstående förutsätter att man gör en klok investering;) är man riktigt duktig (och har lite tur) så kan räntan tom räcka till amorteringen...;)" Det är nog lättare sagt än gjort. Själv är jag väldigt ointresserad och dåligt insatt i aktier och fonder men min "smarta" rådgivare på banken har under två års tid regelbundet ring och försökt övertala mig att sälja mina Kina-Indien fonder. Jag litade nog på honom men tog inte tag i saken och under tiden steg fonderna med 60-100% per år. Du kanske kan tala om för mig när jag ska sälja dem? ;) Hur gör du själv, om du bor i hus har du det belånat till skorstenen? Köper du soffa, tv, julklappar, resor mm mm på avbetalning också för att maximera aktie/fond innehavet? Eller går du ännu längre och tar Finax, SMS-lån och liknande också? Var drar du gränsen? Jag föredrar att vara skuldfri innan jag börjar "spela" på börsen. Kanske inte det smartaste men det känns bäst så och man sover bra på nätterna ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.