AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.025

Hur kopplar man bort larmet om man tappat larmdosan?

Jag har klantat mig rejält...
För att göra en lång historia kort... vi skulle försöka få igång BMW:n idag som stått ett tag. Den var kall och låst och allt strulade innan vi ens kom in i bilen. När jag öppnar bakluckan går larmet igång. Nu är det så här att larmdosan är borta och går inte att hitta. Säkra källor säger att den faktikt är slängd... I och med att larmet gick igång, så startar inte motorn.
Nu är jag tjej, men jag tror att startmotorn går, men det blir ingen gnista, liksom... Den ska ju bröta igång till slut, men det gör den inte, den går bara runt på startmotorn. Batteriet var ju dött givetvis, men det fick vi liv i efter en timmas uppladdning med en annan bil.

Jag har även en sån där startspärr på bilen. Bilen är importerad och larmet har satts på i efterhand, när och av vem vet jag inte. Alltså vet jag inte om det är något original eller så.

Men hur gör jag nu?? Vi får inte igång bilen och larmdosan är borta. Finns det nåt sätt att lösa detta på? Snälla HJÄLP en dam i nöd....

Det är pappas bil som jag haft några månader, så han är flyyyy förbannad just nu. Och eftersom det är söndag kan han inte göra nåt för att lösa det, men jag tänkte att jag försöker här bland alla gudar av BMW...

Snälla hjälp mig!
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
I min gamla Saab hade jag ett Defa larm som bråkade. Till det satt det en dosa i motorrummet som man kunde knappa in en kod för att stänga av larmet. Ta reda på vilket larm det är i den och kontakta de som säljer såna. De kanske har en kod till den ifall du inte har det själv.

Om inte försök kontakta tidigare ägare för att försöka hitta den som satt in larmet och ifall det finns nån kod kvar nånstans.

Men jag tycker det är underligt att du får igång startmotorn när du har startspärr. I min saab klickade det bara när jag försökte starta bilen när startspärren hade gått igång.
Jaha....OK... Tidigare ägare är farsan, så det gick ju inte. Han har ingen kod eller nåt.

Men är det verkligen samma startspärr? Alltså startspärr är väl den där grejen man måste hålla inne en viss tid (en lampa börjar lysa, eller sluta blinka eller vad den nu gör) och sen kan man starta bilen? Och larmet kanske har en annan spärr? Att den inte ger gnista, men att man kommer fram till startmotorn? Fast det låter ju himla krångligt...

Kan bensin vara boven i dramat? Tändstift? Har det alls med larmet att göra?

Det blinkar en lampa (som vanligtvis inte blinkar) bredvid grejen där man stoppar in startspärren... Fan, jag vet inte vad det heter... Jag har en mojäng jag måste stoppa in i ett hål för att få igång bilen vanligtvis.

*suck*
Vart sitter lampan som blinkar?? Sitter den i en separat låda i framrutan?
Larmet och startspärren brukar hänga ihop... Att det blinkar låter som ett tecken att startspärren är aktiv. Sen en sak som kan vara lite lurigt mellan olika typer av larm är att en del tillåter att startmotorn går men förhindrar gnist bildning, dvs motorn tänder inte.. Sen har vi den typen som blockerar allt, dvs det händer absolut nada när du vrider om nyckeln, ingen startmotor lr nått.

Är du helt säker på att batteriet är fulladdat?? Om batteriet var dött så borde det krävas mer än en timmes laddning från ett annat batteri för att ladda upp det. Att det är liv i batteriet innebär inte att det finns tillräckligt med ström för att orka dra igång motorn, startmotorn kan gå långsamt innan det bara klickar när man vrider på nyckeln.
Testa ni att starta bilen m h a den andra bilen, starthjälp?
TACK för alla svar!
Lampan som började blinka i samband med att larmet gick igång sitter precis bredvid startspärrs-hålet... (hoppas ni fattar vad jag menar)
Den brukar inte blinka alls. Eftersom larmdosan varit borta länge, så har vi inte använt larmet alls.

Om jag fick gissa så skulle jag gissa att det är sådant larm som inte tillåter gnistbildning, men tillåter startmotorn att köra igång. Det händer ju i alla fall något när man vrider på nyckeln.

Vi hade startkablar från en bil som var igång i över en timma, så batteriet borde fått tillräckligt med kräm för att starta i a f. Pappa sa att det borde räcka med att ha den andra bilen igång och försöka starta BMW:n. Jag frågade om vi inte behövde byta batteri, men han sa att det inte behövdes.

Är det någon som har lyckats knipsa av de där kablarna till larmet? Jag anser att det vore konstigt om det fanns en knapp som nollställer hela larmet inklusive startspärren. Det vore liksom för enkelt... Bryta sig in och sen bara trycka på en knapp... Jag tror att man får knipsa bort hela startspärr med larm och allt. Det ska finnas en box under ratten, va? Där borde man ju kunna knipsa av de kablar som leder till larm och startspärr och problemet vara löst?

*snälla säg att det är så enkelt...*
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Mitt larm på Saaben fick jag knipsa till slut eftersom den bara bråkade jämt. Tyvärr var det inte jag själv utan en vän som är bra på bilelektronik och tillsammans med Haynes elektronikscheman för bilen kunde lokalisera var han skulle knipsa. Själv har jag ingen aning om hur han gjorde, men avstängt blev det och bilen funkade perfekt efter det.

Eftersom ditt larm är eftermonterat så borde man kunna hitta var det är inkopplat och försöka koppla ur det på motsvarande sätt. Ta reda på vilket larm som sitter i bilen och försök hitta någon expert på just dessa larm. Jag hade kontakt med Radioteknik i Sollentuna som hjälpte mig avprogrammera bilen första gången den bråkade. Ifall du bor i Stockholmsområdet kanske de kan hjälpa dig. Länk
Startspärren sitter ju där just för att det inte skall vara alltför enkelt att manipulera bilen och köra iväg. Du har så att säga tappat bort "nyckeln" till att starta bilen, även om startmotorn snurrar osv. Om det bara vore den som var spärrad så vore det ju bara att vrida på tändningen och knuffa igång bilen...
Enligt reglerna skall startspärren fimpa minst två oberoende system i bilen. Det kan vara startmotor, tändning, bränsleinsprutning/motorstyrning, bränslepump osv.
För att ta bort spärren räcker det inte att klippa bort nån box eller larmdosa osv, man måste återställa kabelstammar osv innan det går att starta.
Detta är inget som man ger sig på ute på gatan eller utan riktiga manualer osv och det finns inga beskrivningar på nät eller forum heller. Iaf skall det inte finnas...
Tråkigt att inte kunna hjälpa till, men jag tror du måste få in bilen på en verkstad som har manualerna osv för det system som är monterat.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Införskaffa en ny larmdosa verkar vara den enklaste lösningen.

///MVH Hasso
Länk
M3
87
M3limo95
Bmw 520D e61 -08
Försök lokalisera strömförsörjningen till startspärren/larmet och ta bort säkringen då kan du kanske få bilen att starta om det inte finns någon batteri backup.

/Anders
Njae, så funkar det inte. En startspärr är ett aktivt system som måste fungera för att släppa spärren, annars vore det lite väl enkelt att bryta upp en bil och köra iväg.

FP
M3
87
M3limo95
Bmw 520D e61 -08
Det finns äldre larm där man klipper strömförsörjningen så stänger man av larmet.
Visst, men larm är en sak och startspärr (godkänd) är nåt helt annat.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.