AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.415

Visa eller Mastercard på parkeringsautomater

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Varför är alla parkeringsautomater så usla? Många tar inte kort alls och de som gör det tar oftast enbart bensinbolagens kort. Några enstaka tar Diners club, men jag har aldrig sett någon ta Visa eller Mastercard. Det är ju värdelöst eftersom de två måste väl ändå vara de kort som flest personer har i sina plånböcker?

I mitt område finns det fyra apparater, två tar enbart mynt, en tar mynt och bensinkorten och den sista (som är den enda jag kan använda) tar också Diners club.

Det är ju väldigt kul att ta med sig ett kilo mynt när man ska betala för parkeringen ett par timmar när man råkar vara i stan med bilen....
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Här i örebro går det betala med Visakort i dom flesta apparater iaf. Ytterst få ställen jag varit på dom sensaste åren som inte tar Visa. Värre var det tidigare som sagt då dom bara tog bensinkort el. liknande. En klar förbättring häromkring iaf.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har också retat mig på detta.... det verkar som det är Stockholm Parkering, alltså huvudsakligen på kommunala gatuparkeringar, som automaterna bara accepterar bensinkorten. P-husen och andra parkeringar drivna av privata P-bolag är mer serviceinriktade, och har automater som tar både Visa och MasterCard.

I Göteborg har jag varit med om det motsatta - automater på kommunala parkeringar tar förvisso både Visa/MC och bensinkort, men betalar du med bensinkortet åker du på en extra avgift(!) på fakturan, vill minnas att det för ett par år sen var hutlösa 20 kronor per p-biljett!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
I Växjö går att betala med de vanligaste kredit/bank-korten på de kommunala parkeringsplatserna, på en del även via SMS (fast jag vet inte hur det fungerar i praktiken). Däremot så verkar det vara de privatägda P-platserna som inte tar de vanliga korten, här nere i alla fall.
J-kla smidigt att betala med kort i alla fall, det är jag tacksam för. Däremot inte över avgiften i sig...

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
I Sundsvall och Gävle står det att automaterna tar både Visa och mastercard men de accepterar aldrig mitt Visakort! Däremot går det bra med Statoil Mastercard.

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
här i jönköping tar de som jag använt mitt visakort iallafall. men det är inte så många som tar kort.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Ring till parkeringsbolaget och fråga!

Mats
BMW CS #5847
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.