|
|
|
|---|---|
|
Fick ett problem förra säsongen som jag inte riktigt förstår hur det har hänt och hur jag ska fixa det, det är nämligen så att lädret har släppt på ovansidan av instrumenthuset se Länk Är det nån annan som har råkat ut för något likanande eller vet hur man kan fixa det,s er inte särskilt snyggt ut :( //Daniel | |
|
Ja det där var inte skojigt, jag lider med dig då jag själv skulle gräma mig något förfärligt, om jag själv skulle försöka åtgärda, ja vad kan man göra? naturligtvis plocka bort panelen och reparera men annars finns väl bara ett sätt, att lägga i ett kontaktlim som hugger väldigt sedan man "dragit" ned lädret mot kanten kanske med en plattång av speciellt utseende som är väldigt bred i greppet jag har sett någon yrkesman använda men vet inte vem, men orsaken till skadan kan vara att lädret krymper av solvärmen, kanske går att förhindra att använda läderolja lite oftare men bara spekulationer, hoppas du kan få bättre hjälp i forumet än vad jag kunde ge dig mvh Uffe/bildock |
|
|
Jag skulle vända mig till en sadelmakare, inte för de är kung på bilinredningar men de har ganska bra koll på vad olika lädertyper har för egenskaper och kan kanske tipsa dig om hur det går att åtgärda. Det handlar om att dra på plats och limma fast eller på något annat sätt fixera lädret och enligt mitt tycke så borde en sadelbakare vara rätt bra på det. Lycka till och berätta gärna hur det går. |
|
|
Ja det är väl de 2 alternativen jag har kommit fram till också det känns jäkligt trist helt klart.... har aldrig sett något liknande någonsin. Återkommer med hur det slutar, förhoppningsvis är det ett lyckligt slut :) //Daniel |
|
|
toksmurfen: Något nytt på hur det går att åtgärda det? /Rolle |
|
| Toksmurfen; Har du ingen kvinna (eller man för den delen) i släkten som kan hjälpa dig!? =) | |
| Du får köpa en sådan här kanske??? Länk | |
|
Rollebolle: Sadelmakarn som jag talade med var inte så hjälpsam så det har stått stilla på den fronten, däremot håller jag på att byta insug just nu. tvesovla: Tyvärr är det dåligt med så hjälp i släkten. ankarl: Den såg inte helt fel ut får kolla lite närmre på det, den var riktigt snygg, undra bara om den passar i min bil som har röd/svart inredning.... //Daniel |
|
|
Uppdatering: Har efter lite mer sökande hittat 2st sadelmakare som ska ta sig en titt på det om dom kan klara av o fixa det, så i början av mig kommer jag ta mig en tur till dom och höra vad dom säger.... //Daniel |
|
| Låter bra, följer utvecklingen med intresse. | |
|
Hej Uffe/bildock! Den breda tången som du kanske menar är förmodligen en svetstång för att hålla ihop tec två plåtbitar vid svetsning. Den är ca 5cm bred och kan nog vara perfekt att använda för den låser ju åxå. Den är dessutom billig. Hasse Z3 |
|
|
Hasse Z3 jamen det är ju perfekt, tänk om den skulle passa till ett annat område också det är ju därför det här forumet är så utomordentligt bra med goda idéer som man själv inte alltid tänker på mvh Uffe/bildock |
|
| Hej Toksmurfen, jag undrar hur det gick för dig? Jag har ju exakt samma problem och blir gråtfärdig över detta eftersom jag inte hittar någon bra lösning! Skulle verkligen vilja undvika att riva hela panelen. | |
| Jag fick också tipset att ta ur vindrutan för att komma åt men jag är rädd att skinnet inte räcker till att få ner under kanten. | |
|
Hej, Jag kom att tänka på att vi inte har nämnt att ta kontakt med BMW, de kanske löser det till ett acceptabelt pris. De borde ha råkat ut för liknande saker och om inte just på en z3:a så borde förfarandet vara likartad. Mvh/Rolle |
|
|
Tack Rollebolle, du har verkligen försökt att hitta lösningar till mig. All heder till dig! Jag snackar med BMW imorgon! |
|
|
Hej!! Här kommer kanske en knäpp ide', men jag tror att om man av någon anledning skulle vara tvungen att ställa bilen i stekande sol en längre tid då en insrumentbräda blir så varm att man bränner sig på den, så kan man ju ha en rulle vanlig aluminiumfolie som man drar ut och täcker instrumentbrädan helt med den blankaste sidan upp mot rutan. Kanske ser för j..ligt ut men ett krympskinn är ju inte heller skoj. Hasse Z4 |
|
|
Hejsan personligen tror jag inte någon BMW-verkstad åtager sig några inredningsjobb, innan jag köpte min bil frågade jag lite om vilka resurser det fanns hos BMW-Norrköping, om jag behövde dess hjälp av ex.vis byte av sufflett. Svaret jag fick alla jobb utföres utom sadelmakeri-jobben de lämnades till Bil o Marin i Linköping, troligtvis samma förfaringssätt för övriga BMW verkstäder mvh Uffe/bildock |
|
|
Jag ska visa upp mitt problem på måndag för LH Bil- och Båtinredningar AB i Hägersten. De gör tydligen en del sådana jobb. Hoppas de kan hitta en lösning. Någon som har erfarenhet av dem? |
|
|
Nu har jag visat upp mitt problem för bilsadelmakaren LH Bil- och Båtinredningar AB i Hägersten och utlåtandet blev att det är omöjligt att åtgärda befintligt skinn på instrumentbulan eftersom det har varit torrt för länge. Det som återstår är fullständig demontering och omläggning av skinn alt. hitta ny/begagnad panel. Tråkigt... Skinnet på airbagen på passagerarsidan tror jag dock att jag kommer att kunna fixa utan större problem genom uppmjukning och återlimning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.