|
|
|
|---|---|
|
Vars hittar jag nån sorts plastkonsol för att byta ut org. cd´n mot en normal e-m cd och hur ser det ut? Går ju inte att bygga ljud på orginal skiten som sitter i bilen :( Bilen är en -00a om det har någon betydelse. | |
|
t.ex. MDS eller BRL MEN du får offra "luckan" ovan för då den hamnar "i mitten" och det blir allt anant än snyggt tyvärr... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Hmmm... Finns det inget sätt att få det snyggt? Eller något annat smart ställe att sätta cd´n på? Org. Cd´n verkar ju faktiskt värdelös. Behöver ju en cd med 2 lågnivå + sub... | |
| Nån som har använt adaptern t.ex från mds som skulle kunna kasta in en bild så man får fundera om det går att hitta på nått smart och snyggt? | |
| Ingen? | |
| Kom igen nu :) Nån måste väl ha provat det där racklet? | |
|
Här är ett alternativ: Länk Annars kan du ju offra luftblåsen och montera där. |
|
| Det där är ju helt klart ett alternativ... Om man sänker in stereon lite kan man ju även ha kvar luckan... Vet du vars man hittar den där plast tjosan eller är det något hemma bygge? | |
| Ingen aning tyvärr! | |
| Stereon i min bil är inte orginal.. Jag vet inte hur man länkar, men jag la upp en bild på den i mitt galleri iaf. | |
|
Tack för svaren och bilderna. Ja det var ju också en variant med någon sorts plast konsol... Det gäller bara att hitta någon som säljer dessa varianter. Nån som vet vars det kan gå att få tag på liknande plast konsoler? |
|
|
inte för å vara sån , men det ser ju för jävligt ut med eftermarknadsstereo i e39 , sen blir man ju av med rattstyrningen oxå . varför kan man inte bygga ljud med original stereon menar ni ? |
|
| Klart man kan bygga ljud med orginal stereon men den duger ju inte till att driva ett fram system så det innebär att man måste köra steg till framsystem, baksystem + basar vilket blir minst 2 steg om inte tre... Sen får du ju inte i närheten av lika bra ljud med orginal stereon eftersom justeringar av ljudet är grymt begränsat... Sen vet jag inte riktigt hur det funkar med högnivån på orginal stereon, alltså hur mycket rackel det är för att få kopplat in några steg... Jag kan nog hitta 20 nackdelar mot kanske 2 fördelar... | |
| Synd att det skall pressas priser nåt så grymt på orginaldelarna. E39:ans orginalljud hör mer hemma i Opel Corsa eller nåt sånt. | |
|
JohanT okej , jag är inte så insatt i ljud, men i dom e39 jag har haft så har även färddatorn suttit i displayen där. det är ju upp till ägaren att göra som han vill, men när jag tittar på bil så går bilar med utbytt stereo bort. bytte faktiskt ut original stereon i min busbil (Audi RS4)för några veckor sedan , men det berodde på att det inte fanns någon multiratt i den och jag ville ha knappar i ratten. |
|
| Jo det är synd att inte biltillverkarna satsar några kronor extra på orginal ljudet... Jag blir ju på dåligt humör av att lyssna på musik med dåligt ljud. Musik utan bas känns ungefär likadant som en motorbåt utan motor... Det funkar att ro men vem fan orkar med det i längden? | |
|
Monteringsplåt för att montera standard DIN-stereo som på bilden ovan finns hos alla som säljer billjud, om inte så kan de ta hem denna. Luckan får offras, liksom rattstyrningen, förutom för vissa modeller som direkt eller via interface kan kommunicera med bilens i-buss osv. MID-panelen under med klocka, telefon, färddator osv, beroende på utrustning, kan leva kvar som tidigare, denna har inget direkt samband med stereon, förutom manövrering osv på originalmodellerna. JohanT: Vad är det som inte går att få ut i ljudhänseende på original, men som går på andra? Uteffekten är likartad, hög till lågnivå-adapter är inga problem om man vill mata efterföljande steg, tonkontroller finns, diversitymottagning på FM-bandet likaså. Jag vill påstå att rent ljudmässigt är det inga stora vinster att göra på att byta, däremot kan man givetvis få bra mycket mera bling och flerfärgade displayer osv. Men ljudet lyfter man enklast med bättre högtalare, och nästa steg genom externa slutsteg osv. FP |
|
| T.ex så har jag ännu inte hittat några delnings möjligheter på högnivå utgången, polvända basar blir nog svårt. Det enda som finns på org. är ju bas + diskant. Inget mer... Sen tror jag uteffekten ligger kring 15-20 watt per kanal på orginalen mot 50-55 på dagen moderna cd-spelare. Det är stor skillnad i vad det gör med ljudet... | |
|
Helt riktigt finns inga delningsmöjligheter på högnivån, det är fullregister som gäller. Delningen får man göra med externa filter, passivt eller aktivt. Det finns flera leverantörer av utrustning för detta, många steg har dessutom delning med inställbara brytfrekvenser inbyggt. Polvändning behöver man ju sällan göra från huvudenheten, brukar provas ut en gång vid installationen och kan enkelt göras t.ex direkt på högtalaren eller stegets utgång. Uteffekten på bryggkopplade steg i huvudenheter som drivs direkt med bilens spänning på 12-14V är samma nu som t.ex 1990, runt 20W max, men lägre om man inte vill ha hörbar dist. Sen vad man anger för effekt på pappret är en helt annan sak, lustigt nog stiger det lite för varje år. Försäljningsknep? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.