|
|
|
|---|---|
|
Hej... Jag vet ej var jag ska börja..Kortfattat..Såg bilen i tysk net annons..åkte o köpte den....alla papper allt va ok...ej falkst! Men jag gjorde ett fel att jag ej kollade med polisen, eftersom vi stod mitemot polisen och köpte bilen..trodde aldrig att de skulle göra nåt sånt mittemot polisen??!!! Iaf...När vi skulle registrera den gick d ej, nåt va fel med bevis pappret... Vi kontaktade tysk polis o de sa att bilen va stulen..de skulle prov köra den o kom aldrig tibax...VAD gör man nu??? Jag har kontrakt där står allt..hur mkt vi betalde osv..Men hans namn finns troligen ej på riktigt..passet va falsk...nummer e avstängd...osv osv... E d nÅN som kan hjälpa?Jag hoppas att tysk försäkrings bolag ej tar biiiil!! Hjälp! | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Det låter som en riktig soppa, jag tror tyvärr det är helkört för dig. Fick du med Fahrzeugbrief, eller vad menar du med att alla papper var ok? Hur sjutton fick du hem bilen utan att få skyltar till den? När du köper skyltar och tecknar försäkring så kontrolleras chassinumret automatiskt. Det finns inga god-tros-förvärv i EU längre, utan du som köpare är tvungen att kolla upp bilen, vilket jag hoppas att du gjorde. Du måste ju ha en adress där säljaren bodde? Du måste väl ändå ha kollat upp vem som stod som ägare på bilen? Att det var samma som sålde den? Eller ett bankkontonummer som du kan lämna till polisen? Tyvärr tror jag personligen inte du får igenom bilen i Bilprovningen, och får du det kommer du aldrig att kunna köra utanför Sveriges gränser med den. Antingen är du ärlig och lämnar igen bilen till den som fick den stulen och samarbetar med tyska polisen för att sätta dit de som lurade dig, eller så skruvar du sönder den och säljer den i delar. Vad är det för bil? Mvh Johan |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Förresten, väljer du att skruva sönder bilen och därmed att inte delta i tyska polisens utredning, så lär du undersöka hur det påverkar dig personligen. Jag menar, det är inte så kul att vara efterlyst i Tyskland för att ha försvårat en utredning.... Jag har ingen aning om det blir så, men du lär kolla upp vad som gäller. Är du medlem i Motormännen kan du utnyttja deras jurister, annars skulle jag kontakta en advokat omgående för att få reda på vad som egenligen gäller. Mvh Johan |
|
Kan du utveckla "nåt va fel med bevis pappret." lite mera?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Köpte en bil i tyskland av auktoriserad handlare som lovade skicka briefet i efterhand via post. Dock gick firman hastigt & mindre lustigt i konkurs kort därefter 6 jag fick inget brief. Efter segdragna kontakter med advokat i tyskland utan resultat köpte jag en exakt likadan bil totaldsmälld i tyskland & flyttade sedan över identiteten (chassinummer). Gick sedan som en dans igenom bilprovningen med de nya papperen. Skrotet kostade 25 papp men bilen var värd 170 så helt klart värt det. | |
|
Laganland: Dock inte helt lagligt... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| ja vad skulle ni själva ha gjort, inte så roligt att losa 150lax, jag hadde gjort som laganland......... | |
|
Tycker synd om dig Danijela men du borde nog kollat upp papper mm på bilen lite mer, vet ej hur dom gör i Tyskland men antagligen kan du känna dig blåst. (tyvärr) Bosse |
|
|
Jag lider med dig! Det här är sakrätt på högsta nivå! Om 3:e man förvärvar ett objekt i god tro och denne inte borde eller bort misstänka ond tro, har denne rätt till objektet. God tro är till stor del borttaget från juridiken, DOCK INTE från sakrätten (intressekonflikte mellan flera gäldenärer) ... Dock är det inte så enkelt; from 2003 kan godtrosförvärv inte göras av STULET gods om den rättfärdige (ursprunglige) ägaren vindicerar (återkräver) godset. MEN, om denne inte återkräver godset inom 6 månader är godset övergånget... Kortfattat; Om den ursprunglige och rättfärdige ägaren inte återkräver bilen inom sex månader from stölden anmäldes, är bilen din - så, håll tummarna... =) Mvh Anton - juridikstuderande med inriktning på tysk affärsjuridik |
|
|
Vad händer om den egentliga ägarens försäkringsbolag vill ha bilen eftersom de redan betalat ut ersättning till ägaren? Den tyska polisen lär ju meddela att bilen återfunnits, och vill inte ägaren ha den tllbaka så lär ju någon annan anmäla intresse. |
|
|
Jag fattar det som att han inte ens har bilen kvar, utan att polisen tog den med sig. Om så är fallet och att han ej kan lokalisera ägaren - så ser det ganska mörkt ut i mina ögon. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.