|
|
|
|---|---|
|
Det snöar friskt här i Göteborg och som BMW entusiast är det svårt att sitta hemma och titta på, så jag bestämde mig för att testa ASC + T systemet på E34 mot den på en E39. Testbilarna: E34 540iA - 96, nya odubbade vinterdäck (max 250 mil) E39 523i - 99, odubbade vinterdäck 6 mm mönsterdjup runt om Teori: Båda bilarna är utrustade med ASC + T, vilket betyder: ASC = Stryper gaspådraget när hjulspinn detekteras (sk. antispinn) T = Bromsar ett eller flera hjul med hjälp av bilens färdbroms, för att hjälpa till att häva en sladd (sk. antisladd) Genomförande: Jag väljer ut gamla vägar som ligger lite utanför stan där trafiken är låg/obetydlig och där det inte plogas eller saltar lika frekvent som de stora vägarna i stan. Moment: 1. lugn körning, låg belastning, jag kör "som om det vore halt". 2. medelhård körning, ökad belastningen, "rolig" körning. 3. hård körning, full gas så ofta det går, gör allt för att provocera fram sladd. Reultat: M.1: E34: Inga problem att ta sig fram utan dramatik eller att några elektroniska hjälpmedel behöver gripa in. Den adaptiva automatlådan anpassar växlingen efter körstil och temperatur och jag min körstil efter lådans växlingsprogram. Hade dock föredragit ett strikt vinterprogram som de äldre lådorna hade. Bakvagnen sköter sig och följer snällt i framvagnens spår. E39: Inte heller här det några problem att ta sig fram. Den här bilen har en manuell växellåda och så länge man är snäll på gasen behöver man inte växla upp för tidigt. Elektroniken behöver aldrig gripa in och bakvagnen sköter sig fint. M2: E34: När jag kommer till en T-korsning så nöjer jag mig inte med att släppa bromsen och låda driven dra bilen genom svängen på tomgång, istället ger jag allt mellan 20 - 40 % gas. Direkt börjar det blinka till i instrumenteringen, men systemet verkar inte vara fullt så snabb som jag hade hoppats.... bilen slänger ut med baken lite, men direkt är bilens Traction control där och bromsar. Rent instinktivt hjälper jag till med ratten. Resultatet blir att 540in tar svägen "lite brett", det är dock aldrig någon dramatik. Efter kurvan håller jag kvar gasen och försöker accelerera på 50% gas. Det fortsätter att blinka till instrumenteringen, men accelertionen är trots väglaget god. Vid nästa T-korsning provar jag att gasa på samma sätt, fast nu utan att hjälpa till med ratten. Bilen slänger med baken på samma sätt som innan, men nu dröjer det en liten stund till innan traction control får ordning på sladden och när bilen hävt sladden är färdriktningen inte helt parallell med vägen, något man enkelt justerar med ratten. Fortfarande ingen dramatik. E39: Vid T-korsningen startar jag med normal gas, men ökar till 50% gas så fort foten lämnat kopplingspedalen. ASC griper in blixtsnabbt och det blinkar till i instrumenteringen, men framför allt känns det att systemet griper in. Till skillnad från i E34an, hackar drivningen till var gång systemet reglerar gaspådraget. Skillnaden kan bero på bilarnas växellådor, en automatlåda slirar medan en manuell har direkt koppling mellan hjul och motor. Bilen hackar sig igenom kurvan och det är helt utan dramatik, inte minsta tendens till hjulspinn. Systemet detekterar hjulspinn direkt och innan baken hinner påverkas har motorn strypt gaspådraget. M3: E34: Med tanke på resultatet i M2 så uppsöker jag en stor P-plats utanför ett större köpcentrum, där det finns gott om plats. På andra sidan parkeringen håller en del på att träna sladd med ett par äldre volvon. Jag ställer bilen i ena hörnet och lägger i D i adaptivt läge, kliver av bromsen och på gasen, plattan i mattan. Instrumenteringen blinkar som en julgran och när vi kommer upp i 25 - 30 km/h, svänger jag till med ratten. Bilen svägner men efter ett kvartsvarv slänger den ut med baken och jag tvingas häva sladden genom att parera med ratten bilen går rätt brett. Jag provar att göra samma sak med den här gången utan hälpa till med ratten. Efter ett kvartsvarv, slänger bilen ut baken i vanlig ordning men när föraren inte hjälper till räcker elektroniken inte riktigt till... när sladden är (av elektroniken) hävd, kör bilen i riktning mot sin startpositon. I trafriken skulle detta innebära körning mot trafiken. Efter det här blir jag nyfiken och slår av ASC+T helt, resultatet blir att bilen bryter ut i en bakvagnssladd som varar i 2 och 1/4 varv. Mycket dramatiskt! När baken väl släppte så gick att riktigt fort, det fanns ingen tid att agera, jag skulle aldrig hinna med att hjälpa till med ratten. E39: Samma parkering, samma förfarande. Jag stampar fullt direkt efter att jag klivit av kopplingen, bilen hackar till som vanligt och farten bara ökar, slänger runt med ratten och framvagnen svägen och baken följer snällt med i dess spår, ju mer jag svänger desto tätare blir hacken, men bilen slänger aldrig ut med baken, bilen bara svänger och det går långsamt! Det känns som om man hade kunnat springa från bilen, ASC stryper gasen väldigt effektivt, bilen struntar helt enkelt i att jag håller full gas, den hackar sig igenom svängen i lugn o ro. Pinsamt odramatiskt! Resultat: Elektroniken i E39 är betydligt snabbare än den i E34, hjulspinn detekteras mycket tidigare och det som är ännu viktigare, bilen reagerar mycket snabbare på den informationen. Ingreppet från ASC är dessutom mycket kraftigare i E39. Troligen beror detta till en stor del på att E39 har elektroniska gasspjäll (s.k. drive by wire teknologi), medan gaspådraget i 540in styrs med hjälp av en vanlig wire. ASC+T i E39 stoppar verkligen drivkraften till hjulen och häver sladden, föraren behöver inte göra speciellt mycket. ASC+T i E34 fördröjer förloppet rejält, gör det hela mycket mindre dramatiskt och ger föraren goda chanser till att undvika farliga situationer, men det är inget "idiotsäkert" system, en förare som gasar fullt och inte hjälper till att häva sladden kommer utan tvekan att åka av vägen. Kan vara bra att tänka på: Nu vet jag att man faktiskt KAN få bakvagnssladd i en E39 också, jag har nämligen själv råkat ut för det. I skåne för några år sedan körde jag på motorvägen på isigt underlag, när jag försöker byta fil slänger bilen ut bakvagnen, ASC+T börjar direkt att jobba, men det hjälper inte mycket när alla 4 hjul förlorat greppet mot vägen. Tack vare en god portion tur lyckades jag dock få ordning på sladden och det hela slutade lyckligt. Men jag lärde mig en sak, elektroniska hjälpmedel garanterar inte bra väggrepp. __ Bilblogg: Länk | |
Gemini__ |
Mycket bra och välskrivet inlägg, kul att ta del av dina erfarenheter av detta system. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Utmärkt inlägg Mugge : Visar att tekniken går framåt synd du inte hade en bil med DSC att prova med också, den häver ju sladden innan den börjar medans ASC-T häver en påbörjad sladd så långt det går. En automat är det ultimata samarbetet med ASC-T betydligt trevligare ingrepp än en manuell som har mera direkt drivning, min 528ia-96 var mycket trevlig att provocera i halt väglag och fungerade utmärkt t.o.m 4 hjulsdrivna Cheva pickisar blev efter vid rödljusen när det var isigt underlag. Efter 98 så blev ju ASC-T digitaliserad, dvs 1 eller 0 vilket ger ett mera direkt ingrepp "mindre trevligt" än när spjället styrdes av en ställmotorn på innerskärmen och vajer till ASC spjället som ger en annan följsamhet. Notera att de Volvoägare på jobbet med framhjulsdrivna S60 mfl tycker det är riktigt otrevligt när deras antispinnsystem börjar jobba, det blir ännu mera direkt på en framhjulsdriven bil som inte har den förlängda drivlinan att ta upp en del moment i. ///MVH Hasso Länk |
|
Intressant läsning faktiskt och jag vill inte kritisera men... Jag är nyfiken hur du fick runt bilen 2 och 1/4 varv utan att lyckas parera? Det är ju ungefär omöjligt att få en sån sladd så länge man inte gör det med flit eller rycker kryckan i 150, alternativt, att man aldrig har kört bil? |
|
| Är ASC-T standard på E39? Det står endast ASC på min knapp men man kanske inte skriver ut -T. Bilen är en 523 -99 | |
|
Johan: Mugge är skåning egentligen...say no more...*S* Själv upplevde jag ganska liten skillnad i ASC+T ingreppet i E34 530iA -96A och E39 523iAT-97 funktionen/drivet var ganska likartat till skillnad från min VSA ("ESP/DSC/VSC etc. etc)") försedda Honda som verkligen styr in bilen bättre MEN utan att vara så där Volvo/Toyota "strypande" dom deras system är utan mera mjukt och kontrollerat som BMW ( trots "drive-by-wire") Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Hej! En liten precisering: ASC-T är ingen "äkta" antisladd, och bromsar inte "en eller flera hjul" som Mugge skriver i sitt annars utmärkta beskrivelse. Det som ASC-T gör är att den bryter tändning/stryper gasen och i tillägg bromsar på det spinnande drivhjulet. Altså fungerar detta bara på bakaxeln. således kan den aldrig häva sladd eller korrigera för felaktigt styrinslag och trampar man gasen mitt i en kurva så får man sladd, då hjulen måste först spinna innan ASC-T reagerar. ESP eller DSC däremot häver sladdar genom att även framhjulen bromsas individuellt efter behov när onormala hjulrotationshastigheter i förhållande till sidoacc och styrvinkel etc upptäcks. MVH: Sakke |
|
|
GE: Ja ASC+T är standard, men det står enbart ASC på knappen. Johan: Självklart provocerade jag fram så mkt sladd jag kunde, men det stod och skrivet under vad som ingår i moment 3: Jag började köra rakt fram med full gas, när jag fått upp lite fart så svänger jag med ratten och håller kvar gasen tills bilen börjar köra rakt fram igen, dvs slutar snurra med baken. Det går fort när bakvagnen kommer runt. Gasar-Magnus: Jag har även bott i Umeå ;) 523i-97, har väl vanlig gaswire precis som E34? __ Bilblogg: Länk |
|
|
Dr Sakke: Tack för förtydligandet, det kände jag faktiskt inte till. __ Bilblogg: Länk |
|
|
523iA har wire (som Hasso på pekar) Hondan har däremot drive-by-wire som ofta kan vara lite väl okänsligt i sitt ingrepp men Honda har gjort det mjukt och fint Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
GM: Vi talar om två olika vajrar spjället sköts av en vajerförsedda ASC ställmotor tom09/98. Dvs inte samma som kommer från gaspedalen. Dr-Sakke:Även om du inte får direkt hjulspinn med en ASC-T utan enbart styr utan gaspådrag in en halböj i en korsning så bilen börjar sladda så jobbar ASC-T ett räta upp bilen på ett bra sätt. ASC mäter skillnaden på alla hjulen framaxel i förhållade till bakaxel rotation innerhjul mot ytterhjul i en sväng och reglerar efter detta. Men som du säger så bromsar den bara drivhjulen och nån form av hjulsläpp/varvtalsskillnader måste till för att systemet ska börja arbeta. Jag har testad detta vid flertalet tillfällen i en lämplig böj i min närhet enbart för att försöka kolla systemets funktion. Notera att tändningen inte bryts i första hand utan tändvinkel justers mot sent vilket är en skonsammare motormomentreducering än ett direkt avtagande av tändpulser och insprutning vilket kommer efter att tändningen ställs om mm mm ///MVH Hasso Länk |
| Mugge, du höll alltså gasen i botten och ratta för glatta livet för att försöka undvika sladd och du släppte inte gasen förren bilen körde åt rätt håll? Isåfall förstår jag väl vad du menar... | |
|
När jag körde med ASC på så körde jag full gas hela tiden. Svänga gjorde jag för att provocera fram sladd, inte för att undvika sladd. Sedan gjorde jag exakt samma sak med ASC deaktiverad för att se skillnaden. Svänga för att slänga runt baken. Gasen var i botten rätt mycket hela tiden, ca 10 sekunder eller så. __ Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.