AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.145

Backväxeln funkar inte

Visa användare
86
NiKaN
745i Automat svart årsmodell 2001
Hejsan igen nu har det hänt nåt skit som förmodligen blir dyrt. Idag backade jag gasade lite sen lät det precis som det kan låta på en manuel när växeln hoppar ur och efter det så funkar inte backen allt annat fungerar som vanligt vad kan det vara vore tacksam för hjälp
mvh Niklas
Gasade lite eller gasade ordentligt? Vad jag hört händer det lätt att backen pajar helt om man gasar till ordentligt när man backar.
Visa användare
86
NiKaN
Jag gasade inte som faan utan den släppte lite på snön sen dunkade det till precis som när växeln hoppar ur på en manuel låda.
Visa användare
86
NiKaN
Ingen som har något tips.. Jag har läst på forumet om ventilhus plast kulor mm men har inte läst om någon e39 TDSA Touring 98 som haft deetta haveri.. har haft den uppe på lyft nu och backen går inte bi alls det låter lite konstigt ifrån lådan typ som ett skrapande ljud. Samma ljud även när drivenm ligger i tystnar när man bromsar. Antar atty det blir en renovering av lådan... Men vill gärna ha lite åsikter.... och om det är någon som vet en bra billig automatlåde renoverare i norrköpings trakten MVH niklas

Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Hej,

Råkade ut för samma sak för några år sedan, var bara att byta lådan.
Har för mig att det gick på ca 20 000 SEK med beg låda och arbetet.

Mvh
//Scar
Visa användare
86
NiKaN
Köpa en begagnad låda som man inte har en aning om hur den är. sen 1 månad senare så har man samma problem. måste ju gå och renovera den. någon som är kunnig inom detta område
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det går inte att säga utan felsök. Fel på plastkulor är ytterst sällsynt på 5HP18. Möjliga/vanliga fel på 5HP18 utan back är

1 kabel till solenoid 3 jordad så att solenoiden inte bryter i R-läge (ska ge felkod)

2 Ventilkolv i ventilhuset för back kärvar eller skadad (ger normalt ingen felkod)

3 slitna lameller eller hydraulikläckage i kolv eller kopplingstrumma (ger normalt ingen felkod så länge man inte varvar med R läge i)

Värsta scenario är fall 3 om trumman är spräckt. Man kan då komma undan billigare genom att bara byta trumman men det kostar så mkt att ta ner hela lådan och öppna den (kanske kring 10') att det ibland är dumt att inte passa på att totalrenovera den (kanske bortåt 20'). Hur långt lådan gått och hur den ser ut innuti avgör. Om den ska totalrenoveras får man ofta en nyrenoverad utbyteslåda direkt mot att de tar din i inbyte.

Hur långt har lådan gått? Börja med felkoder och vänta med beg låda tills felet har fastställts, som du säger du kan få en sämre låda än vad du har.

molle
Visa användare
86
NiKaN
jag har tillgång till verkstad och en mekaniker som kan hjälpa mig. Jag skulle gärna få kontakt med dig molle325 för lite grundligare info
du får hjärna mejla mig ditt nr nikan_swe@msn.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.