|
|
|
|---|---|
|
Måste bara fråga om någon vet vad som kan vara fel. Startade bilen för några dagar sedan då den stått stilla i ca 1 vecka utomhus. Då tändes min omtalade motorlampa igen!!! Blev väldigt besviken eftersom detta börjar gå mig på nerverna.. Men idag 2 dagar senare så hade jag inne bilen i garaget och bytte bromsbelägg, och när jag backade ut ur garaget såg jag att lampan hade slocknat?? Bara dådär?? Hade för mig att om den tänds så måste man släcka den på en verkstad via dator. Rätta mig om jag har fel? Man lever bara en gång! Länk | |
|
Nej, den släcks efter x antal driftstimmar som den har gått normalt. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| kolla oljan, kan vara låg | |
|
Aha ok, tack för svaren. Nej olja finns det gott om, hade iaf lite tur när jag köpte bil, den drar inte en droppe:) Man lever bara en gång! Länk |
|
|
Nu lyser den igen:( Bilen rycker och hackar INTE som sisst jag hade problem, utan nu så går den på 6 eller 7 cyl till och från, den kan gå slött i 5 min sedan bra i 5 min osv... Hmmmm? Man lever bara en gång! Länk |
|
| Skulle gissa på fukt runt tändstiften och tändspolarna.Lossa dom och spraya på lite w40 eller 5-56 och torka noga rent så ska du se att den kommer att gå bra sen. | |
|
Kan det ev. vara en av kamaxelgivarna som spökar? Jag hade det problemet på min och då var givaren som satt löst. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Håller med STEPHAN här; Troligtvis en kamaxelgivare som är dålig. |
|
|
Var en kamaxelgivare som va paj, den hade även lagt upp felkod på den andra cylbanken misständning cyl 2? Kanske har ett samband? Man lever bara en gång! Länk |
|
| Det är korrekt, kan MYCKET väl vara ett samband! | |
|
Lånar tråden lite. Är kamaxelgivarna bökiga att byta och hur mycket kostar dom? |
|
|
Kostar 2100 på bmw för ena sidan iaf:) ink arbete. Den andra var jobbig att byta sa mekanikern, trångt som fan! Man lever bara en gång! Länk |
|
|
Vet inte vilken av dom som är jobbi men här är en länk till nån som bytt iaf: Länk |
|
|
Nu rullar den igen! Man lever bara en gång! Länk |
|
|
skönt att din bil rullar igen, känns som att du haft lite otur med en massa problem Länk |
|
|
Jag lånar också tråden lite, Min lampa tändes precis efter lite hård körning. Jag körde ca 5-8minuter riktigt hårt(självklart var kylarvattnet och oljan varm) Lät bilen stå igång i ca 10 minuter och lugna ned sig. Sen när jag körde hem, höll jag ca 250 kmh i kanske 2 minuter på motorvägen, men när jag svängt av motorvägen körde jag i ca 50, efter ca 2 minuter färd tändes motorlampan. Jag stannade direkt vid vägrenen och stängde av bilen. Kollade oljan som var precis över strecket. Kan detta vara orsaken till att lampan tändes? Borde inte oljelampan tändas istället då? MVH Martin |
|
|
Då lyfter jag en gammal tråd lite.. Martin_M , exakt samma sak hände mig igår efter lite hård körning. Kom du fram till något problem med din bil efter att lampan tändes? mvh Michael |
|
| det hände med min också det visade sig vara kamaxelgivare som spökade det kan vara så att vid hård belastning så hinner den kanske inte med byttes hos bmw för 2200kr men om motorlampan lyste så är det bara kolla vad det är felkod | |
|
Hej Michael, Den gången jag beskrev var anledningen att "Bränsleblandningen var för fet vid 1/4 gaspådrag". Nollade och det kom inte tillbaka. Jag hade då precis bytt LMM, vet inte om detta var orsaken. Hade även tankat V-Power, den tändes nämligen vid ett annat tilfälle då jag hade tankat V-Power. Men ingnen annan verkar ha problem med V-Power i sina m bilar. Min lampa tändes ytterligare en gång ett par veckor senare. Då var min vevaxel samt kamaxelgivare kass enligt datorn. Fick bytt båda och den fungerade som en klocka igen. Verkar som om många har fått problem med sina kamaxelgivare. Jag fick byta den som satt på cylinderrad1, närmast insugsventilen. (Blev lite orolig när de kopplade upp den på Jarls, då den även la upp felmeddelande på Vanos som följd av kamaxelgivare.) |
|
|
martin m det konstiga med min bil är att den drar betydligt mer bränsle när jag tankar vpower. minst drar den med 98oktan. annars inga problem.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.