AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.300

Dåligt oljetryck vid kall motor.

BM
201
BMWPonken
318i (M42) Cabrio -93
325iM Cabrio -92 "Under uppbyggnad"
116i M-Sport -15
Jag har ett problem med min 530i -89. När motorn är kall tar det oroväckande lång tid innan den får upp tillräckligt oljetryck. Ibland kan det ta så lång tid som 20 sekunder innan lampan slocknar. När den väl fått upp oljetryck så tappar den det aldrig. Startar man bilen med varm eller halv varm motor så slocknar oljetryckslampan direkt. Jag misstänker att det är oljepumpen som sjunger på sista versen. Tänkte bara fråga innan jag byter den om det är någon här på forumet som haft samma problem?
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Så gör min också (fast inte riktigt så lång tid) om jag parkerar i uppförslut och låter den stå >1 dygn
Annars tar det bara ett par sekunder för min att slockna.
Lite skumt ändå

---------------------------------------------
"Speed doesn't kill, it's the sudden stop..."
Min oxå ...brukar stänga av & sätta på igen då slocknar den direkt!! Vet ej vad som är felet.
Är det ngn som vet?? Det är ju lite jobbigt faktiskt.
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Om det hjälper att stänga av den och sätta på den igen, så verkar det ju vara ett elfel. Testa att byta oljetryckkontakt. Den kan inte vara så dyr.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det låter lite länge dvs 20sekunder vid kall motor...

Jag har oxå lite fördröjning vid kall motor,dock inte mer än 2-3 sekunder.
När motorn är varm slocknar den direkt.

KAN nog vara pumpen,och du har kollat oljetrycksgivaren.
Du kan prova och köra med en tjockare olja för att se om det går snabbare att uppnå oljetryck...
Du kör kanske med en supertunnolja och när motorn "varit med ett tag" kan det ha blivit lite slitage i t.ex oljepumpen varvid det kan ta lite extra tid att uppnå tryck..
Jag förmodar att du bytt olja o filter,och olje nivån är riktig.

Mvh Janne.

BM
201
BMWPonken
318i (M42) Cabrio -93
116i M-Sport -15
Min har varit såhär ett ganska bra tag och den blev inte bättre när jag bytte olja sist. 6 månader sen kanske. Nån som har några erfarenheter av "motorrengöringsmedel" som man häller i oljan för att rengöra oljekanaler o dyl. Det kanske behövs. Bilen har ju gått ganska långt (26000 mil) och jag vet inte hur servicen har skötts innan jag köpte bilen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Då finns risken att försummlighet i servicen orsakar ditt problem.
Då är nog möjligheten stor att pumpen behöver ett byte.
Ett tips:kontrollera oljetrycket på t.ex din lokala verkstad.Normalt slocknar/tänds oljetryckslampan vid ca 0,2-0,5bar.
Vid tomgång(iaf på E28 M30)bör det vara ett tryck på 0,5-2,0bar,och vid maxvarv 4,0-6,0bar.OBS! OBS! Detta gäller vid arbetstemperatur på motorn.
Vid kall motor bör/kan det vara redan vid tomgång ett betydligt högre tryck.

Mvh Janne.
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
På M30 motorn är det desvärre normalt med en fördröjning på 2-3 sekunder (är det kanske därför kammarna ej håller på stora sexan ?)
20 sekunder tyder på att något är fel (pump eller givare). KOLLA DETTA INNAN DU ANVÄNDER BILEN.
På 540 motorn kan bultarna till oljepumpen lossa med lägre tryck som följd. Är det kanske samma fenomen på M30 motorn ???
la
70
lampan
328iM -95
Jag har precis likadant på min M-30 motor.Vid start lyser oljetryckslampan 2-3sekunder, slocknar direkt om man stänger av och startar nästan direkt därpå. Hörde med BMW och de är normalt på M-30 motorerna. Blev lite orolig i början så jag bytte oljetrycksgivaren (2ggr t.o.m !!)men det vart ingen skillnad. Iof sitter ju givaren högst upp i systemet vilket kan ge en viss fördröjning...Tidsfördröjningen kan bero på att man inte byter o-ringarna på den långa skruven till oljebehållar-locket (följer med vid köp av nytt oljefilter)så att oljan då inte stannar kvar i oljefilterbehållaren när motorn är stilla en stund, utan rinner tillbaks till tråget. Här även hört att hela oljefilterbehållaren har bytts ut p.g.a att den inte kan hålla kvar oljan vid stillastående. Jag tror inte att det är nån fara eftersom det verkar som var o varannan M-30 har samma symtom.......
Lejba
Det är oljepumpen! Mitt problem försvann
då jag bökade in en ny oljepump.
Jag plockade ner den gamla, som såg ut som
om jag använt oljegrus istället för olja.
Nu slocknar oljelampan efter några sekunder
och bibehåller trycket några sekunder efter
motorn slagits av.
Bilen hade stått avställd i ett år och direkt uten oljbyte körts väldigt hårt i 10 mil, detta fick den gamla pumpen att gå till skrotlådan.

legba
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hmm i min bil lyser oljelampan kanske upp till 3 sekunder ibland. ngn annas m60 motor som gör detta? Jag har kollat oljepumpens bultar för 400mil sedan då jag servade den. Och där var inga problem.
Sen ibland så startar jag den så slocknar lampan då motorn en kort tid går upp lite högre i varv och sedan tänds den igen då motorn varvar ner och slocknar sen igen.
Ngn annasn som gör detta också?

BM
201
BMWPonken
318i (M42) Cabrio -93
116i M-Sport -15
Någon som vet om oljepumpen på en 535i -85 är identisk med pumpen på min 530i -89. Har nämligen kommit över en sådan pump billigt. Eller skiljer det kanske på pumparna från E28 till E34?
prova o byta oljefilter till bra kvalite bosch eller nåt! även bra olja 20/50 är bra! pumpen är lätt o byta annars du behöver inte lyfta motorn!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.