|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har märkt en skum sak när jag bytte olja här om dagen.. det är så att min oljelock på undersidan va geggit ( typ vit ) när jag tömde oljan så var den helt ren dvs svart, och på oljemätaren ( el va fan de nu kallas ;) ) var de jätte lite vit på botten, jag menar de märktes knappt. grejjen är för typ 1 månad sen min termostat blev paj , men jag bytte nu. så temp va ungefär 60-70g alltid. nu har jag bytt den + oljan, motor går som klocka, alltid 90grader, vattnet på samma nivå sen jag har köpt den ( häll i lite glykol då o då) så jag undrar va fan kan va felet? ska köra ungefär 100mil o kolla om de kommer upp igen. kan de vara packning?? MVH | |
|
Troligtvis är det bara kondens som samlats där. Ganska vanligt när bilen antingen/och går korta sträckor och/eller fuktigt klimat ute. Inget att oroa sig för om oljan ser bra ut. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Hej Drainer. Låter som att du får vatten in i motorn daärav vattnet kondenseras så att det bildas ett vitt skum på oljelocket. Kan vara topplockspakningen som givit upp. Mvh Christer. |
|
| Weber1: Det du beskriver är ett "worst case scenario"...99.999% att Stephan har rätt... | |
|
Precis som Dawwe säger så är det det värsta som kan hända så även jag håller med Stephan. Håll bara koll på oljan och se efter så att det inte blir värre. Mvh Christer. |
|
| Skumt, precis samma sak hände mig för en månad sedan. Mycket vit/gul smet på oljepåfyllningslocket men oljan ser fin ut. Jag gjorde rent och 100 mil senare var det fortfarande rent. Kan det vara nåt fel på oljan...? | |
| de e lugnt,,,de verkar bli så på vintern med bmw bilar...ja blev oxå rädd första gången--- | |
| Det beror på kondensvatten. Uppstår oftast för att man inte kör tillräckligt långa sträckor i kombination med att det är kallt och rått ute. Drabbar alla bilar oavsett bilmärke. | |
|
Så vit/gul klegg har jag också, men igår så bytte jag olja och då såg jag även det på oljestickan, på den delen där det sticker ut fyra "hörn" eller vad det är. Innan så var det bara vitt klegg där uppe på locket men nu va det på oljestickan också, det är inget på själva delen som visar olja och längst ner bara på de 4a piggarna som sticker ut lite på stickan. Är det allvarligt tro? |
|
|
Låter ju lugnande att fler har samma "problem". Då somnar jag om! Bimmerkid: Känns naturligt att det kan bildas lite klegg även i anslutning till stickan (eller snarare i röret), det är väl ingen större skillnad att det bildas där jämfört med under påfyllningslocket. Huvudsaken är väl att oljan är schysst. |
|
| Jo precis, läste nånstans att det kunde vara värre om klägget var längst ner på stickan.. o det har inte jag! :) | |
|
Saxat från en annan trå. "Om själva oljan ser fin ut på stickan (nivåmarkeringen) och "geggan" bara sitter på locket och stickans övre del, är det med 99% sannolikhet endast lite kondensvatten! När bensinen förbränns i motorn bildas det i förbränningsprocessen ca 1 liter vatten per liter förbrännd bensin. Merparten av detta vatten följer normalt sett med avgaserna ut, men en liten del av vattnet trycks alltid ner i motorns inre förbi kolvringarna pga de höga tryck som råder. En liten den av vattnet hamnar således i vevhuset och tas upp av oljan. Kör man bilen riktigt varm förångas vattnet och går via vevhusventilationen in i insuget och åker på nytt in i cylindrarna och ut via avgaserna. Lite vatten finns således alltid bundet i oljan och när det är kallt ute kondenseras en del av vattnet på insidan av motorns övre del. Receptet för att få bort vattnet har du redan fått: varmkör motorn riktigt ordentligt under en längre sträcka och byt oljan om det är dags att göra det/om det är mycket vatten." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.