|
|
|
|---|---|
|
Jag har lite små problem med att kolla oljenivån på bilen. Det jävliga är att den är elektronisk och det stör mig nåt så fruktansvärt för jag litar inte det ! Men till saken... Häromdagen fick jag triangelvarning på färddatorn om att jag bör fylla på med 1liter olja. Jag har därefter kontrollerat nivån regelbundet flera gånger om dagen eftersom den visar olika varje gång och vissa gånger går det inte ens att få fram hur mycket olja det finns. Gör jag fel eller hur gör man egentligen när man ska kontrollera oljenivån? Ska bilen vara igång på tomgång, eller ska det kollas under körning? Eller är det något fel på nivåsensorn som E90 tydligen ska ha som barnsjukdomsfel (!!!) Snälla BMW entusiaster hjälp...detta är min första bimmer jag äger. | |
| Om du har iDrive kan du se nivån där, men om det är något knas med givare så lär det påverka iDrive-visningen också. Någon oljesticka tror jag inte finns. | |
|
Först o främst så måste du ha kört bilen i ca. 20 minuter för att den ska kunna visa oljenivån. Det funkar alltså inte att göra det på tomgång eller med motorn avslagen. Du bör nog kolla upp det där, den ska inte visa olika nivåer. Keep your distance! |
|
|
Tack för svaren! Jag har ingen iDrive utan den "vanliga" där man kan kontrollera olika saker på bilen. Det kan ju vara en förklaring till att den inte vill visa oljenivå när jag vill :) Man måste alltså varmköra den vilket är idiotiskt, för om det skulle saknas mycket olja och man hinner varmköra bilen med väldigt lite så blir det inte mycket kvar av motorn. Men men... Nivån visar OK idag medans den varnat i dagarna att det behövs påfyllning. Får nog åka bort till BMW o kolla vad dem säger. |
|
|
Enligt instruktionsboken skall motorn ha uppnått driftstemperatur och du skall ha kört oavbrutet ca. 10 kilometer innan du med motorn igång (körande eller stillastående) kollar oljenivån. |
|
|
Tack steaman! Men brukar din också visa olika nivåer från dag till dag? När den varnade så stod den precis vil MIN markeringen, dagen efter va den OK o låg lite över MIN strecket och inatt när jag körde hem så va den på lite över halva mot MAX strecket. Hur kommer det sig? Jag har jättesvårt o lita på detta... |
|
| Jag kan inte hjälpa din med några erfarenheter från min bil, jag har bara hunnit köra hem den från BMW. I övrigt så slarvar jag med kontroll av oljenivåer och förlitar mig på att bilen larmar vid behov av påfyllning. Men jag har inte behövt fylla olja mellan servicetillfällena i de senaste 5 BMW-bilarna. Men vår tredje bil, en Audi A4 -01, behöver oljepåfyllning regelbundet. | |
|
Hehehe märkligt, jag får fylla på olja på min första BMW och behövde aldrig fylla på en droppe på någon av mina bilar, inte ens på min senaste Audi A4 -04 som jag hade i 3½ år :) Aja men det löser sig nog, har bara svårt o förlita mig på att den elektroniska stickan ska vara lika bra som en vanligt. Tack för svaren! |
|
| Det finns en hel del att läsa om sensorfel på E90, Om oljenivån fladdra upp och ner så det mycket väl vara ett sensorfel! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.