AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
830

Motor lampa lyser

zl
16
zlatan6
BMW 320ci cupe -03
Efter att jag har läst igenom många inlägg om just varför lampan tänds så misstänker jag tändspolar. Min fråga är kan jag köra bilen till verkstaden som ligger 3mil ifrån där jag bor, är det farligt eller ska jag bogsera det.
bm
121
bmwpower26
Bmw 320ci -02 2,2l -170hk M54.
nei det er ikke farlig du kan köra bilen.
zl
16
zlatan6
BMW 320ci cupe -03
Glömde tillägga att bilen går på 5 cylindrar
bm
121
bmwpower26
ikke farlig eftersom min gjör også det jeg har 320ci -02 min går på 5 cyl når jeg tänder den sen går den på alle cyl efter nogra min.ikke farlig men dyrt å fixe..

går din på 5 cyl hele tiden for da skal motoren skaka hele tiden også????
Min gissning är att du kan köra den till verkstaden om det inte är mer än 3 mil, även om det inte är bra för bilen. Det lär spottas ut en mängd oförbränd bensin i avgassysytemet som katalysatorn får ta hand om, dvs det blir en större påfrestning, har man redig otur KAN man bränna ut "katten"...Även motorn KAN ta skada pga "rentvättade" cylinderväggar osv...Men som sagt det går nog att köra den till verkstaden men inte så mycket mer, det säkraste är att bogsera dock.
NS
71
NSD
750i 2009
Råkade precis ut för samma sak med min 320ci-04 förra veckan. Åkte in till verkstan som bytte ut alla tändspolar till nya av annat fabrikat.

De berättade för mig att systemet stänger av bränsletillförseln till den cylinder vars tändspole krånglar.Den behöver inte ens vara helt sönder för att motorn ska stäng av den. Utan det räcker med att den känner att något är vajsing. Så att kör till verkstan ska inte vara något problem. Kör inte längre bara. Bilen går också som bäst kring 2000-3000 varv när den bara går på fem cylindrar.

Extremt irriterande att det är ett så vanligt fel.
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
tro mig, det är inte ett specifikt fel för bara bmw. jobbar på VW verkstad och det brukar bli en hel del byten av tändspolar.
bm
121
bmwpower26
NSD? NSD?

Råkade precis ut för samma sak med min 320ci-04 förra veckan. Åkte in till verkstan som bytte ut alla tändspolar till nya av annat fabrikat.

vilken fabrikat er Tändspolar??

og hva kosta dem?

og fungerer bilen bra nå?
NS
71
NSD
750i 2009
bmwpower26:

Kommer ej ihåg vilket märke det vad på det nya. Något med "spark" eller "power" tror jag.

Först sa BMW att de bytte alla gratis(goodwill) sedan ringde dom och berättade att det kostade 4000sek för alla tändspolar inkl jobbet. ålig stil tycker jag. Det är ganska enkelt att byta själv, eller låta en liten bilverkstad göra det.

Bilen fungerar jättebra nu.

2
pärlemo
320 ci coupé -03
Passa på att kolla kabelhärvan också, fast gör det först. Jag hade samma problem som du, bytte alla spolar och körde iväg - och så började lampan lysa igen. Då visade det sig att det var nämnda härva som glappade, kruxet är att det är den som sabbar spolarna - så detta innebar att de nya fick bytas igen....

bm
121
bmwpower26
hej

hva er kabelhärvan?????
2
pärlemo
320 ci coupé -03
JAg vet, lite crazy benämning men rätt passande! Det är sladd högen som går från styrbox till lådan, förr i tiden antar jag att man kallade den för tändkabel...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.