|
|
|
|---|---|
| Jag har läst att M20 2,5 motorn har 8,8:1 i komp. med katalysator, och motorn utan kat har 9,7:1. Stämmer detta? Jag har en M20 2,5 med kat så du skulle jag ha 8,8? | |
| Japp! det stämmer bra det. | |
|
Vad är det som gör kompskillnaden på dessa motorer?? Andra kolvar eller ser förbränningsrummen olika ut??? 4wd is king |
|
|
Det är kolvarna som skiljer. Fick fel kolv när jag köpte till min -87 det var djupare urskålning i kat-kolven. Har ännu kolven kvar hemma om någon är intresserad HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD |
|
|
Hur vet man vilka kolvar man har ? Bilen är en 325ik -87. För närvarande sitter det ingen kat på den. |
|
|
Satt och räknade lite snabbt. Om man skulle få tag på kolvar till en ickeKAT 325:a så skulle kompet på min 2.7 konvertering hamna på ca. 10,5:1 istället för ca. 9,5:1 med orginal -87:ans KAT kolvar... hmmm... byta kolvar ? Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
|
Om jag inte missminner mig hade BMW en del problem med spikningar i dessa motorer med 95 oktan. Dessa problem blir värre med högre kompression. Det kanske kan lösa sig med att köra på 98 oktan men säkert är det inte. Mvh |
|
|
Vad skulle det ge för effektvinst? Finns det nån tumregel detta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.