|
|
|
|---|---|
|
Länk Klipper är längst ner på sidan | |
|
ha ha,kan ju verkligen hoppas att hon inte gör så där varje gång hon ska tanka!!! Hon skulle då iallafall inte få köra och absolut inte tanka min bil =) |
|
| Och så blir folk förbannade när man påpekar det olämpliga med att stå inne på macken och röka..... Suck! | |
|
Hahaha men hur kunde det fatta eld ? statisk elektricitet ? Mvh Nordstedt BMW!! behöver jag säga mer ? |
|
|
Hon hade nog maximal otur och lyckades fixa en liten gnista av statisk elektricitet efter att hon gnidit rumpan i sätet, dragit ner tröjan och sedan sätter fingret rakt i bränsleångorna. FP |
|
| Jag trodde hon gick in och tände en cigg i bilen.. | |
| Fast Daiman du menade inte detta klipp då? Är ju en bmw :) Länk | |
|
Haha det är en klassiker hur kul som helst. BMW!! behöver jag säga mer ? |
|
| Haha...hur tänker man igentligen?? hur svårt är de bara att vända håll på bilen..??!! :-) | |
|
Haha kolla killen med popcornmaskinen, oj sorry Cadillacen menar jag, längst upp också :D Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Kvinnor må köra bättre än män, men de tankar fortfarande som höns. :) /guess :-] |
|
|
Ja kanske det, Men isåfall så tänker killen med cadillacen som en höna =) |
|
|
C.Douglas, jo exakt det var den länken jag menade Fast den när det börjar brinna är också rätt kul |
|
| Det här hände i Finland, Vasa 3 gånger på ett par veckor på samma mack.... | |
|
Statisk electricitet och tanka etanol kan ge detta resultat. Såg denna film på min brand utbildning med SSRS tydligen kan det räcka med den statiska laddning som hon byggde upp när hon satt sig i bilen och sen när hon tog i pumphandtaget antände urladdningen bränslet. Detta kunde hända med de tidiga etanol bilarna enl kursledarna, de nyare är bättre jordade så detta skall inte kunna hända så lätt numera. |
|
|
Mja, detta faktum går inte att "jorda" bort, har inget med bilmodellen direkt att göra. Om man har lite otur och om det finns lite gas runt tankhålet osv pga lite bristfällig avluftning och om man är statiskt uppladdad och råkar urladda en gnista i gasen så blir det exakt som på filmen. Det man försöker undvika är att skapa statisk uppladdning via själva tankningen, fri vätskestråle osv. Slangen till pistolmunstycket är inte av vanligt gummi utan av halvledande material. Läs på den nästa gång du tankar så ser du instämplade siffror med något i stil med XX MOhm/m osv, så har det iofs varit långt innan etanolens tid på bensinmackarna. Även bildäckens gummi brukar ha lite material inblandat för att vara halvledande och minska uppladdningen som blir i bilen när man kör osv. Man kan tyvärr inte förhindra att man själv blir ganska rejält uppladdad när man gnider sig ut från bilsätet beroende på material i detta, material i kläderna, torr luft, gummisulor osv. Ett knep är att ta tag i nån metalldetalj på bilen samtidigt som man sätter fötterna i marken och stiger ut, då slipper man plocka ajaj-gnistor ur fingrarna. FP |
|
| jag kommer int e exakt ihåg varför dantändningen var möjlig det var 1½år sedan jag gick kursen och just denan film var med i en avstickare. Men det var iallafall mkt lättare hänt med de tidiga etanolbilarna än tex en bensin driven bil. enl kurledaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.