|
|
|
|---|---|
|
När fick E60/E61 nya automatlådorna? och vad innebär skillnaden? Är det den generation automatlådor som lanserades med E90 335i, dvs lock-up på samtliga växlar och en smidigare momentomvandlare? Vilken roll har den nya fasta växelväljaren Länk i sammanhanget?, är dess vara eller icke vara kopplat till vilken generation automatlåda som sitter i? | |
| Den nya lådan och möjligheten att välja sport-automat kom med LCI. Dvs till MY08. Den elektriska väljaren har bara den nya lådan. | |
|
Roberg J: Tack men sportautomatlådan (kod 2TB) är en annan sak. Frågan är vilken skillnad det är mellan automaten som HFR frågar om (kod 205) och den som finns i din bil (och som jag antar inte är sportautomaten eftersom den kom som tillval först i juni 07). Frågan kvarstår; vad är skillnaden i funktion? Någon har sagt att den nya lådan har 17 procents mindre friktion. Är det genom lock-up funktionen, och i så fall på alla växlar?? Hur? Någon som vet? |
|
|
Jag vet inte exakt månad när andra generationen kom just på BMW men den lanserades av ZF på en presskonferens årskiftet 2006/2007 så jun 07 är fullt möjligt. 6HP21 ersätter 6HP19 6HP28 ersätter 6HP26 Första generationen 6HP19 och 6HP26 kommer att fortsätta tillverkas parallellt med de nya lådorna som ett billigare alternativ för biltillverkarna. De två största skillnaderna i funktion är att andra generationens 6HP lådor kan 1) ha lock up på alla växlar (den första generationen kunde ha det på växel 2-6). Vilka växlar som varje biltillverkare sedan i sin programvara väljer lägga in lock up på är en annan sak. Antagligen har BMW inte valt att ha lock up på 1an och kanske inte ens 2an. Tidigare har de flesta billtillverkare inkl BMW valt att lägga in lockup funktion bara på de högre växlarna 3-6 i sina programvaror trots att lådorna klarat lägre. Även om lock up kopplingen står bakom den stora ökningen i effektivitet (från tidigare 85% nu upp till 92 % verkningsgrad) tappar man fortfarande en hel del i konvertern jämfört med manuell eller SMG. 2) hoppa över flera växlar vilken gör den snabbare än SMG vid växling över många växlar tex direkt från 5an till 1an. Tidigare har alla automatlådor vid växling över flera växlar (tex direkt från tex 6 till 4) för ”synkningens” skull varit tvungna att kort mellanlanda på mellanliggande växlar även om det går såpass fort att det inte känns. molle |
|
|
Tack!, det var klockrent! Bra koll! Om jag inte har fel för mig så kunde lådan som lanserades med 335i hoppa över växlar eller? och den hade ju inte "joystick-spaken", så om jag förstått det rätt så innebär inte övergången i generationer automatiskt joystick'en då, tvärtemot vad alla säger? hade e92 335i 6HP21 när den lanserades? Den kom ju tidigt -07, precis enligt med det Molle skriver. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.