|
|
|
|---|---|
|
Hej! fick problem på vägen till jobbe, sitter och kör normalt -10grader ute och temp mätaren pekar rakt upp (som den ska) helt plötsligt reser sej mätaren 1cm och sjunker tillbaka (men endå inte nära röda sträcket), konstigt tänker jag...när jag senare skulle hem så går den på nåt nödprogram och antispin lampan lyser, stänger av motorn väntar lite och drar igång, märker att jag inte går på nödprogram längre men det kommer ingen värme längre ur fläktarna och tempmätaren står på det blå helatiden, och vägrar resa sej till arbetstemp, vatten finns! är det termostaten? eller nånting annat som borde undersökas? -Tack för svar! | |
| Och bilen är en -98 523ia touring | |
| Tillräckligt med glykol? | |
| Glöm det, du får inte upp någon temp. såg jag nu. Det låter nästan som termostaten tycker jag också. Kom ihåg att termostathuset skall bytas samtidigt med termostaten. | |
| Vad tror ni andra? | |
|
Tippar på fel i termostaten (plastfästena inne i termostathuset). FP |
|
| Nu har tempmätaren börjat stiga över det blåfältet till det första sträcket, men fortfarande ingen värme i kupen, märkte att det inte finns nå tryck i kylar behållaren, efter jag kört en lång stäcka så testade jag att öppna men hördes inte ett ljud? tror ni fortfarande på termostaten? går det att försöka fixa utan behöva riva halva bilen? kan det vara skadligt att åka ett par veckor såhär (till man får tid hos värkstad) om man tar det lungt. | |
|
Hej, det är med största sannolikhet så som Folke skriver. Är tyvärr ett mycket vanligt fel att fästena för termostaten spricker sönder. Du borde komma åt att byta termostathuset utan att riva alltför mkt. Kika gärna här:Länk Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Du behöver "bara" ta bort fläktkåpan och fläkten (OBS! Tänk på att fläktens mutter är felgängad). Sedan är det bara lossa kylarslangarna och de 4st skruvar som håller termostathuset. Detta tar inte mer än 20-40min för den ovane, men det är luftningen som brukar kunna vara svårt! |
|
|
Bytte vattenpump i sommras, så vet ungefär vad som behöver rivas, problemet är bara att måste stå ute i -13 o byta, inte det roligaste kanske :) vad kan ett byte på verkstad gå på ungefär? |
|
| ska lämna in min på verkstad på måndag för termostatbyte, skulle gå på 1600:- bmw ville ha 1900:- så det blev inte dom den här gången... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.