AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.202

Serviceintervall ny bil

Har en X3 06a som jag hämtade ut i april -06.
Har kört ca 1500 mil hittils och undrar lite över när det är dags för service. Nån som har koll på hur det funkar? Ringde BMW och de sa bara att jag ska vänta tills bilen säger till (?) Har ju bara lite över ett år kvar av den fria servicen och den vill man ju använda så mycket som möjligt.

Nån som har koll på hur det funkar och hur jag ser hur långt det är kvar till service? (när jag startar bilen står det att det är typ 9000 km kvar till service kan det stämma?)

Tack på förhand
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Det kan nog stämma. Varje gång man startar motorn kommer det upp i displayen hur långt det är till nästa service. Jag antar att det står ett datum också?
BMW har ett lite annat system mot andra biltillverkare när det gäller service. Istället för att gå på enbart miltal så känner bilens dator av hur man kör med bilen; antal kallstarter, om man kör hårt (bränsleförbrukning vs. km) osv. Detta gör att serviceintervallerna skiljer sig en del mellan olika förare/bilar.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Det är "2500 liter bränsle" mellan servicarna.
Ordningen är oljeservice – Insp 1 – oljeservice – Insp 2 – oljeservice...osv

Så det stämmer ju väldigt bra med dina 1500+900 mil = 2400 mil
Alltså om du kör lite "tuffare/hårdare", så blir det inte 2500 mil mellan servicetillfällena... :)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Är det verkligen olje - inspektionscykel på en så pass ny bil? 2500 liter mellan oljebyten stämmer men annars är det väl snarare tid/km till nästa servicepunkt som indikeras (Olja, luftfilter, bromsbelägg, tändstift osv) eller är det bara något man hittat på till e60/61?
tjohoo123: Får jag fråga om det är en diesel du har? För i sådana fall har den längre serviceintervall än en bensinare.
Ufo & Groze: ok tack. Då antar jag att jag snällt får vänta. Jag snittar 1,4 lit/mil så då borde det ju bli efter ca 1800 nånting. Hoppas jag hinner köra det innan garantin går ut. Bara ett år kvar. :)

exiZ: Nej det är en bensin 2,5i
BM
39
BMWgissel
BMW 525iA Touring -04
Normalt på en 5-serie bil med en sex cylindriga motor med vanos-kaminställning och körsättetet, kall motor hård körning sliter mer på motor och oljan, därmed kortare till serviceintervalltider. Man brukar säga att varje grön stapel utgör cirka 300 liters körning har jag fått lära mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.