AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.559

Bättre eller sämre att byta till H&R fjädrar på M3 -02

Wi
25
WiNi
330XD M-sport -04.
M3 -02 [Såld].
328 -96 [Såld].
Hej!

Går i "sänkar-tankar" på min M3a och undrar om det är värt att sätta på nya H&R fjädrar som sänker 20 fram och 30 bak?

Självklart blir bilen snyggare om det är sänkt, men tänker chassimässigt.
Blir väghållningen bättre eller kanske tom sämre? Tänker då på att eftersom det är en m3a borde fjädrarna som sitter på redan vara väldigt bra. Så jag inte försämrar genom att sätta på H&R fjädrarna.

Några erfarenheter eller åsikter?

Mvh
WiNi
Jag är inte alls nöjd med hur dämpningen på min bil är just nu som orginal och ska garanterat byta, speciellt eftersom jag går i överladdnings planer.
Jag är inte helt inne i chassieträsket men det garanterat bästa du kan göra (som även jag ska göra) är att ringa eller maila en handlare där du framför dina önskemål, det finns många smaker och olika satser och termen "hård dämpning" är väldigt varierande från person till person. Berätta för handlaren vad du tänkt använda din bil till och vad du förväntar dig av den.

Thomas H
thomas@miraculix.nu
Länk
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
jag kör Eibach pro-kit med originala dämpare, mycket nöjd, ser bra ut, känns mycket stabilare på motorvägen och komforten är ganska snarlik originala

har hört mycket att folk inte är positiva med H&R med originala dämpare, många kör Koni med H&R
Wi
25
WiNi
330XD M-sport -04.
M3 -02 [Såld].
328 -96 [Såld].
p-car, du har inte hört varför de är missnöjda? Anledningen till att jag vill ha kvar orginaldämparna är för att behålla komforten.

Men du är nöjd med din p-car? Låter bra de. Kanske ska titta på eibach då.
Wi
25
WiNi
330XD M-sport -04.
M3 -02 [Såld].
328 -96 [Såld].
Såg precis att Eibach's prokit sänker 20 fram och 10 bak bara jämfört med H&R's 30 bak. Du har ingen bild på din bild p-car att bjuda på?

Det som mest förvånar mig är prisskillnaden.
4180:- för H&R
2535:- för Eibach (som, om man ska följa dit tips p-car, sägs vara bättre).

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Sänker de verkligen mer bak? På BMW är det mer regel än undantag att sänksatser sänker mest fram.

Man ska sikta på att vara bra!
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
WiNi:
Jag skulle inte rek. att ha kvar std dämpare ihop med sänkfjädrar.
Fjädrar och dämpare bör vara avstämnda. Det finns även risk att dämparna bottnar eller blir stressade av att jobba i ett lägre läge. Vissa menar även att dämparna bör bytas vid ca:6000 mil på en M3:a (beroende på hur den körts). Så det kanske lönar sig att sattsa på både nya dämpare och fjädrar.
Wi
25
WiNi
330XD M-sport -04.
M3 -02 [Såld].
328 -96 [Såld].
Thorssa, du menar alltså att H&R är helt fel ute när de sänker mer bak än fram?

När jag snabbt tittar på bilder på min orginal och en som är sänkt med H&R tycker jag den ligger väldigt snyggt med h&r fjädrarna.

Om man tittar på mellanrummet mellan däck och ytterskärm så skulle jag faktiskt kunna gå på h&r's linje och sänka mer bak. Men är som sagt ganska ny i gemet när det gäller BMW.
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
inte min bil men däremot Eibach sänkt:
Länk
Länk
Länk

Eibach är nog den enda skonsamma sänkfjäder till original dämpare iom sänker endast 20/10mm medans H&R 30/20mm och Teins 40/30mm

många rek att sänka mer Eibach (20/10) bör byta också se över sina dämpare, iom dämparna blir mer belastat och slår i botten mer regelbunden än originala
Wi
25
WiNi
330XD M-sport -04.
M3 -02 [Såld].
328 -96 [Såld].
Tack p-car för bilderna. Det avgör saken, det blir Eibach för att skona dämparna.
Har du kört med din sänkning länge eller? Tänker på om du märker något slitage på dämparna?
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
funderar sj på cobra 30/20.. ngn som kör me de lr hört om de fungerar bra?
tycker 20/10 känns lite lite..
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
kört ca 1mån, kan inte säga om det sliter mer eller ingenting alls men det är bra mycket stummare vilket reducera buller i kupeen för min del men tiden visar sig dock
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
om du vill köra 30/20 skulle jag rek Intrax som säljs av SCM Engineering Länk
men som sagt, skulle då samtidigt byta dämpare, där skulle jag välja ACS
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
kollade på den länken du skickade men fick inte fram ngt pris på intraz 30/20... vet du vad dom ligger på?
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
prislistan: Länk
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Det är inte dämparna som styr komforten, det är styvheten hos fjädrarna.
Att säga att den ena fjädersatsen är bättre än den andra är som att säga att blåbärspaj är godare än äpplepaj. De är gjorda av samma stål på samma sätt, men de har olika styvhet. Jag skulle våga påstå att samtliga sänkfjädrar försämrar väghållningen pga att de ändrar geometrin som BMW:s ingenjörer ägnat månader åt att få till...
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Håller inte med om att det är hårdheten på fjädrarna som bara styr komforten.
De bilar som är utrustade med komfort/sport-läge, ändrar kompression och retur i dämparna för att skifta mellan lägena. Även mitt PSS 9 fungerar på liknade sätt. Med skillnad att man får göra det manuellt.

Jag kan hålla med om att M-bilar håller hög std på sina fjädringskomponeter, och i många fall fungerar original fjädring bättre än eftermarknads. Det beror på att BMW har fått kompromissa när det gäller comfort och sport. På gatan funkar vanligtvis std fjädring helt ok, men på en slät bana så är ett BRA eftermarknads-kit överlägset.

Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
precis som Rka säger, för att sälja en bil idag måste man kompromissa på både komfort & sportighet och därmed är eftermarknadsgrejer så brett & stort för att kunna anpassa alla smaker, som ex. K-sport coilovers ca. 7tkr kontra KW 13tkr kontra Öhlins 40tkr

med profesionell framvagnsinställning och rätt camber ska det inte vara något problem med geometrin
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Själklart är det så att det kompromissas men att bara byta fjädrar gör inte saken bättre är vad jag skrev. Om man däremot byter dämpare och börjar byta andra detaljer i fram- och bakvagn så går det att göra underverk om man vet vad man håller på med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.