|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att efteremontera en dragkrok på min X3, ringde BMW och de tar 16-18 tkr för kalaset. Nån som har någon erfarenhet, gör BMW verkstaden det mycket bättre, snyggare mm eller tar det bara extra betalt? Får man samma resultat här som om jag hade köpt dragkrok vid nyleverans? Sökte även i forumet och hittade rekommendationer till en kille på blocket som gör det för ca 6 tkr om jag förstår det rätt. Nån som har några erfarenheter och gärna en länk (för jag hittar honom inte på blocket) Tack på förhand | |
|
Draget monteras väl troligen hos din BMW-återförsäljare även vid nyköp (?) så det skiljer nog inte något från att få det eftermonterat på samma ställe, men det går kanske att göra en bättre affär då. Tror BMW tar runt 12´ bara för ett drag beroende på modell vilket känns som onödig merförsäljning. Killen på Blocket lär ju ha rutin på att montera drag likaväl som en BMW-mekaniker, så jag tror inte att det skiljer på kvalité på arbetet. |
|
|
Länk |
|
|
Anders: beror lite på; vissa ÅF monterar vid lev. andra från fabrik hos t.ex VW kan du välja vilket som du vill ha Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Kan du inte köpa ett drag och montera själv då ? Billigare än så blir det väl inte 1700:- i regbesiktning hos sbp har jag för mig . man behöver inte vara utbildad mekaniker osv för att montera ett drag . |
|
|
BMW kan beställas med fabriksmonterat drag. Det man får då, som inte självklart ingår vid eftermontering, är flera saker: - Elkopplingarna till släpet ingår i 'Check-control', du får alltså viss övervakning av belysningen på släpet. - Vissa modeller förses med släp-anpassade fjädrar/stötdämpare bak. - DSC-systemet (Antispinn/antisladd/kurvbromskontroll och troligen även ABS) känner av om släp är tillkopplat, och kalibreringen ändras för att passa släpvagnskörning - De modeller som har täcklucka i stötfångaren vid avtagbart drag får denna 'fabriksgjord', istället för ett i efterhand 'urkapat' uttag + ev. efterlackerad lucka. Eftermontering hos BMW omfattar sannolikt ett par av punkterna (check-control och omprogrammering/omkalibrering av DSC), men knappast förstärkta stötdämpare och fjädrar. Det du får av en fristående montör är nog bara själva kroken, plus en elkoppling som i bästa fall inte ställer till oreda i bilens CANBUS-elsystem..... |
|
| Finns många här som låtit killen på Blocket montera drag bland annat jag och det är mycket seriöst utfört och vad gäller elen så var det Jäegers saker som monterades | |
|
Jag monterade ett fast Monoflex-drag på min E36 Touring för några år sedan. Inte speciellt avancerat, alla fästen fanns redan på bilen. Fick göra ett hål för att dra ut sladden till elkopplingen och göra ett litet uttag längst ner i plasten för själva kroken. Jag tror absolut inte en verkstad gör det bättre än du själv (om du kan skruva), verkstaden har bråttom och det har inte du... Komplett drag med elsats kostade 3000 kr och regbes 380 kr. |
|
| Länk | |
|
Hehe Kul den där storyn Gunnare men det är väl så att det finn en lag om alltings djävlighet . Men det gick ju bra till sist iaf Henke M som i Motor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.