AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
949

Vattentemp stiger när man stänger av bilen

Har en 518i med m40 motor, vad är det för fel när vattentempen stiger när man stängt av bilen? Den sjunker ganska fort igen när man startar den sen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det blir en liten värmepeak när vattnet slutar cirkulera, helt normalt.
Jo men ibland kan den gå nästan upp till rött på mätaren
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Byt termostat, har råkat ut för det ett flertal gånger, och termostatbyte samt. ordentlig luftning är troligtvis de enda som hjälper!!!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
En termostat är bara en reglerande ventil när kylvätskan cirkulerar. Så snart man stannat motorn finns ingen cirkulation och temperaturen stiger lokalt inne i motorn, helt naturligt, till motorn svalnat eller cirkulationen startas igen osv.
Berorende på var tempgivaren sitter i motorn (oftast i topplocket) så kan mätaren säkert visa ganska högt starx efter att man stannat med riktigt varmkörd motor.

FP
Det är normalt som Folke säger...Kan ta min M5 som exempel, tempen ligger alltid stadigt i mitten (nåja lite under om det är runt +5 eller kallare ute)...Sommaren -06 när jag var nere i Tyskland bla i värsta värmen (38 grader) o till råga på allt "stau" på motorvägen så låg tempen precis som vanligt i mitten, jag stängde dock av motorn efter ca 20 min, dels pga av att jag inte hade så mycket bensin i tanken...Efter ca 5 min med avstängd motor var tempen halvvägs till det röda fältet, dock sjönk tempen så fort jag startade motorn...Det är alltså den "lagrade värmen i metallen" som överförs till kylvätskan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.