|
|
|
|---|---|
| Har en 518i med m40 motor, vad är det för fel när vattentempen stiger när man stängt av bilen? Den sjunker ganska fort igen när man startar den sen | |
| Det blir en liten värmepeak när vattnet slutar cirkulera, helt normalt. | |
| Jo men ibland kan den gå nästan upp till rött på mätaren | |
|
Byt termostat, har råkat ut för det ett flertal gånger, och termostatbyte samt. ordentlig luftning är troligtvis de enda som hjälper!!! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
En termostat är bara en reglerande ventil när kylvätskan cirkulerar. Så snart man stannat motorn finns ingen cirkulation och temperaturen stiger lokalt inne i motorn, helt naturligt, till motorn svalnat eller cirkulationen startas igen osv. Berorende på var tempgivaren sitter i motorn (oftast i topplocket) så kan mätaren säkert visa ganska högt starx efter att man stannat med riktigt varmkörd motor. FP |
|
| Det är normalt som Folke säger...Kan ta min M5 som exempel, tempen ligger alltid stadigt i mitten (nåja lite under om det är runt +5 eller kallare ute)...Sommaren -06 när jag var nere i Tyskland bla i värsta värmen (38 grader) o till råga på allt "stau" på motorvägen så låg tempen precis som vanligt i mitten, jag stängde dock av motorn efter ca 20 min, dels pga av att jag inte hade så mycket bensin i tanken...Efter ca 5 min med avstängd motor var tempen halvvägs till det röda fältet, dock sjönk tempen så fort jag startade motorn...Det är alltså den "lagrade värmen i metallen" som överförs till kylvätskan... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.