AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.207

Vilka 335i har inte oljekylare?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Läste Länk , där det stod nämnt om 335i utan oljekylare.

Är detta ett fenomen med avsaknad av oljekylare enbart isolerat till USA, eller vad avgör vilka 335i som har oljekylare resp. saknar?

Minns att jag läst att några av er 335i-ägare har erfarit höga oljetemperaturer vid hård körning..?
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Jag fragade BMW Sverige om detta for en tid sedan:

"Bäste BMW ägare!

Tack för att du valde BMW som din nya bil. Ett val som vi är övertygade om att du kommer att uppleva många glädjande mil i.

På din fråga angående oljekylning kan vi svara följande:

BMW är som premium tillverkare noggranna med att utveckla produkterna till att vara just premium, därför har BMW 335i alltid förutom kylare för kylvätska och laddluftkylare:

Oljekylare för motorolja
Oljekylare för automatväxellåda
Oljekylare för servostyrning

Med vänliga hälsningar

Roland Jönsson

Informationschef"

Min foljdfraga:
Later jattebra med oljekylarna, en fraga bara: dessa var inte med pa 335 fran borjan va? Laste om agare som fick dem eftermonterade och att de sedan blev monterade som standard fran fabrik.

"BMW 335i har alltid haft denna typ av ”utrustning”. Jag vet faktiskt inte var det kommer ifrån att det inte skulle varit så från början. Jag tror snarare att det för US marknaden funnits en kvalitetsaktion och man av en eller annan anledning bytt oljekylare på en viss serie.

Med vänliga hälsningar!

Roland Jönsson

Informationschef"

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för svaret!,

Kan vi då sluta oss till att samtliga europasålda 335i har oljekylare?

Finns det någon på forumet som har en tidig 335i, och som har möjlighet att kolla om denna har oljekylare, hade det varit intressant.

Det verkar lite osannolikt att bilar som tillverkats för USA-marknaden skulle ha mindre skäl än tex bilare för nordiska marknaden att få oljekylare, då de a) har ett generellt varmare klimat, b) juridiskt sett tar en större risk i USA om produkterna fallerar

..ett land som kräver att man skriver ut "objects may appear.." i backspeglarna för att slippa att bli stämda, struntar man väl inte i att montera oljekylare på kanske.. :-)
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Det står inte i "brevsvaret" att det saknades på USA-modellerna iheller.. det står om jag fattar det rätt att orginal byttes mot annan typ..
Med andra ord så har även USA-modeller dessa kylare.

Citerar del av brevet:
"Jag tror snarare att det för US marknaden funnits en kvalitetsaktion och man av en eller annan anledning bytt oljekylare på en viss serie."
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Smajly>

i länken ovan till Dinan så framgår tydligt att det i USA finns bilar utan oljekylare. Jag tror bestämt att Dinan, som själva haft inne och demonterat USA-specade 335or i USA, och därmed upptäckt avsaknaden av oljekylare, har större aktuell vetskap i det specifika ärendet, än den svenska informationschefen som "gissar" hur det ligger till på andra marknader än hans egen.

Frågan är istället om det är några specifika årsmodeller av USA-specade 335i som saknar oljekylare, och om detta även gäller fler marknader?
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Det fanns ingen oljekylare i USA fran borjan, INFORMATIONSCHEFEN borjar gissa i det andra mailet och precis dar tappade jag respekten for honom.

Hur det ar i Sverige undrar jag fortfarande, nagon med en tidig 335 som kan kolla ?
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Vad jag förstått är det bara bilar med sportpaket som har oljekylare. Stämmer det?

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
som sagt, intressant om någon med en tidig 335i kunde kolla!

hillstreet> är du en av de som haft problem med höga oljetemperaturer? din saknar oljekylare och är original?
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
HFR: Nej jag har oljekylare då jag har sportpaket och min bil tillverkades efter Mars '07. Inga problem med överhettning trots 40 gradig värme och inspirerad körning.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
wowwe
Har läst på e90post att alla bilar tillverkade innan mars 07 saknar oljekylare.
Sedan så saknar Xi modellerna oljekylare även efter mars 07. Jag tror detta gäller även bilar utan sportpaket.
Buspelle
Min är tillverkad i dec 06 och har inget sportpkt men har oljekylare. Undrar om det trots allt inte är ett fenomen på USA-marknaden. Det är nästan bara på USA-forum man kunnat läsa om "problem" med hög oljetemp. Att enbart bilar med sportpkt skulle ha oljekylare har jag aldrig hört talas om tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.