|
|
|
|---|---|
|
Inhandlade en 325:a -92 för ett tag sedan och har "konverterat" om den till en 328, alltså motor o låda, komplett inredning, elsystem och allt annat. Då när det började bli dags att starta upp allt och besikta så fungerade allt fint och så. Förutom att motorn går varm! Om jag då skulle försöka och förklara hur det har varit här då: När man startar motorn så går den jätte bra och värmen stiger till normal temperatur (mitten på mätaren). Sedan kan man låta den stå på tomgång och allt är frid och fröjd, men efter ca 10min börjar mätaren rusa upp och den börjar koka. Kul tänkte vi, då är det säkert en spricka i toppen. Så av åkte toppen och vi får se att den har redan varit av förut och idioten som gjorde har, vad jag tycker det ser ut som, smetat in packning och hela skiten med vaselin! Han har också lyckat få på packningen snett eller liknande så att insugsventilerna på tvåans cylinder har tagit emot. Där ser man också att det har kommit komp ut i vattenkanalerna. Men toppen såg helt hel ut ingen spricka eller något. Konstigt. Sticker iväg och pratar med en vän och frågar om råd som då säger att det kan vara vatten pumpen, att den kan börja lossna och liknande. Så hem igen, får loss pumpen bara för att se att den är helt ny och har inte ens börjat rosta. Då står man här med en motor i molekyler och vet inte var felet är. Så vad tror ni att det kan vara? Radar upp här vad vi har gjort: Bytt termostat Bytt kylare Kollat toppen efter sprickor och hittar inga Även konstaterat att den inte är skev Har inte sett något vatten i oljan Vatten pumpen är inspekterad och är i nyskick Är helt slut på idéer och känner ingen i närheten som man kan fråga Hjälp! | |
|
Jag skulle ha luftat ordentligt, se t.ex. mekartipsen: Länk Länk Svekke |
|
|
Jag är ganska säker på att jag har luftat det ordentligt. Men jag tycker inte att den borde bete så här för lite luft i kanalerna. Andra som jag har frågat är stensäkra på att det bara är packningen som behöver bytas, men själv är jag inte lika säker. Fler idéer kanske? |
|
|
En annan vanlig orsak till att motorn går varm på tomgången är problem med kylarfläkten. Visco på din? Svekke |
|
|
Visco är väl den aluminiumfärgade grejen som fläkten sitter på, som gör att fläkten snurrar olika fort beroende på hur varm motorn bli? Om så är fallet så ja, jag har en sådan. Men om den är paj så snurrar den väl mycket lättare än om den är hel? Vilket den inte gör, är ganska trög. Eller är jag helt ute och cyklar? |
|
| Körde du med bilen nångång? tänkte då skulle du märka om de va visko kopplingen, stiger den bara på tomgång = viskofläkten. Blir den varm vid belastning när du kör eller som du beskriver säger ja vattenpumpen! | |
|
Nej jag har inte kört med bilen eftersom den börjar koka av att bara stå på tomgång. Vad skulle det vara för fel på vatten pumpen? Den är ju helt ny och verkar inte trasig på något sätt. |
|
|
Är du säker på att vattenpumpen är ny? Du skrivar att du inspekterat den, så jag antar att du inte bytt den. Har den plastimpeller så har det förekommit att den släpper från axeln när vattnet blir varmt, för att sedan kunna fastna. Symtomen låter ju som om det kan vara en möjlighet. |
|
| som sagt tidigare. Testa åk en runda och kolla ifall tempen stiger... stå inte still , ökar den fortfarande är det vattenpumpen eftersom du redan bytt allt... | |
|
Men eftersom pumpen är helt ny (inte rostig eller någonting) och det inte märks på något sätt att impellern har börjat lossna så tycker jag inte att den borde vara trasig. Men kan iaf inte ta någon runda med bilen nu eftersom toppen är av. Ska försöka hinna och få ihop motorn under helgen. En annan fråga. Måste man ett specialverktyg för att få ihop VANOS:en korrekt, eller fungerar det utan/göra ett eget verktyg? |
|
|
J_B, cirkulerar vattnet då? Känn på flänsen omd en blir varm... Förmodar att du kontrollerat/testat termostaten... De brukar i för sig stanna i öppnat läge. // MVH Jocke |
|
|
Skruva av locket till expansionskärlet, varva till _ordentligt_ med motorn. Kommer det en rejält feting till vattenstråle från expansionskärlet så är pumpen ok. Bimetallkopplingen till fläkten tror jag också kan vara en möjlig orsak... så prova att köra med bilen i landsvägsfart. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
| Ja, vattnet cirkulerade. Både övre och undre kylarslangar blev varma. Och ja, termostaten fungerar. | |
| Gör så här, sätt på toppen, ställ bilen i en backe och lufta ordentligt. När du fått bort all luft och det fortfarande strular, lufta igen. Om det inte funkar måste de vara vattenpumpen om du nu har monterat allt rätt! | |
|
Nu är det fixat! Satte ihop det sista nu för några timmar sedan och har varmkört, luftat systemet och allt fungerar perfekt! Så antagligen har det var någon kombination av att packningen var paj, systemet inte var luftat och liknande. Men nu fungerar allt perfekt, så imorgon ska jag ut och ta en sväng och se att det fortfarande går bra. Tack för all hjälp! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.