|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag sitter just nu i Kanada och mina kompisar är på vägen mellan calgary och ett ställe som heter Cockrain...fult namn jag vet. Jag måste få lite snabba svar om ett tändproblem. Bilen i fråga är inte en saab men jag hoppas ni är snälla att hjälpa mig ändå! Bilen är en Ford F-150 1986 med en gammal v8a. När dom körde på vägen så dog den bara. All el fungerade men den slutade tända verkade det som. Den startade direkt igen och de körde vidare. På vägen hem sedan i en uppförsbacke så dog den igen men gick nu inte att få start på. Idag testade dom att byta fördelarlocket och då startade den en liten stund men gick på få cylindrar. Oförbrända avgaser kom ut och small i avgastsystemet. Nu startar den inte alls. Dom har provat att koppla ett tändstift direkt till tändspolen och det slog gnista men inte varje gång. Dom har inga direkta verktyg att ha hjälp av som multimeter mm utan måste få den att gå för att komma därifrån omgående. Är tändspolen "dålig"/sönder så brukar den väl vara bränd och på såsätt kortsluta? Alltså bör den ge 0 spänning till fördelaren och bilen kan inte tända alls? Har jag rätt eller fel? Jag tycker det låter som att fördelaren är trasig. Men det man vanligvis byter är bara locket och de har dom gjort. Armen i fördelaren snurrar som den ska och ser hel ut. Jag tycker det låter som att den inte får riktigt kontakt och därför missar tända. När dom kollar varje tändkabel för sig så tänder den väldigt oregelbundet. En av tio ungefär. Vad är det mest troliga felet??? Glappkontakt är väl minst troligt? Spolen eller byta hela fördelaren?? Vad som dom göra!? Snabba svar uppskattas!!!! | |
|
Detta påminner mig om apollo 13 när den havererade färjan skulle tas hem med hjälp av det som fanns tillgängligt... =) (i filmen) Funkar bensinpumpen? Går kanske att ta loss och testa direkt på batteriet? Testa att koppla bort kamaxelgivare,lmm och dylikt, blir det sämre? "glappar" alla tändstift? (tänder 1/10)Bör de göra, eller åtminstone hälften. En motorn kan gå även med flera "döda" cylindrar. Hur ser de ut? sotiga? med "tändspolen", menar du de åtta som sitter vid varje cylinder eller den som dessa 8 är kopplade till? Är ingen erfaren bilmekaniker, men hade kollar ovanstående om jag varit i deras situation //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.