AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.713

Varnar för oljan

Hej har en 530 IM -01:a
Den varnar för oljenivå.. Men vad jag kan förstå så e det ett vanligt problem att den givaren lurar en, det varnar bara i bland.. Å På tyska med´som inte det andra var nog...Kollar jag på stickan så e oljan överkant på mitten.. Och Det e väl normalt..
Man skall väl inte har för mkt olja.. Sa dom ialf på mercedes när jag hade min e55.
Anders
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Den kan ha olägenheten att varna även om inte nivån är låg.
Min 530 gör likadant. Däremot har M54 motorn en tendens att förbruka en del olja, så jag kollar alltid ändå för att vara på den säkra sidan.
Har för mej att jag sett i något servicemeddelande att det finns nå'n mjukvaru-uppdatering som ska lösa problemet med "falsklarm", men jag kan ha fel.

Freude am fahren
Jo jag kollar alltid oljan.. Den ligger mellan min och max och där har den legat i 300 mil ialf...
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Vet inte hur det är på e39 men på min gamla 320, e30 så varnade den för låg nivå när nivån var mitt mellan strecken. Brukar vara 1 liter mellan min och max. Fyll på 2-3 dl och varningslarmet skall försvinna. Om inte så bör du byta/kontrollera givare. Detta är ett larm som man skall kunna lita på.

Lycka till!

Mvh Håkan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är troligen bara att givarfel. Jag hade samma problem, spana 540-bloggen för mer info.

Givaren sitter i tråget och ser ut så här: ---> Länk
Länk
Länk

På en 540 E34 kan man byta givaren utan att plocka ner tråget, hur det är på din modell är jag osäker på men det borde inte vara så stor skillnad.

__
Bilblogg:
Länk
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Tror också att den går byta utan att ta ner tråget.
Här sitter den Länk

Freude am fahren
ph
9
phade
530i -01
Även jag har samma problem, när jag har varit ute och kört relativt fort ett tag och slår av motorn tänds oljenivåvarningslampan. Men mjukkör jag (som till jobbet och tillbaka) så händer ingenting.
Dessutom dricker min bil ganska mycket olja. Fyllde på över en liter i augusti, ytterligare en liter i november och nu visar stickan i nederkant igen.

Dåliga packningar?

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Nej det är nog inte så enkelt. M54 kan dra en hel del olja tyvärr. Men enl. BMW så är det inte att se som onormalt.
Jag kör på TWS 10W-60 under den mindre kalla perioden, och då tar den betydligt mindre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.