AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.642

Volvo 850 glt -92 som begagnatköp?

Scheckheft
Hej
Som rubriken lyder, vad behöver man titta på särskilt vid ett köp?
Objektet ifråga:
Länk
Något jag kan komma på spontant är:
- oljeläckage från motorn pga igentäppt vevhusventilationsfilter
- motorfästen
- kamrem byts hur ofta?

Kom gärna med synpunkter och tips

Mvh
Scheckheft
Hör av dig till PatrikM635 han äger just en sådan och älskar den, var det bästa bilen du haft Patrik?

Det jag känner till är, första årsmodellen rostkänslig, yngre är bättre, ViBilägare hade en som långtestbil var en hel del fel, vadan frågan Detlef?

Stephan
Har själv ägt en sådan och var mycket missnöjd med min bil, en 855 GLT från -94. Den besökte ofta verkstaden för relativt dyra åtgärder och mitt liv fick en kvalitativ förbättring när jag övergick till BMW.

Nedan några utlåtanden om modellen från AB som jag laddade ned då jag ägde den.

Klipp 1

Den första modellen var behäftad med en del barnsjukdomar som åtgärdats och försvunnit med åren. Bland annat var sidorutorna för tunna, det gav en onödigt hög ljudvolym inne i kupén. De flesta 92:or har fått rutorna bytta - kontrollera om det är gjort.
Övriga fel och svaga punkter är som ni kan se i vår redovisning av lättare natur. Alla utom ett - växellådan! Här är det generalvarning.

Klipp 2

+ Säkerhet, komfort, köregenskaper.

-Barnsjukdomar, klen växellåda, ful inredning (850).
Se upp med: skrapiga synkroniseringar i växellådan, glapp i krängningshämmare, oljeläckage i motorn, krånglande bränslestyrenhet, kärvande bromsar, gnällande koppling, trasig luftkonditionering, knirrande länkarmar.
Scheckheft
Hej
Ok, tack för svaren Stephan och Mikael.
Stephan: funderar på en tredje bil, lite som "slitochslängbil" när vi håller på med huset osv. 525:an är jag lite för rädd om. Och BMW nr 2 ska definitivt inte användas till sånt!

Mvh
Scheckheft
Trots att jag pga många verkstadsbesök tyckte illa om bilen så var den förvånansvärt trevlig att köra och lastutrymmet var inte så dåligt heller så för transport av sådant som hör till husrenovering duger den alldeles utmärkt. Dessutom erbjöd den en mycket pigg femcylindrig motor. Annars finns ju slitvargen 740/760 eller vafri japankombi.

Mvh
Mikael
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Har ägt några 850 genom åren och har varit mycket nöjd med alla 3. Som nämndes ovan så kolla noga efter läckage mellan motorn och v-lådan, detta är dyrt att reparera då motorn och v-lådan måste separeras. Glapp i krängningshämmare är vanligt (kluckande ljud från framvagn när du kör i gupp) men är ganska enkelt att fixa och billigt. Dåliga synk.ringar drabbade främst 92:an och 93:ans årsm. Bagageluckan rostar lätt och detta gäller alla årsm, dräneringshålen i underkant av bakluckan täpps lätt igen och fukt lägger sig i botten och börjar rosta. Övre motorfästet spricker lätt, detta sitter väl synligt i motorrummet. Vissa hävdar att hjullagrena är dåliga men enligt den lokala besiktningsmannen så brukar de flesta hjullagren bytas mellan 20000 - 25000 mil vilket är klart godkänt.

Som nämnts ovan så är köregenskaper, säkerhet, komfort och utrymmen på topp! Motorn är härligt varvvillig och går att köra ganska snålt (gäller ej turbo versionerna). Stryktålig bil som rullar låångt - finns också många bilar på skroten vilket gör att beg.delar finns i mängder och utbudet håller nere priserna. Ex. utbytes motor ca 2500 kr.

Lycka till!
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Glömde en sak: kamremmen byts efter 12000 mils intervaller.
Jag hade en 850 2,5 -96 i 3 år. Jag var otroligt nöjd med den. Körde ca 4500 mil med den och förutom ett termostatbyte så hade jag absolut inga fel på den. Bra komfort (tyckte jag innan jag köpte 750). Jag var supernöjd.

fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
Hade en 850GLT-92 som första bil och hade den i 8 år och ca 9000mil. Fick byta hanbroms vajrar, Krängningshämarstag, renover bromsok bak, byta övre motorfästet sedan så la hela centrallåset av men detta lagade jag aldrig eftersom verenda motor bränt. I övrigt var det bara slitage delar som byttes. Är man något händig så kan man orda det mest själv på bilen åtminstone allt som har med fortlöpande servic att göra.
fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
Kan för övrigt tilllägga att jag var väldigt nöjd med den
Bytes intervall på 850 är 8000mil eller 5år
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Han har nog köpt en vid det här laget ;)

Men...för alla er andra som funderar på Volvos 850:
Köp också ett exemplar med fräsch koppling om man ska till att handla en med manuell vxl.låda..
Bara såå jobbigt att byta koppling på denna modell, och i slutändan dyrt om man inte vill göra det själv då..

Mvh Janne.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Janne T:

Hahaha du fick ett helt grabbgäng på 7 pers att skratta ihjäl så här på fredagskvällen lagom innan utgång med den kommentaren :)

Tackar även trukelmotor :)

Du är nyreggad ser jag, du lär dig med tiden :)

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.