AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
919

Onormalt däckslitage

327i Nm Power
Detta gäller bakdäcken. Innerdelen av däcken slits mycket snabbt. Bilen är sänkt ca 40mm så däcken lutar ju lite innåt lite i överkant. Men kan detta enbart vara orsaken till att däcken slits 4-5mm på 200 mil? kan man ställa bakaxeln, kan den stå fel i sidled?
Däcken sitter på 9x16" fälgar och har dimensionen 215/40-16.
supersweet
Det blir ofta som om man sänker en med breda sulor, dom slits stenhårt direkt.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
327i Nm Power: Jag vet precis hur det är när det tar i = inte billigt i längden. Det måste ju finnas någonting som kan hjälpa en så det slutar att ta i?

//Schnitzer
ma
13
martil
318! -94
Gå in och läs under mekartips vad det står om sänkning,
327i Nm Power
Det är alltså fråga om att däcken slits mot vägen, det tar inte i skärmarna så att det slits. Kan det vara möjligt att däcken slits så här mycket genom att den enbart är sänkt?
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
jag hade problem med min gamla 535:a... den slet snett så mina nya däck höll bara ca 500 mil!!! men jag sålde bilen i stället för att köpa nya däck!

Ska det vara på det viset?!
Det blir så med för mycket negativ kamber. Ju mer man sänker ju mer negativ kamber. Ca 1 grad per 30mm.

Vad som är lämplig kambervinkel beror på vad bilen används till men det verkar som om du har för mycket lutning innåt.
Det går att korrigera med kamber plates. Eller som Bäckis sa någon gång tidigare genom att ändra infästningen på inre trailing arms (länk arm?) fästet.
Men då ändras också bilens rollcenter. Och det vet jag inte mycket om men någon kan säkert förklara.
327i Nm Power
stensth: Funderar på att göra samma sak som du.
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
317i Nm Power: ja gör det!=)

Ska det vara på det viset?!
ol
2
ola polme
330xd Touring -10
Har själv en alldeles ny 330xd-10. Sommarbakdäcken som suttit ca 2.500mil sedan april var helt slitna på just insidan. Ska det vara så på en helt ny bil?
Ska givetvis lämna in den men jag undrar vad det beror på. Dessutom undrar jag om garantin innefattar detta fel.

Om du mäter däckets mönsterdjup längs med hela slitbanan. Skiljer det mycket i mönsterdjup då?
ol
2
ola polme
330xd Touring -10
säkert 5 mm

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.