AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.019

Hjälp! Bilen startar ej!

ro
28
robin81
Bmw 320 Ci -02
Bilen i fråga är en Bmw 320 -02. Hade inga problem att starta den på eftermiddagen och märkte ingen tendens på dåligt batteri. Men sen ca 2 timmar senare när jag skulle starta hände ingenting. Allt är normalt tills jag ska vrida nyklen til start, asså lampor ínstrumen mm lyser men när jag ska vrida den till start så händer inget. Har hänt någon gång tidigare att den inte startat på första vridet men vänta några sek och pröva igen och då starta den.. Skulle vara tacksam om någon har någon att komma med.. Snabbt svar uppskattas!
ro
28
robin81
Bmw 320 Ci -02
Tack för alla fina svar ;)

Har iaf löst och kommit på mitt eget problem!
Det var min nyckel som inte fungerade, prövade reserv nyckeln efter mycket om och men.. Och det fungerade!
Tänkte på en grej.. Inte för att det är fallet här kanske men iaf... Är det sant att nyckelns batteri laddas när man kör bilen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nyckelns batteri laddas induktivt via den spole som sitter i tändningslåset. Den spolen har även till uppgift att matcha nyckeln med EWS/startspärren för att tillåta start. Ibland har tappade nycklar tappat kodningen och slutat fungera. Min har gått i tvättmaskin minst två gånger och funkar fortfarande, så det är lite olika. Vet inte om laddningsfunktionen finns på bilar före -00 då batteriet i nyckeln är utbytbart.
ro
28
robin81
Bmw 320 Ci -02
Jag hade iaf tappat min nyckel! Så det berrode nog på det. Har tappat den några gånger innan men då inte varit något problem. Någon som vet vad det kostar att laga eller ersätta en nyckel?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har sett uppgifter på 1200:- till 1500:- för en ny nyckel här på forumet.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
jo det är väl startspärrsfunktionen som pajat. min mor tappade sin nyckel(golf IV) tre våningar i trapphuset. gissa vad som hände.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.