|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
På Länk finns BMW originalfälgar. Där kan man kolla däckdimensionerna för olika fälgdimensioner. Reglerna är att rullomkretsen inte får skilja för mycket, 2 eller 3% tror jag, och däcken får inte ta i någonstans vid fjädringsrörelse eller styrning. mvh Tomas |
|
| ska jag ha 235/40/18 skiljer det 1,71%, så i mitt fall är det då lugnt.. | |
STi |
Men har inte bredden någon betydelse alls? |
|
hej åker visseligen e36 men har 60mm sänk fram o 55mm bak har vikt upp skärmkanter i bak lite lite grann.. men åkte på 18x8,5 tum et 35 med 225/40 däck förut och det tog i bak vid gupp-- har nu bytt till 18x8 215/35 et 35 o det funkar klockrent... så sko på ett par mindre däck om du ska åka et 35 mvh pinnen |
|
|
Rullomkretsen får inte avvika mer än +/- 5% från originaldimensionen. De tillåtna däck som får användas står i dörröppningen samt i regbeviset. Kan även stå i instruktionsboken. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
STi: Bredden på däcket har betydelse på rullomkretsen pga att profilhöjden är procentuellt beroende av däckbredden. I praktiken betyder detta alltså att ett däck i t.ex dimension 225/40-18" har lägre profilhöjd och därmed mindre rullomkrets än motsvarande 225/45-18" När det gäller däck mäter man bredden i millimeter (mm), profilhöjden som procent (%) av bredden och diametern i tum (") Rätta mig om jag har fel. Mvh, Johan. |
|
|
jo det stämmer men vi som är lite fattigare o har en äldre bil än års modell 1997 bryr oss inte om helbilsgodkännadndet :) |
|
|
Fast rullomkretsen gäller generellt alla bilar som jag förstått det. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Lånar tråden lite. 265*30*19 däck ibak på en BMW e46 325 sedan kommer det gå ? ET-40 på fälgen. |
|
|
Om jag räknar och tänker rätt så måttet jag får mellan planet på bromsskivan där fälgen är monterad och däckets yttre kant på min bil blir 79.5mm med de teoretiska uppgifter såsom ET38 och 235 i bredd. Alltså måttet som däcket bygger utåt från anliggningsytan, hoppas ni fattar. ((Däckets bredd/2)-ET) 235 med ET38 = 79.5mm (går precis fritt med last i bilen) 265 med ET40 = 92.5mm, det hamnar alltså 13 mm längre ut, kommer att gå i skärmkanten ordentligt Diesel-räsern /Rickard |
|
|
tarzan325 Är det totalt 13mm eller är det 13mm per sida ? |
|
|
Det jag räknade på är hur mycket hjulets yttersida flyttar sig utåt.. Insidan lär inte vara något problem då bmw använder ET50 på 255or, så jämfört med det hamnar ditt hjul 5mm ut, på insidan. Diesel-räsern /Rickard |
|
| Går det att valsa 13mm? Samt vilken typ av företag utför det ? | |
STi |
225-40-18 är inte godkänt på e46 om jag tolkat allt rätt? Vad händer vid ev. Olycka och man kör med dessa däck, kan man bli nekad ersättning från försäkringsbolag ? |
|
225/40-18" är en originaldimension till BMW, bl.a e46 och sitter monterat tillsammans med 255/35-18" bak på väldigt många e46.or.. Vad som händer vid en olycka om man frångår en dimension vågar jag inte yttra mig om, men jag personligen bryr mig inte om det skiljer så lite som 225/40, eller 235/40.. Och jag har mcyket svårt att tro att man bli nekad ersättning vid olycka pga en avvikelse som denna.. Diesel-räsern /Rickard |
|
STi |
Så jag som då har 225-40-18 runt om behöver inte oroa mig något nämnvärt för detta om jag förstått saken rätt? |
|
STi: Du behöver inte oroa dig överhuvudtaget! Bara att köra på. Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.