|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja. Visst har BMW 323i från 99 en ET på 42? Skulle det innebära att om jag köper nya fälgar så måste ET:n vara MAX 42? Det fungerar alltså med fälgar som har en ET på 35? | |
|
E46 har ET original på 42-47 mm, ET42 är så att säga minimum. Ju lägre ET desto längre ut i hjulhusen hamnar fälgen. Ner till 35 mm brukar ändå inte inte vara något problem utan det fungerar bra. Dock, har du en väldigt sänkt bil så kan det ta i skärmkanterna. /// Erik |
|
| ok, tack. fan va drygt, min bil är ju sänkt men vet inte hur mkt..va sänkt bär jag köpte den o föregående ägare visste inte heller...Fronten är ungefär 14cm från marken.. | |
|
jag har ET38 på mina hjul med 235.or runtom och bilen är sänkt ganska mycket, inga problem! kolla mina bilder så ser ni.. Diesel-räsern /Rickard |
|
| är din bil verkligen sänkt 55 mm fram? Min ser ut att vara sänkt ungefär lika mycket... Fälgarna jag tänkt skaffa är 18x8, däcken antingen 225/45/18 eller 235/40/18... Skulle det funka kanske? ET 35 då... | |
| Någon som har lågt ET på sin E46 som kan dela med sig av sina erfarenheter? Sitter det för långt ut? Farbror blå blir inte arg om han ser de? | |
|
Är faktiskt lite osäker på hur mycket min är sänkt, men det sitter iaf sportchassi från fabrik på bilen, sen är det eftermonterat en sänksats som heter H&R 29419, och den ska enligt HR sänka 35.. Men jag är inte hundra på om fjäderbenen fram är annorlunda med tanke på sportchassit.. Tror inte pappa blå säger så mkt om att hjulen sticker ut lite, om det nu inte handlar om att montera tex 5serie fälgar som ligger mellan 15-20 i ET, då blir det nog lite väl långt ut.. Men 35 som du nämner innan lär inte vara några problem! Diesel-räsern /Rickard |
|
| och detta är du helt säker på? och att de nu inte tar i skärmkanterna om jag kör med 235 däck? :) | |
|
Jag lovar inte att din bil är exakt som min, din är sedan och min touring. Men med 235/40-18" falken och bridgestone som är något smalare i dimensionerna så går det fint! Dunlop, Fulda och Good year är lite bredare i måtten och KAN ta i. Jag körde med Dunlop SP8000 som första däck på denna bilen och det nafsade lite i främre kanten på stötfångaren bak och ytterst lite på skärmkanten, men det var bara vid mycket folk i bilen och vid sväng då. OBS, alla däcken jag nämnt är i samma dimension, 235/40-18" Diesel-räsern /Rickard |
|
| Med 18" hjul på så ligger ET-original på 50 i bak och 47 i fram, däckdimension 255/35 och 225/40. Går du ner till 35 KAN det bli tajt men bör funka, resten är en utseendefråga. Personligen gillar jag inte när fälgen hamnar längre ut än original, ser inge bra ut tycker jag. | |
|
Kör med 235/35 på 8,5x19" et 35, sänkt 40/40 mm. Går tajt i skärmkanterna bak, men det går fritt. Fram blir det nog problem om man sänker mer där. Mvh, Johan |
|
| OM min nu är sänkt ungeför lika mkt, då borde en fälg på 18x8 inte vara ngt problem, eftersom du kör med 0,5" bredare fälg plus en dimension högre... :) | |
|
Rich86, storlek på fälg kompenseras av lägre profil på däcket varför totala höjden blir näst intill identisk. Bredare fälg spelar inte heller någon roll så länge fälgen inte är bredare än gummit. Et-måttet mäter centrum på fälgen, då spelar det ingen roll om fälgen är 7,5 eller 8,5" bred. Med rätt ET-mått och rätt profil så fungerar det. Tex går 255/35-18 på normalt sett, men beroende på HUR mycket bilen är sänkt kan det bli problem. Omöjligt att avgöra om det går i just ditt fall då ingen vet hur mycket eller på vilket sätt den är sänkt. |
|
| okey...önskar jag visst hur mkt den e sänkt.. | |
|
Anders S: "Et-måttet mäter centrum på fälgen, då spelar det ingen roll om fälgen är 7,5 eller 8,5" bred" Hur menar du nu? Om du har 2 fälgar som bägge har ET35 fast den ena är 7,5 och den andra är 8,5 så är det ju en ganska stor skillnad om de passar eller ej. Ang frågan i tråden så tror jag inte det blir några problem. Hade 8,5x19 ET35 235/35-19 på min E46 Touring och det va inga större problem. Den va sänkt mycket. Hade även 9x19 ET38 bak men då fick jag valsa. /Johan |
|
| okej, ska beställa snarast! tack ska ni ha för hjälpen! | |
STi |
Är verkligen fälgar/däck med dimensionen 225-40-18 godkända på e46? vad kan hända om man kör med ej godkända /typade däck? |
| vrf skulle de inte vara godkända? drabbar inte mig ändå, ska ha 235/40/18... | |
STi |
Kolla i instruktionsboken så ser du vilka däck som ska sitta på beroende på Storlek på fälgar. Men frågan är vad som händer om man kör med fel vid ev olycka eller liknande. Tror att det ska sitta 235-40-18 Fram och 240-35-18 bak på E46 |
|
STi: Satt 225/40-18 och 255/35-18 original på Msport 18" till E46. /Johan |
|
| man får väl ha vilka däck man vill? det som står i boken är "godkända" däck väl, men det betyder väl inte att alla andra dimensioner INTE är godkända... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.