AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.232

Någon som vet om detta - Bmw E46 ?

Juventini
Hej!

Har 2 frågor gällande oljebyte på min e46:a.

fråga 1. Ska byta olja så jag tänkte höra med er om man kan hälla i omega tillsats 907 som rengör motorn så allt skit följer med eller är det farligt för Bmw motorer eller finns det risker överhuvudtaget? obs! det finns inga missljud eller ventiltick i motor, utan vill bara av tvångstankar hälla i för hålla motor i fortsatt bra skick.

fråga 2. När jag står stående eller rullar och lägger i växel så brukar det ibland höras ett litet bom bakifrån. Hörde med Bmw reception och dom sa tt bmws bakaxlar är så kraftigt förstärkta så det är normalt ljud som kan uppstå, rekommenderades att växla vi högra varvtal. Men enligt lite inlägg här på autopower har jag läst att det kan vara andra faktorer såsom bakvagns bussningar. Någon som vet??

Mvh // Robin
bm
121
bmwpower26
Bmw 320ci -02 2,2l -170hk M54.
hej

ang fråga 2:

det er vanlig på bmw har hatt samma ljud på mine biler alle bmw 94 mod E36- 316i -----E36 -96 mod 323ci------E46--320ci -02 mod.

det er vanlig ljud på BMW...
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Jag har samma problem, men det är i diffhuset glappet sitter o orsakar denna dova "duns".
Enligt en bmw-mek jag känner är detta tyvärr inte helt ovanligt, de hade kassa diffar på e46.
Juventini
det är faktiskt lite tråkigt att höra att det är normalt på just på dessa bilar. Man undrar varför Bmw inte tänkt på detta, Bmw som är sånt stort märke. Men vad kan man göra åt glappet? ska man byta nått, eller är det nått farligt att åka med framöver (får det konsekvenser)?
Visa användare
58
daneish
523 E61
Hej, lite inaktuell tråd, men undrar om fortsättningen, har liknande "problem" med duns från bakvagnen, dock på en Z3 coupe 2,8 från 99, endast från 1: an till tvåan, och kom nyss, vid ca 11k mil.

Fixar gärna bussningar om det är möjligt utan allt för mkt jobb/kostnad...
Någon som vet?
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det finns miljoner trådar om detta så det är väl bara att söka..

Tyvärr kommer du nog inte få någon klarhet i vad som är fel. Jag har lusläst i timmar och inte fått något bra svar.

Vissar påstår att man ska byta någon bussning i bakvagnen. Andra påstår att det är något klapp i diffen som helt enkelt kommer efter x antal mil. Finns några som säger att det är något man får leva med på en bakhjulsdriven bil. Men dom nya bakhjulsdriva bilar jag kört låter så inte så!Så jag börjar tro att det är ett skönhetsfel som kommer efter x antal mil.
Jag tänkte lämna in min bil till en bmwmek som jag har mkt stort förtroende för, ska efter detta komma med en rapport. Åker inte därifrån med svaret: "Det ska va så" För något måste det bero på och jag tycker INTE att det ska klonka från bakvagnen....
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Problemet i detta fallet anser jag vara att bussningar blir slitna med tiden! I bakvagnen på e46 finns inte mindre än 7 bussningar som samverkar i att hålla slutväxeln på plats! 4 st i bakvagnsramen och 3 till slutväxeln.

Dessutom när man växlar och slarvar lite med att trycka ner kopplingen fullt så påverkas hardyskiva, stödlager för kardanen och fjädrarna i lamellcentrum! När du åker i låga hastigheter och växlar vid låga varvtal är allt detta mkt mer kännbart än när det gäller högre hastigheter och varvtal. (Mest beroende på större moment vid låga växlar) Alla dessa glapp samlas i slutväxeln och man kan luras att tro att allt fel sitter där.

Jag har svårt att tro att dunset endast kommer från att slutväxeln med pinjong och krondrev blir sliten, då skulle man höra mer oljud från den avdelningen som ett mer morrande läte.

Diesel-räsern
/Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.