AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.542

Stort beslut, hjälp mig bestämma!

Ok!

Har precis pratat med ESS i Norge om deras 550 hästars kompressorkit till min E46 M3 '02. Allt verkar skitbra, klockrent om jag får säga det själv!!! Vi kommer använda "sport" knappen för att aktivera de 550 hästar som motorn genererar med detta kit. När sportknappen är avaktiverad går bilen tillbaka till orginal med 343 hästar.

Avslöjar inte det exakta priset eftersom det är personligt men det ligger på knappa 100 000:- inkl moms, montering, lånebil, ja allt!

Jag försöker nu tänka ett steg längre, att om jag nångång skulle vilja sälja bilen så kan jag hälsa dom där tusenlapparna adjö, skulle ni köpa en M3 med kompressor för 400 000:- vilket blir bilens värde när det här är klart?

Thomas H
thomas@miraculix.nu
Länk
pg_ice
eftersom bilen blir olaglig så skulle inte jag köpa den även om den låg på 200k

vet ej hur smidigt det är att plocka bort kompressorn innan varje besiktning iofs men det måste du ju kolla upp,annars står du där vid nästa besiktning.

st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
jeg skulle aldrig købe en bil med en konvertert M3 motor med ca 500hk. M3 motoren er redan ganske pressat. Sen er den ulovlig, og ikke så let at ploka bort kompressoren ved besigtning, og hvad hænder om du krocker? Gælder forsakringen om dom hitter reda på at den ikke er lovlig..

Men skulle jette gerne prøva en 500 hk M3 :)
Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Andrahansvädet är väll igentligen jätte svårt att fastställa, allt gäller ju att du hittar rätt köpare som är redo att betala för en kompressor matad m3.a
Sen så att det är olagligt bryr sig inte heller den rätta köparen om.
Du kommer aldrig se röken av pengarna du lägger ut nu, men allt har sitt pris, frågan är bara om man är redo att betala =D
Eftersom jag inte betalar så säger jag lätt go for it =)
Hade jag bara haft pengar att slänga ut på det viset så hade jag gjort det direkt.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Skulle aldrig köpa en M3a som varit överladdad.Dessa motorer har ju haft problem med vevlager redan orginal så jag tror att dessa motorer ska man akta sig för att överladda.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kul, lagom galet projekt!:)

Som pensionerad ESS:are kan jag bara säga, det går inte att motivera förhöjt andrahandsvärde vid en eventuell försäljning för detta. Det är rolighetsfaktorn bakom ratten du erhåller som kan göra det. Bara en sån porrig sak som Sportknappsfunktionen säger väl allt?

Innan montering, se till att göra en storservice på bilen ink nya syntetoljor överallt, se borde det bara vara att tuta och köra.

Beträffande kostnaden för det hela kan bara du avgöra, ingen annan äger nämligen rätten för känslan av hur du ska spendera dina pengar:)

Gör en god gärning på vägen så kanske det känns bättre? Skänk en slant till något välgörande för fattiga? Sen spendera på digsjälv och NJUT!

99oktan är obligatorium...

Lycka till med fränaste hjulklappen!

Asken
För den stora massan (mig inkluderat) är nog en kompressormatad M3 helt ointressant. Som de flesta andra säger är det nog enbart till nackdel när du väl ska sälja bilen, du kan säkert få ut några kronor extra jämfört med motsvarande originalbil men att hitta rätta köparen är nog ganska trixigt.

/// Erik
Jag litar på ESS när de säger att motorn inte kommer ta skada. Tror inte dom ljuger om sina tester de gör. Speciellt inte när kompressorkitten de gör testas på just bilar som min. Tycker även det verkar konstigt att hela USA dräller av M3'or som är "superchargade" om det nu skulle vara så skadligt som 2002tii säger.

Thomas H
thomas@miraculix.nu
Länk
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Skulle nog inte betala så mycket mer för en ESS M3 vs en vanlig M3. Kanske en 25 papp till.

Räcker det inte med ta av kompressor-remmen vid besktningen? Värre är ju om man smäller bilen i ett träd.. Då lär det bli svårt meka av kompressorn etc före skadekillen varit och besiktigat.... Ersättningen lär ju bli betydligt lägre... Vet ej hur det förhåller sig om man blir påkörd heller...

M3/// Mullret
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Mullret:
Man måste ta bort hela kittet om man ska kunna besiktiga för att vara helt säker på att den ska gå igenom.

Min bil: Länk
tycker det lpter som ett grymmt bygge men se till att uppgradera chassit oxå en aning... som asken säger så kan inte vi lägga oss i det ekonomiska men hade jag haft en sådan bil och pengarna hade jag oxå gjort det
Miraculix (Thomas): Det verkar som att du redan bestämt dig angående hur du ska göra med bilen, så behöver du bara få din känsla bekräftad eller varför la du upp tråden? Jag tycker att du ska lita på din magkänsla, och om det sedan innebär att du måste ta ut kompressorn varje gång du ska bes. bilen så so what? ;)

Hoppas du kommer fram till hur du vill ha det, och att du gör det på egen hand, för det är jue ändå du som i slutänden ska köra bilen och leva med den :)

Mvh Anna
Förlåt, jag ska inte lägga upp några mer onödiga trådar. I fortsättningen ska jag bara fråga om relevanta saker som vilka vindtorkarblad jag ska välja.

Thomas H
thomas@miraculix.nu
Länk
Flera har ju besiktigat med kittet monterat utan problem, deras installationer brukar se väldigt oem ut. Jag gissar att när du skall sälja bilen så blir den klart mer lättsåld om kompressorn monteras ut och säljs separat.
Go for it säger jag :)
När man väl fått smak för överladdning är det svårt o nöja sig med något annat.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Det där lät kanske lite drygt och de va inte meningen men jag kände lite så när man ifrågasatte varför jag la upp tråden.

Det finns ju jättemånga anledningar.
-Är det någon annan som har kompressorkit i sin E46'a?
-Är det någon som har tidigare erfarenhet av ESS?
-Är det värt pengarna?
-Är det värt besväret att plocka bort inför varje bes?

Thomas H
thomas@miraculix.nu
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
En sådan här sak tycker jag man kan göra ifall bilen du äger är en "drömbil" dvs den bilen du verkligen vill ha och kommer ha bra många år, det är ju ruggigt häftigt att du hoppar upp i superbilsprestanda för 100000kr om man tänker efter:-).

Och som Wendtan säger om du nu skulle ångra dig av någon anledning så är det ju inte värre än att montera bort den så är allt som vanligt igen:-(

Mvh Danne
Miraculix: Det var inte min mening att få det att låta som att jag tycker att det var en onödig tråd du lagt upp, jag menade bara att jag tror att du innerst inne ändå har det på känn, hur du vill göra.

Mvh Anna
Man lever bara en gång och då skall man ha kul, gå på din magkänsla =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.