AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.077

Bilen förbrukar kylarvatten...

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Inte HELT imponerad av min nyinköpta 330...
En tändspole har gått...& nu påtalade bilen för mig att kylarvätskan är låg..igen!
Fyllde på en skvätt för bara 2 veckor sedan...

Var ska jag börja leta efter läckage på en 5 år gammal 330?

*suck*
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tråkigt bekymmer.
Vattenpump, kylargavlar, termostathus, expansionskärl verkar ju vara klassiker bundet till märket och dessa årgångar. Topplockspackningen tror jag inte på om den inte gått varm p.g.a vattenbrist.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Halloj

Nej topplockspackningen tror jag inte heller på.
Kan ju hoppas på att locket läcker..ska byta det till att börja med.
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Ojoj det där låter inte kul alls .

Jag har provat att lägga en bit kartong under bilen nån gång för att se om den läcker i nån slang eller så det kan du prova om det inte är fläckar på kartongen efter några timmar så kan det nog tyvärr vara toppen/topp-packningen som är trasig .

Så kör bilen ordentligt varm och lägg en ren Kartongbit eller dyligt under motorn och vänta ett par timmar titta sen om det är Glykolfläckar på det du lagt under typ blåa eller gröna fläckar om det inte är det så är det nog värre det finns en chans att värmepaketet inne i kupen läcker med men det borde du ha märkt massor med fukt i bilen osv typ skrapa rutorna på insidan när det är kallt .

Om toppen är otät så kan du eventuellt se det i oljan ser ut som gråvit sörja grädde i ventilkåpan osv

Kolla även Expansions-kärlet till kylsystemet om det är sörja i det då är toppen eller topp-packningen trasig.

kan också se om bilen vitryker när har den igång typ vatten ångor i avgaserna men det är lite svårt att se om man inte vet hur det ser ut.

Hoppas på det första alternativet för din skull .
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hmm....

Inga roliga scenarion! men tusen tack för info!

Som tur är har jag faktiskt en garanti på bilen som detta täcker...så även OM toppen skulle knasa så kostar det mig max 1000 spänn att fixa det...

Bilen håller dock perfekt arbetstemp, vitryker inte (svårt att se nu när det är kallt...) & går mkt jämnt & fint..

Ska lägag en vit kartong under ikväll!

Tack! :-)
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
..LÄGGA en BIT kartong...menar jag... :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tänk på att läckande kylvätska kan "mellanlanda" på plastskölden under motorn och då förblir kartongen torr. Rent statistiskt verkar det vara få som blåser toppackningen utan varmgång på M54:orna.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Tack Anders!
Bilen ska iaf in till BMW på fredag för byte av en tändspole, dom får kolla efter läckage då!
Gissningsvis vattenpumpen, dålig kvalite på kylare förekommer också, då de svullar upp i en av kanterna och börjar läcka.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Troligtvis kylaren. Jag fick läckage i fjor. Glykolen rann ut och lade sig ovanpå skyddsplåten under motorn. Kylaren fick bytas ut. Den var helt slut enligt verkstaden.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Tack, men det verkar onekligen konstigt på en 2002, som bara rullat 7400 mil..?
Varninglampan har slutat lysa & motortempen är kosnatnt...kanske en nivågivare som spökar bara..ska hålla ögonen på det hela.

Tack
Vad hände på bmw då Mosse?

Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Lite halvpinsamt....det var helt enkelt låg nivå..jag fyllde dessutom på vätska när motorn inte var helt kall, vilket man ska.
Ingen fara alltså..

Dessutom sa dom på BMW att dom inte har haft problem med några läckanse kylare / pumpar på E46:or...stämmer inte med läsningen här.
De kan låta så på vissa verkstäder :)

Jag känner till iaf 15-20 e46:or som haft kylarproblem. Däribland min fd E46 328. Vattenpumpsproblemen är enormt utbreda, både på e46 och e39.
Jag vet att shopkeeperns e46 323 hade samma problem med kylaren, och senast en e46 330 touring.

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visserligen så känner jag bara en som ägt en 330i,och han hade "en del problem" med både kylaren(bananformad undertill pga för högt tryck någon gång?!)+faktiskt havererad topp(bl.a. kamaxlarna totalslut osv troligen pga defekt toppackning och vatten i oljan s.a.s....kanske i "nära samband" med det höga trycket i kylsystemet först)...

Problemet med kamaxlarna kom ganska så fort när det väl blev ett "kännbart faktum" vad jag kommer ihåg iaf...

Ovanligt, men änddock en erfarenhet..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.