|
|
|
|---|---|
|
Hej. Lite bakgrund. Familjen beställde den 17 November-07 en ny 118d, bilen skulle levereras mellan februari-mars. Alltså en 2008 enligt beräkningar från myndigheter och tillverkare. I början av december fick vi veta från försäljaren att bilen skulle bli färdig i mitten av januari. 21:e december ringer försäljaren och säger att bilen finns hos dem! Leverans kan ske 25-26 Dec, Han var väldigt bestämd på att leverans skulle ske år 2007 och priset skulle höjas 6000:-, för partikellfilter reduceringen hos vv. Vi sa att detta var orimligt och vi hämtar bilen den 2/1-2008 så den får 2008 som första reg.datum. Enligt vv är bilen tillverkad 2007-11. Det jag undrar är om det verkligen är bilen vi har beställt eller om det är ett tidigare avhoppat köpt? Jag har svårt att tänka mig att de kan tillverka en bil på mindre en 2 veckor från best.datum. På vv står det fordonsår 2007, det vi beställde var ju modellår 2008. Jag vet att det inte är samma sak, men vad ska man gå på? Vi beställde ju bilen så att vi skulle få den som en solklar 2008. Kan man få reda på mer exakt tillverkningstid än bara månad? Leverans skall ske i eftermiddag men man blir bara mer sur över ju närmare leverans man kommer. Hoppas att ni förstår min tanke och kan ge något tips även fast det blev ett långt inlägg. Mvh Christian. | |
| Väldigt många ( de flesta?) bilar av årsmodell 2008 är tillverkade 2007. Min tidigare 00:a var tillverkad 99/07, min nuvarande 98 togs i trafik första gången 12/97. Så du kan lugnt åka och hämta ut din 08:a. | |
|
Okej, det var skönt att höra. Men det som tar emot mest är att försäljaren försökte blåsa oss på 6000:-, för man kan ju inte kalla det för något annat än blåsning? Och om det är våran bil eller om det är någon tidigare beställning som är specad efter våra önskemål, visst slutprodukten blir densmamma. Men det känns konstigt om vägen dit är en annan än avtalad mellan oss och försäljare. Mvh Christian. |
|
|
Vad VV anger som fordonsår är byggår, men behöver inte alls vara som modellår. Anledningen till att levernas skulle ske före 2008 måste väl vara för att man skall få den statliga partikelfilterrabatten? Bilen som inreggads efter 31/12 2007 går misste om denna rabatt BMW CS #5139 |
|
|
okej. Ja vi skulle fått partikelfilterrabatten om vi tog bilen förra året, men då skulle försäljaren höja priset med 6000:- med. Han tjänar 6000:- utan att lyfta ett finger. Och vem vet om vi kommer att ha kvar bilen tills hela rabatten är utbetald? Så det kan bli förmånligare för oss att inte ta rabatten. Men främst för att inte försäljaren skall få mer pengar än vad som krävs! Mvh Christian. |
|
| Meningen med partikelfilterrabatten är väl ändå inte att BMW ska tjäna mer pengar?... Är det OK att göra så? | |
|
Tycker att du ska ströva efter att den initiala överenskommelsen skall hållas...jag skulle vägra betala mer än vad som är överenskommet. Stå på dig! Mvh Markus |
|
| Ströva = sträva... =) | |
|
Håller med markkus! Mvh Danne |
|
|
Partikelrabatten är inget som BMW hanterar det är en fråga mellan dej som ägare och Vägverket. Är bilen registrerad före 31/12-07 utgår rabatten för bilar reg. efter detta datum så är det ingen rabatt . Det är du själv som gjort valet. Om sedan BMW vill ersätta dej för skatterabatten är det en annan fråga. Men generellt så verkar det som om säljaren ville fixa detta för dej som köpare genom att rega bilen på år 2007 så att du fick rabatten |
|
|
En anledning till att säljaren ville leverera bilen före årsskiftet kan vara att han ville få en så hög försäljningssiffra för företaget som möjligt. När jag jobbade på BMW i Solna så kunde vi mer eller mindre spotta ut bilar de sista veckorna i december, dels för att företaget skulle få en så hög siffra som möjligt och dels för försäljningsbonusarna för säljarna. /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
|
Har man kö på sålda bilar så kan man ibland fuska hos tillverkare och säga att man har hyrbilsbolag som vill köpa, dessa har hos vissa fabrikanter förtur på linan i fabriken då fick man väldigt snabb leverans. Så gjorde vi ofta att vi exempelvis tog hem 50 småbilar och ställde i lager för dessa specades nästan alltid i princip likadant och det enda som skiljde var färgerna. Din bil kan vara en sådan, eller just ett avhopp. Det kan du aldrig kontrollera. Men på 2 veckor kan en bil inte tillverkas och transporteras upp till Sverige. Från Tyskland brukar bilarna gå ca 1-2 veckor när de har lämnat fabrik, samt så brukar de stå ca 1 vecka på bandet totalt. Ibland kan man ta en beställd bil (ex. avhopp, lagerbil eller demobil) och speca om väldigt sent in i produktion, det kan korta leveranstiden otroligt mycket. Säljarna har mål de ska uppnå för att få en viss bonus och deras chefer har ett visst mål som ska uppnås för att få en bonus. Dessa mål ska vara uppnådda fram till 31 dec. På ett ställe gjordes som så att det ställdes på bilar och reggades. Då räknades bilarna som sålda och försäljningstället kunde få sin bonus. Bonusen var så bra så att det lönade sig att sälja bilarna utan vinst och 1-3 månads kortare garantitid. Jag misstänker att säljaren har garderat sig och sagt eller skrivit att leveransen är beräknad till mars. Du har trots allt fått en bil av 2008 års modell. Kolla dock nu när du hämtar ut bilen att den verkligen är påställd idag och inte i mellandagarna så att första reg.datum blir som du vill. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
En säljare kan inte höja priset i efterhand. Det är samma som om du skulle försöka pruta ner priset efter att du skrivit på kontraktet. Eftersom du reggar på bilen idag så blir det ingen partikelfilter rabatt, men det är du säkert redan medveten om? There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
| Fordonsåret som anges av vägverket baseras på det faktiska tillverkningsdatumet, modellåret är upp till tillverkaren. Min bil är en MY08, men den har fordonsår 2007 eftersom den är tillverkad i september -08. Om du får en bil som har tillverkats efter din specifikation, eller som redan fanns har du inte så mycket att säga till om, så länge bilen inte har varit inregistrerad så är det en ny bil. Om det inte står specifikt i ditt köpkontrakt att bilen ska specialbyggas för dig så kan du inte begära det, bara att du får en ny bil enligt den angivna specifikationen. Däremot är du inte skyldig att acceptera leverans före utfäst datum om du inte vill. Du kan säga att du inte vill ha bilen innan det överrenskomna datumet och då kan säljaren välja att antingen låta bilen stå tills det överrenskomna daumet, eller sälja den och se till att det finns en likadan ny tills du ska hämta den. | |
|
Hej, tack för alla svar! Bilen är hämtad och står nu här utanför. Vi hade ett bestämt pris, underskrivet och klart, men om vi skulle hämtat bilen förra året så skulle vi få betala 6000:- till. Medans vi skulle få betala det underskrivna priset om vi hämtade bilen i år. Jag vet att BMW inte har något att göra med rabatten, jag vet att vi inte kommer att få rabatten. Bilen är registrerad idag. Det som fick säljaren att skämmas var att motorvärmare saknades, (i ett mail för 1 vecka sen sa vi till extra om det för det tog 4 månader på förra BMW på samma affär.) En tanke som kom upp med är inte listerna på 118d svarta original, har för mig att jag tyckte det skulle varit ikryssat i listan men det saknades. För listerna hade samma färg som bilen(Nej jag klagar inte:)). Tack än en gång för svaren! Mvh Christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.