|
|
|
|---|---|
|
Gjorde min senaste oljeservice hos Larsson Bil&Motorteknik i Huddinge. Han fyllde på med Agip Racing 10w60 helsyntet. Tidigare var det Castrol SLX LL04 i motorn. Var kanske något skeptisk efter det valet av olja och tänkte för mig själv att "är inte den lite tjock och mindre lämplig på vintern"? Men jag litar ju samtidigt helt på Bil&Motorteknik som verkar kunna sin sak. Kört ca 4 månader nu och en sak som är totalt säker är varje fall att motorn drar mindre olja med Agip Racing 10w60! Jag har inte behövt fylla på en enda droppe och nivån är just nu mellan strecken på oljestickan. Jag har en 530 01 (M54 motor). Alltså, något att prova för de av er som tycker att er bmw motor drar lite för mycket olja. Men det kanske är så att 10w60 oljan bäst lämpar sig för de större bmw motorerna? också hört att 10w60 olja kan vara bra om motorn är slamrig, att den tätar lite bättre. Ljudnivå skillnaden i min upplever jag som mycket liten sedan jag använde Castrol SLX. Möjligtvis lite, lite mörkare/maffigare motorljud nu (men mycket marginellt). Kanske också att motorn tänder några hundradelar långsammare än med den tunnare castrol slx oljan men även detta mycket, mycket liten skillnad. | |
|
Personligen skulle jag stanna kvar med SLX då den ger väsentligt lägre mottryck i smörjsystemet. Trycket är omvänt proportionellt mot flödet, och det är som bekant flödet som smörjer. Dessutom lär bilen dra mer bensin och slitagemässigt är inte 10W-60 oljan någon "hit" vid kallstart. Som en sista kommentar kan jag säga att 10W-60 är vare sig LL-98, LL-01 eller LL-04 godkänd för M54, m.a.o motorn är inte testad med den oljan och troligen ej heller dimensionerad för den. Många säger sig ha problem med oljeförbrukning i M54 motorn, måntro om min bil är undantaget, den drar i princip inget på dom cirka 1000-1250 mil som jag kör innan jag byter igen, och jag fyller alltid med SLX. mvh MW-Guru |
|
| Min drar max 1 lit SLX på 1200-1300 mil (M54 525i). Intressant att höra vad bytet gjort år bränsleförbrukningen. 10W-60 skulle jag inte föredra under -10°C. Vet inte heller hur vanosen beter sig med tjockare olja. | |
|
Jag hade ungefär samma tveksamheter som ni angående slitage och kallstarter. Men jag tycker det är intressant att motorn nästan verkar slutat drickat olja. Tidigare drack den väl ca 1 dl / 100 mil. Har som sagt inte märkt något negativt i övrigt. Bränsleförbrukningen har jag inte märkt någon skillnad på. Den drog nyligen under 0,9 litern vid en 25 mils körning (ca 0.86 tror jag vilken kan vara min lägsta notering sedan jag köpte bilen för ca 1 år sedan). Men jag bör kanske dubbelkolla att det verkligen var Agip Racing 10w60 helsyntet som fylldes i och inte någon annan Agip olja. Men när jag sa att jag ville ha en extra liter av den oljan som han fyllt i gav han mig 1 liter Agip Racing 10w60 helsyntet. Risken finns dock att jag missuppfattade något. Vad jag vet har Perre Agip oljan på fat men frågan är ändå om det var just 10w60. Jag får väl lyfta telefonluren och be att han kollar historiken i sin dator. Sist men inte minst är det nog skillnad på olika 10w60 oljor, just Agip Racing 10w60 helsyntet är en erkänt bra olja som jag förstår det. Älskad tex bland Alfa Romeo ägare. En annan orsak till verkstadens val av 10w60 kan ha varit att jag utryckt att jag börjat höra ett litet tickande i motorn innan det blivit varm. |
|
|
Alltså den här oljan: Länk |
|
|
Hej Mats, Det här med viskositet och vilken olja man skall ha har diskuterats mången gång i forumet. Läste instruktionsbolen för min -99 med M52 motorn. Enligt denna så kan du ha 10w-xx från -15°C och varmare. 0w-xx och 5w-xx kan du ha från -30°C och varmare. Såg att du bor i Sthlm. Drä är det väl som i Gbg sällan kallare än -10°C. Du kan med andra ord köra på med den oljan. Har du lägre viskositet så rinner oljan tillbaka lite lättare. Högre viskositet har oftast bättre vidhäftning och rinner inte tillbaka lika lätt. Enligt min mening så är Castrol oljan på 0w-30 väldigt blaskig. Själv kör jag på Motul 5w-40 olja som är Loglifegodkänd och även godkänd att hälla i nya M5an. När motorerna gått runt 15000 mil så är det inte fel att hälla i olja med lite högre viskositet om man bor i den södra delen av Sverige. Mvh Håkan |
|
|
bra skrivet håkan.helt rätt. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
Hmmm, ok. Men om man planerar en fjällresa verkar det vara dumt att köra med Agip Racing 10w 60 i motorn? Antar att det är bäst att göra ett oljebyte? Men först ska jag kolla med Perre om det stämmer att han verkligen hade i 10w 60 och hans syn på det här med 10w 60 och utomhustemperatur. |
|
|
Om du bara tänker göra kallstarter i -20 hela resan kanske det kan vara vettigt men att byta olja för en eller två kallstarter är överkurs i mina ögon. Och har du tillgång till motorvärmare så är det helt onödigt. |
|
|
På BMW rekommenderade man TWS 10W-60 om man har problem med hög oljeförbrukning. Jag använder den under den mindre kalla delen av året, och då tar den ca. 1 L på 2000 mil. På vintern blir det Castrol Edge 0W-40. Håkan: Är verkligen 5W-40 godkända för S85? Har för mej att endast TWS och Veedol Synthetic Z 10W-60 är godkända? Däremot så funkar LL01 och LL04 för S62 tillverkade efter 2000-03 Freude am fahren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.