AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.410

Tändkablarna, placering på fördelarlock- 518i-82 M10 motor

¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Hej! Skulle byta tändkablarna idag på bilen, och i all hasst så glömde jag av vart 1 2 3 4 ans placering var på fördelarlocket.. kommer inte på det heller :S

Enda jag vet är att rotorna snurran motsols, brukar dom inte snurra medsols?

Nån vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med detta?, kommer ingenstans nu:(

mvh fredrik

Oftast snurrar rotorn medsols men har vart med om att dom även går motsols så det behöver du inte haka upp dig på bara du är säker på din sak..
Se efter om du kan hitta 1:ans tändläge på remskivan på vevaxel eller dylikt.
På äldre fördelare brukar det även finnas ett körnmärke som talar om vad som är 1:ans läge...När du fåttmotorn i 1:ans tändläge så ska det vara lugnt...En 4 cylindrig motor har vad jag vet alltid tändföljden 1-3-4-2..Nu ska det inte vara några problem att få igång den...Om den trots allt går som en potta skit eller bara tjoffar å misständer och du hittade ettans läge på vevaxel kan du ha fått vevaxeln ett varv fel...Då vevaxeln går 2 varv medans kammen 1 varv..Lycka till
¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Tjena! Ja jag har nog kommit fram till att vevaxeln står ett varv fel, för när jag nollade idag , och skulle försöka starta så ville den inte, och då kollade jag vart rotorn var, och då satt den ett 180 grader fel, kan det stämma då att jag måste snurra vevaxeln ett varv till då, och sen montera fördelaren så att rotorn är på ettans tändkabel då?

Mvh fredrik

Har du låssat hela fördelaaren kan du göra så..Annars räcker det bara å ta bort tändkablarna från fördelalocket och utgå från där du nu har 4:ans tändkabel..Liksom räkna 1-3-4-2 från 180 grader...Om du e med på vad jag menar
Fördelarlocket kan du bara sätta på ett sätt...
¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Hänger med ;) Tack så himla mycket.. återkommer med resultat :P

Har du fått snurr på kärran eller..??
¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Njaee, tände inte ens till när jag bytta placering.. vettefan vad som hänt.

Mvh

Är du säker rotorn går motsols då..?? Om det är en gammal hederlig fördelare med varvtalsregulator så går den åt det hållet som rotoraxeln "fjädrar" mot......
Jag utgar fran att du raknar ettans cylinder som e narmast kylaren...
¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
haha, ja självfallet är 1ans cyl närmast kylet ;)

Inte om du mekar med S**B 900...;-)
Det står ordningen på fördelar locket om du kollar riktigt noga! Och kablarna når inte å sättas fel så, Lycka till ;)
¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Kablarna nås att sätta fel, alla är lika långa, och det står inte någon ordning på locket, iallafall inte locken som kommer från mekonomen... men iallafall... Får se om jag lägger ner den bilen, och fortsätterr med mina E12 525or istället :)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kör runt motorn med starten och titta åt vilket håll rotorn snurrar. Sätt sedan kablarna så dom följer rotationen med ordningen 1-3-4-2. Går den inte då, flytta fram alla kablar ett steg i rotationsriktningen. Det krävs då max 4 försök att hitta rätt.
Har nyss bytt topp på min M10, och där var det numrerat på baksidan av fördelarlocket med små siffror, och kablarna var olika längd. men de kan ju varar annars på din.. Men nolla motorn (ettan i topp) åsså är de ju bara sätta 1-3-4-2 som anders säger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.