|
|
|
|---|---|
gretzky |
Som texten lyder så har jag bekymmer ibland vid kallstart, har bilen nästan jämt på värme nu fr att va säker på att den ska gå. Hade problem med svajig tomgång o den e fortfarande väldigt låg men inte lika svajig efter insp II. Har dessutom bytt soppapump, så nu funderar jag på vad det kan va mer... Vevaxellägesgivare, kamaxellägesgivare, bränslefilter??? Nån som har tips? Bilen i fråga är 328 e36 -96. dieseldoris |
axelsson |
prova rengör kallstarten... |
| Kärvande tomgångsventil m.a.p. svajande tomgång. Ev. tjuvluft mellan LMM och trottelhus. LMM som strular. Vid Insp.II borde felkoder ha lästs av, men defekt vevaxellägesgivare ger inte alltid felkod. Tror inte på givarna om det "bara" är startproblem. | |
gretzky |
Var sitter tomgångsventilen då? Hade in bilen på jobbet idag för att få tina av lite, var tvungen att köra ut den nån timma och då var den snudd på omöjlig att få igång! dieseldoris |
gretzky |
Kallstarten? Sitter var? dieseldoris |
|
Tomgångsventilen, Pos.6: Länk Den styr tomgångsvarvtalet genom att släppa luft förbi det ordinarie trottelspjället och kan kärva och man får svajande tomgång. En del gör rent den genom att dränka den i diesel samt pytsa i lite olja. Tror inte den har med startproblemet att göra. Någon särskild kallstartsanordning har du mig veterligen inte utan kallstartupprikningen sköts av insprutningen som får information om vattentempen via en givare. Man kan få startproblem av att starta motorn kall och stänga av den innan den blivit det minsta varm, t.ex vid flyttning. Den går då ganska fett och när den stängs av kall torkar inte stiften ur riktigt och nästa gång man startar tenderar den att surna. Ryker det då svart när den väl startar är det bevis på fet bränsleblandning. Om det är problem att kallstarta även efter att den stängts av varm innan, skulle jag prova att rycka ur kabeln till LMM (pos.1 i länken) för att se om det blir bättre. |
|
gretzky |
Tack ska testa att rengöra/smörja med en gång & återkommer sen. Menar du att om den är svårstartad att jag då ska prova o starta utan lmm inkopplad lr att jag ska koppla ur den för att se hur den går då? dieseldoris |
| Jag är osäker på om styrningen tar några värden från LMM just vid uppstart, men en trasig LMM brukar avslöjas genom att ta ur kontakten. Då skall den gå bättre. Har du ASC+T? | |
gretzky |
Provstartade nyss bara för att se, men då ville den inte gå igång. Kopplade ur lmm och då startade bilrackarn. Blir fundersam för bilen ska väl starta även om lmm är dålig? dieseldoris |
|
Lite tidigt att säga något än. Du bör prova att koppla ur LMM flera gånger för att statistiskt fastställa att den är med och spökar vid startproblemen. Det kan också vara idé att rengöra den sensorplattan invändigt. CRC har en särskild cleanerspray för detta. Om du söker på forumet finns det en del skrivet. Det finns ett mektips där det beskrivs hur man bygger om en VAG-LMM för att passa till en M5:a. Anledningen till att göra så är att VAG-bilar har haft stora problem med havererade LMM och sänkt priset på dessa kraftigt. Vet inte om VAG har någon som passar din bil, det är ju lite svårt att matcha Boschnumret med VAG´s då tempsensorn kan saknas i VAG-LMM. Hur som helst så finns det lite förklarande bilder i mektipset. Länk En diagnos-körning för att läsa ev. felkoder är inte heller så dumt. |
|
gretzky |
Lämnade in bilen i morse , så får se om dom hittar vad som är fel. Hoppas hoppas! dieseldoris |
gretzky |
Skulle lämna in bilen o kvällen innan läcker den glykol som ett såll! Efter lite undersökning visar det sig vara hål i kylaren! F-n vilken tur jag har me bilar=) dieseldoris |
gretzky |
Kollade avgasvärden för ett par dar sen o hc:n låg högt som fan, pendla mellan drygt 100-750! Misständer lite lätt ibland så därför bytte jag ut 3 tändspolar, men ingen skillnad! Ska byta resterande 3 spolarna imorgon för att se om det blir bättre. Nån som vet om det kan vara nåt annat? |
| Hade också problem med tomgången som hade ballat ut och avgasvärdena som var helt tokiga. Visade sig att det var ett hål i gummibälgen mellan luftmassamätaren och insuget vilket gjorde att motorn fick olika signaler från lambasonden och LMM och bara det blev alldeles för fett bränsleblandning. Jag vet inte om detta kan gäller för en BMW sexa? Min tomgångsventil behövde rengöras också. Efter rengöring av ventilen och byte av gummibälgen blev tomgången helt stabil och avgasvärdena blev perfekta | |
gretzky |
Har kollat allt sånt, lmm, luftbälgen, bytt soppapump, olja, filter stift, alla tändspolar, mm Började ledsna så gjorde ett kompressionsprov idag och resultatet blev cylinder för cylinder. 1=13 2=13 3=13 4=14 5=13 6=10 Så det verkar som nån ventil e dålig... Jobbigt...men jag fick ju iaf reda på vad felet va:) dieseldoris |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.