AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.170

Framvagnsinställning och byte av detaljer

to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Lite frågor...

När jag var och besiktade bilen i slutet av september så fick jag 2 bra att veta punkter, det var bromsbeläggen bak som snart var slut och att länkarmen på vänster sida var lite dålig.

Tänkte byta länkarmarna på båda sidorna så det är gjort, men samtidigt så funderar jag på om jag ska byta övriga bussningar i framvagnen till polyuretan bussningar men jag hittar inga till Z3:an kan man använda samma som det är till E36:an?

Sen så undrar jag vem man ska vända sig till för att få en bra framvagnsinställning, och kanske rent av bygga om bakvagnen så man kan justera den också.

//Daniel
Här kan du hitta bärarmsbussningar och Krängningshämmarbussningar till Z3

Länk

"M Needs No Gimmicks"
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Vill du så kan jag kolla om inte vi kan göra en komplett 4-hjulsmätning/justering...... Tror säkert att en av grabbarna ställer upp!
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Du kan använda samma saker som till E36, det är exakt samma framvagn.

Mvh Henrik
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Det låter bra det Magnus, kunde ju ha gjort det på mitt gamla jobb men dom hade inte tillgång till all utrustning som krävdes för det... tydligen ska man belasta framvagnen med 60kg på vardera sida för att kunna göra inställningen riktigt.

Då ska jag at o beställa grejorna så kan jag byta allt under vinter och göra instälningen till våren när bilen kommer ut ur idet.

//Daniel
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Vill du kunna justera bak så och vill svetsa lite...finns det grejor hos samuel på millway.se... Men så länge du åker med original fjäder och dämpare ger
inte det ngt i speed..bak är Z3:or rätt skapliga med lite lagom (1.5-2 grader)
camber.. fram behövs både mer camber och caster (som man inte kan få nog av... ;0) men som sagt det räcker med toe inställning fram så länge man inte laddar upp med riktiga chassi grejor..

60kg belasting är det vid toe justeringen måhända?

\matz

to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Snow Dragon Z3: Nja det är väl mest för att jag vill kunna justera bakvagnen utifall man får nåt anfall och vill roa sig på bana, eller om den skulle av någon anledning vara utan för gränserna.

Får väl se vad som händer med bakvagnen nu är det iaf byte av bussningar och skrammelstagen som skall bytas i framvagnen.

Ang. 60kg så stod det så i instruktionerna för justeringen i Hunter maskinen, vet inte varför dock...

//Daniel
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Nu har jag fått priser på dessa delar både från BMW själva och Waarwest, det jag undrar över nu är det nån som har handlat delar från Waarwest och vad det är för kvalitet på grejorna därifrån...

//Daniel
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Tror att min bumpsteer teori stämmer...

Antar att Waarwest säljer powerflex..dessa kommer troligtvis via Forza i alingsås som är ett företag som jag samarbetar med..

Ska bilen gå gata/bana så funkar detta bra med lite bonus camber.

Men justerbar bakvagn och så behövs ej ännu tror jag...

De två viktigatste investeringaringar i en Z3 är:
1.Stålspunna broms slangar.
2.Anpassat chassi..en Z3 är lurigare än de flesta E30 mfl...när man åker fort..(chassi=stötdämpare och fjäder)

När detta är avklarat kan man börja fundera på ställbart fram och bak...

I ovan nämda handlar det om 3-4 sekunder på 2km bana och efter det 0.5 sekunder..

Men det mesta handlar om att åka...mycke..våra Z3:or har ca2000-2500 varv
bana i bagaget och hälften av dessa innan "ringen" chassi från Forza (H&R)
med sättning efter mitt och Forzas önskemål monterades..

\matz

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.